laster inn
Brian Cliff Olguin
Klokka nærmer seg tolv på natta, og Naomi har klokket inn fem timers søvn.
Brian Cliff Olguin
Nå er det på tide å komme seg ut.
Brian Cliff Olguin
Regnet vasker de folketomme gatene i Sandviken i Bergen.
Naomi skynder seg for å rekke en av de siste bybanene.
VÅTT: Naomi Campbell klamrer seg fast til paraplyen sin på vei til bybanen.
Brian Cliff Olguin
At hun har glemt å ta med seg den gode paraplyen får så være.
VENTETID: Det er midt på natta. Naomi Campbell må vente på pauserommet i tre timer før tidligvakta begynner.
Brian Cliff Olguin
Framme på pauserommet til taxfreebutikken på Flesland flyplass –
begynner ventingen.
Brian Cliff Olguin
Klokka nærmer seg tolv på natta, og Naomi har klokket inn fem timers søvn.
Brian Cliff Olguin
Nå er det på tide å komme seg ut.
Brian Cliff Olguin
Regnet vasker de folketomme gatene i Sandviken i Bergen.
Naomi skynder seg for å rekke en av de siste bybanene.
VÅTT: Naomi Campbell klamrer seg fast til paraplyen sin på vei til bybanen.
Brian Cliff Olguin
At hun har glemt å ta med seg den gode paraplyen får så være.
VENTETID: Det er midt på natta. Naomi Campbell må vente på pauserommet i tre timer før tidligvakta begynner.
Brian Cliff Olguin
Framme på pauserommet til taxfreebutikken på Flesland flyplass –
begynner ventingen.
MØRKLAGT: Klokka er kvart på to på natta. Naomi Campbell har kommet seg gjennom sikkerhetskontrollen, gått forbi alle de stengte lokalene i avgangshallen og skal til å skru på lyset i butikken hvor hun begynner på jobb halv fem.
Brian Cliff Olguin
Naomi må vente på pauserommet i tre timer før hun begynner på jobb
Saken oppsummert
brian@lomedia.no
Naomi Campbell jobber som selger på taxfree-butikken Travel Retail Norway (TRN) i avgangshallen på flyplassen i Bergen.
I hennes 70-prosentstilling inngår det en turnusordning som gjør at hun enkelte uker begynner å jobbe klokka halv fem på morgenen.
Det er fordi at de første internasjonale flyene går klokka seks. Taxfree-butikken åpner halvannen time tidligere slik at passasjerene kan handle.
Tidlig ute
Problemet er å komme seg på jobb. For å være sikker på at hun rekker én av de to siste bybanene til flyplassen, tar hun den nest siste avgangen.
Campbell er framme halv to, tre timer før hun begynner på jobb.
– En gang jeg kom med den siste bybanen, hadde de stengt dørene. Der sto jeg ute i kulda, sier Naomi og humrer.
Heldigvis kunne en vekter slippe henne inn.
Før pandemien kunne Campbell og kollegene ta flybussen fra Bergen sentrum og være framme ti minutter før jobbstart. Men slik har det altså ikke vært siden 2020.
Campbell har førerkort, men ikke bil. Fordi hun bor sentralt i Bergen vurderer hun heller ikke å skaffe seg bil. Dessuten liker hun ikke uventede utgifter.
– Jeg hører andre kolleger fortelle om hvordan de plutselig må ut med 15.000 kroner etter at bilen deres har vært på verksted. En slik økonomisk overraskelse orker jeg ikke, sier Campbell.
Vakt-triksing
Ofte klarer Campbell å bytte tidligvakta si med andre kolleger for å slippe ventingen på nattetid.
Hvis det ikke går, spør hun sjefen om det er mulig å forskyve vakta en halvtime. Den første flybussen er da framme fem minutter før jobbstart. Men det er ikke alltid mulig.
En av Campbells kolleger forteller om samme problem.
– Det er en stor jobb i seg selv å bytte vakter, sier Tomas Haugland.
Brian Cliff Olguin
Tidligere samme kveld har Haugland satt seg bakerst på flybussen på vei hjem fra jobb.
Han er svært lite fornøyd med transporttilbudet til og fra jobben på nattetid.
Brian Cliff Olguin
– Jeg kan ikke skjønne at Bergen kan kalle seg for en by.
– At det ikke finnes annen transport enn drosje til en flyplass med flere internasjonale avganger på morgenkvisten er skandaløst, sier Haugland.
HK-medlemmet mener at Flybussen burde sette opp nattavgangen igjen, slik det var før koronapandemien.
Svein Helge Hauge, produktsjef i Tide buss som drifter Flybussen, tror ikke nattavgangen kommer tilbake med det første. Etterspørselen er for lav.
– Flybussen er et kommersielt selskap og er avhengig av at butikken går rundt, sier Hauge til HK-Nytt.
Angår flere
Den ene nattavgangen til flybussen hadde alene ikke hjulpet alle som jobber nattetid på flyplassen.
Det jobber omtrent 4.000 mennesker på flyplassen, mange av dem har nattskift.
Innsjekkingsmedarbeidere, vektere, kaféansatte og renholdere er noen av dem som må være på plass nattetid for at flyplassmaskineriet skal gå rundt.
De første innsjekkingsmedarbeiderne i bakkeselskapet Aviator begynner klokka fire på morgenen, forteller Håkon Olsnes, HK-tillitsvalgt for Aviator-ansatte på Flesland.
Olsnes har fram til i år sittet i styret i LO Luftfart Flesland. Det er et samarbeidsutvalg bestående av tillitsvalgte fra ulike bedrifter og LO-forbund.
Utvalget ble stiftet våren 2023 etter at de tillitsvalgte skjønte at de kunne ta opp felles problematikk på tvers av bedriftene på flyplassen.
Tillitsvalgt for Aviator-ansatte på Flesland flyplass, Håkon Olsnes.
Olsnes forteller at utvalget har jobbet for å skaffe informasjon om arbeidstakernes behov for transport på nattetid.
– 80 prosent av kollegene mine ville ha brukt kollektivtransport om det hadde eksistert, sier Olsnes.
65 prosent har enten tatt ut ferie eller sagt nei til ekstravakter på grunn av manglende kollektivtransport til eller fra jobb, ifølge en intern undersøkelse blant Aviator-ansatte.
Tillitsvalgt i TRN Flesland, Marit Strand, sitter også i utvalget. Hun er enig i at problemet er utbredt.
– Mange av dem som jobber deltid kan ikke ta en ekstra seinvakt. Siste bybane går hjem rett etter midnatt, mens vakta ikke er ferdig før klokka ett, sier hun.
Løsning i sikte?
Det er politikerne i Vestland fylkeskommune som sitter på nøkkelen til et bedre kollektivtransporttilbud på nattetid.
Fylkeskommunen eier transportselskapet Skyss som drifter bybanen.
I fjor høst ble fylkesvaraordfører Stian Davies fra Arbeiderpartiet invitert til et møte med LO Luftfart Flesland.
Brian Cliff Olguin
– LO Luftfart skal ha honnør for å ha gjort oss oppmerksomme på problematikken.
– Det viser hvor viktig det er at tillitsvalgte går sammen for å ta opp problemer på tvers av arbeidsplassene og på tvers av forbundene, sier Davies til HK-Nytt.
Resultatet av møtet ble at Davies ba fylkesdirektøren om å utrede et mulig kollektivtilbud på nattetid mellom flyplassen og Bergen sentrum.
– Et manglende nattilbud berører også flypassasjerene, derfor syns jeg det er lurt å jobbe for å få til dette, sier Davies.
Avinor sine egne tall for antall passasjerer som bruker Bergen Lufthavn viser også nivået er tilbake til det det var før pandemien i 2020.
Men når kan et slikt kollektivtilbud komme på plass? Det kan verken fylkesvaraordføreren eller Skyss svare på.
Øyvind Strømmen, pressekontakt i Skyss, skriver i en e-post til HK-Nytt at det er for tidlig å si noe om når et slikt tilbud eventuelt vil kunne være på plass.
– Vi har imidlertid et begrenset budsjett og må gjøre prioriteringer ut ifra behov og kostnader. På nattetid er det få som er ute og reiser, og samtidig dyrt å sette opp avganger, skriver Strømmen.
Tilbake til Naomi Campbell på Bergen Lufthavn, Flesland
STENGT: Avgangshallen har ikke åpnet for passasjerene ennå.
Brian Cliff Olguin
Hun går gjennom en helt tom avgangshallen på vei til taxfree-butikken.
Brian Cliff Olguin
– Det er fantastisk å høre at muligheten for
kollektivtransport til flyplassen på natta skal utredes.
MØRKLAGT: Klokka er kvart på to på natta. Naomi Campbell har kommet seg gjennom sikkerhetskontrollen, gått forbi alle de stengte lokalene i avgangshallen og skal til å skru på lyset i butikken hvor hun begynner på jobb halv fem.
Brian Cliff Olguin
For Campbell er det ikke viktig om det blir flybuss, bybane eller vanlig buss.
Brian Cliff Olguin
– Så lenge jeg kan komme meg på jobb til rett tid og få den søvnen jeg trenger, er jeg glad. Jeg bruker tid på å komme meg etter tidligvaktene, sier hun og setter seg for å vente.
brian@lomedia.no
Naomi Campbell jobber som selger på taxfree-butikken Travel Retail Norway (TRN) i avgangshallen på flyplassen i Bergen.
I hennes 70-prosentstilling inngår det en turnusordning som gjør at hun enkelte uker begynner å jobbe klokka halv fem på morgenen.
Det er fordi at de første internasjonale flyene går klokka seks. Taxfree-butikken åpner halvannen time tidligere slik at passasjerene kan handle.
Tidlig ute
Problemet er å komme seg på jobb. For å være sikker på at hun rekker én av de to siste bybanene til flyplassen, tar hun den nest siste avgangen.
Campbell er framme halv to, tre timer før hun begynner på jobb.
– En gang jeg kom med den siste bybanen, hadde de stengt dørene. Der sto jeg ute i kulda, sier Naomi og humrer.
Heldigvis kunne en vekter slippe henne inn.
Før pandemien kunne Campbell og kollegene ta flybussen fra Bergen sentrum og være framme ti minutter før jobbstart. Men slik har det altså ikke vært siden 2020.
Campbell har førerkort, men ikke bil. Fordi hun bor sentralt i Bergen vurderer hun heller ikke å skaffe seg bil. Dessuten liker hun ikke uventede utgifter.
– Jeg hører andre kolleger fortelle om hvordan de plutselig må ut med 15.000 kroner etter at bilen deres har vært på verksted. En slik økonomisk overraskelse orker jeg ikke, sier Campbell.
Vakt-triksing
Ofte klarer Campbell å bytte tidligvakta si med andre kolleger for å slippe ventingen på nattetid.
Hvis det ikke går, spør hun sjefen om det er mulig å forskyve vakta en halvtime. Den første flybussen er da framme fem minutter før jobbstart. Men det er ikke alltid mulig.
En av Campbells kolleger forteller om samme problem.
– Det er en stor jobb i seg selv å bytte vakter, sier Tomas Haugland.
Brian Cliff Olguin
Tidligere samme kveld har Haugland satt seg bakerst på flybussen på vei hjem fra jobb.
Han er svært lite fornøyd med transporttilbudet til og fra jobben på nattetid.
Brian Cliff Olguin
– Jeg kan ikke skjønne at Bergen kan kalle seg for en by.
– At det ikke finnes annen transport enn drosje til en flyplass med flere internasjonale avganger på morgenkvisten er skandaløst, sier Haugland.
HK-medlemmet mener at Flybussen burde sette opp nattavgangen igjen, slik det var før koronapandemien.
Svein Helge Hauge, produktsjef i Tide buss som drifter Flybussen, tror ikke nattavgangen kommer tilbake med det første. Etterspørselen er for lav.
– Flybussen er et kommersielt selskap og er avhengig av at butikken går rundt, sier Hauge til HK-Nytt.
Angår flere
Den ene nattavgangen til flybussen hadde alene ikke hjulpet alle som jobber nattetid på flyplassen.
Det jobber omtrent 4.000 mennesker på flyplassen, mange av dem har nattskift.
Innsjekkingsmedarbeidere, vektere, kaféansatte og renholdere er noen av dem som må være på plass nattetid for at flyplassmaskineriet skal gå rundt.
De første innsjekkingsmedarbeiderne i bakkeselskapet Aviator begynner klokka fire på morgenen, forteller Håkon Olsnes, HK-tillitsvalgt for Aviator-ansatte på Flesland.
Olsnes har fram til i år sittet i styret i LO Luftfart Flesland. Det er et samarbeidsutvalg bestående av tillitsvalgte fra ulike bedrifter og LO-forbund.
Utvalget ble stiftet våren 2023 etter at de tillitsvalgte skjønte at de kunne ta opp felles problematikk på tvers av bedriftene på flyplassen.
Tillitsvalgt for Aviator-ansatte på Flesland flyplass, Håkon Olsnes.
Olsnes forteller at utvalget har jobbet for å skaffe informasjon om arbeidstakernes behov for transport på nattetid.
– 80 prosent av kollegene mine ville ha brukt kollektivtransport om det hadde eksistert, sier Olsnes.
65 prosent har enten tatt ut ferie eller sagt nei til ekstravakter på grunn av manglende kollektivtransport til eller fra jobb, ifølge en intern undersøkelse blant Aviator-ansatte.
Tillitsvalgt i TRN Flesland, Marit Strand, sitter også i utvalget. Hun er enig i at problemet er utbredt.
– Mange av dem som jobber deltid kan ikke ta en ekstra seinvakt. Siste bybane går hjem rett etter midnatt, mens vakta ikke er ferdig før klokka ett, sier hun.
Løsning i sikte?
Det er politikerne i Vestland fylkeskommune som sitter på nøkkelen til et bedre kollektivtransporttilbud på nattetid.
Fylkeskommunen eier transportselskapet Skyss som drifter bybanen.
I fjor høst ble fylkesvaraordfører Stian Davies fra Arbeiderpartiet invitert til et møte med LO Luftfart Flesland.
Brian Cliff Olguin
– LO Luftfart skal ha honnør for å ha gjort oss oppmerksomme på problematikken.
– Det viser hvor viktig det er at tillitsvalgte går sammen for å ta opp problemer på tvers av arbeidsplassene og på tvers av forbundene, sier Davies til HK-Nytt.
Resultatet av møtet ble at Davies ba fylkesdirektøren om å utrede et mulig kollektivtilbud på nattetid mellom flyplassen og Bergen sentrum.
– Et manglende nattilbud berører også flypassasjerene, derfor syns jeg det er lurt å jobbe for å få til dette, sier Davies.
Avinor sine egne tall for antall passasjerer som bruker Bergen Lufthavn viser også nivået er tilbake til det det var før pandemien i 2020.
Men når kan et slikt kollektivtilbud komme på plass? Det kan verken fylkesvaraordføreren eller Skyss svare på.
Øyvind Strømmen, pressekontakt i Skyss, skriver i en e-post til HK-Nytt at det er for tidlig å si noe om når et slikt tilbud eventuelt vil kunne være på plass.
– Vi har imidlertid et begrenset budsjett og må gjøre prioriteringer ut ifra behov og kostnader. På nattetid er det få som er ute og reiser, og samtidig dyrt å sette opp avganger, skriver Strømmen.
Tilbake til Naomi Campbell på Bergen Lufthavn, Flesland
STENGT: Avgangshallen har ikke åpnet for passasjerene ennå.
Brian Cliff Olguin
Hun går gjennom en helt tom avgangshallen på vei til taxfree-butikken.
Brian Cliff Olguin
– Det er fantastisk å høre at muligheten for
kollektivtransport til flyplassen på natta skal utredes.
MØRKLAGT: Klokka er kvart på to på natta. Naomi Campbell har kommet seg gjennom sikkerhetskontrollen, gått forbi alle de stengte lokalene i avgangshallen og skal til å skru på lyset i butikken hvor hun begynner på jobb halv fem.
Brian Cliff Olguin
For Campbell er det ikke viktig om det blir flybuss, bybane eller vanlig buss.
Brian Cliff Olguin
– Så lenge jeg kan komme meg på jobb til rett tid og få den søvnen jeg trenger, er jeg glad. Jeg bruker tid på å komme meg etter tidligvaktene, sier hun og setter seg for å vente.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.