– Lærere frykter KI-juks
– Jeg hører om mange lærere som mistenker sterkt at elevene leverer inn robot-skrevne tekster, sier professor og skoleforsker ved Universitetet i Oslo, Eyvind Elstad, til TV2. Han har skrevet boken «Læreren møter ChatGPT».
Ifølge en undersøkelse TV2 har gjennomført er nesten 70 prosent av lærere i videregående skole bekymret for juks.
– Vi har selv gjort undersøkelser som viser at majoriteten er skeptiske, med god grunn, sier Elstad.
Han mener det haster for myndighetene å endre lære- og vurderingsmetodene og å innføre kjøreregler for KI i skolen.
– Det må være lærerne som bestemmer bruken. Når eleven tar slike snarveier uten å engasjere seg tankemessig i det chatboten produserer, blir det som når maratonløperen tar bussen eller idrettsutøveren tar anabole steroider. Det blir kunstig prestasjonsfremmende, sier professoren til TV-kanalen.
På kort sikt mener Elstad at man må sikre at eksamen skjer uten hjelpemidler.
TV2