JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uttalelse

«Bygg laget rundt eleven»

Tilgang på sosialfaglig kompetanse må lovfestes i den nye opplæringsloven, heter det i denne uttalelsen fra SL Rogaland.

Tilgang på sosialfaglig kompetanse må lovfestes i den nye opplæringsloven, heter det i denne uttalelsen fra SL Rogaland.

Colourbox.com

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Skolenes landsforbund Rogaland (SLR) konstaterer at myndighetene er bekymret over ungdommer som ikke fullfører sin utdanning, som opplever utenforskap, som sliter med psykiske plager og som kanskje aldri finner sin plass i arbeidslivet.

Det er vel og bra å være bekymret, og det er flott at en prøver å sette inn tiltak som kan kompensere eller redusere skadeomfanget.

SLR er likevel av den oppfatning at det hadde vært mye bedre å forebygge ved å hindre utenforskap, hindre at psykiske plager oppstår og ved å hindre at ungdommer dropper ut av utdanningsløpet.

SLR mener dette er fullt mulig, men da må myndighetene satse fullt ut på forebygging – ikke reparasjon. Vi må bygge et lag rundt det enkelte barnet i barnehagen og/eller den enkelte eleven i skolen som ser alle sider. Vi trenger med andre ord en sammensatt kompetanse.

Vi har allerede lærere/barnehagelærere og godt kvalifiserte fagarbeidere. Vi har i mange tilfeller tilgang på spesialpedagogisk kompetanse, på psykolog, på logoped, på tolker og på audiopedagog. Det vi fullstendig mangler i mange kommuner er tilgang på sosialfaglig kompetanse. Denne kompetansen er helt nødvendig hvis vi mener alvor med å bygge et lag rundt barnet/eleven som ser alle sider. Vernepleiere og barnevernspedagoger (miljøterapeuter) inn i skoler og barnehager vil komplettere kompetansen som trengs for å bygge laget.

Tilgang på sosialfaglig kompetanse må lovfestes i den nye opplæringsloven. Men det i seg selv er ikke nok. Alle som jobber med barn og elever i barnehager og skoler må ha levelige arbeidsforhold. De må kunne få en full stilling, ikke avspises med deltid, og de må få sjans til å snakke sammen. Barnehagelærere/lærere, miljøarbeidere og miljøterapeuter, sammen med eventuell annen spisskompetanse, må samarbeide omkring den enkelte eleven/barnet. Skal man skape et godt lag, er man nødt til å sette av tid slik at de får planlegge sammen.

Lærere har en egen arbeidstidsavtale som sikrer tid til for- og etterarbeid og til planlegging med andre lærerkolleger. Vil man bygge et godt lag rundt barnet/eleven må også barnehagelærere, miljøterapeuter, miljøarbeidere og andre fagpersoner få skikkelige arbeidstidsavtaler som sikrer tid til samarbeid.

SLR vil derfor utfordre regjeringen til å sette i gang et trepartssamarbeid som har til hensikt å bygge laget rundt barnet/eleven. Målet må være å sikre alle yrkesgrupper hele stillinger med levelige arbeidsforhold, der det er satt av tid til både nødvendig planlegging og samarbeid med kolleger.

SLR ber om regjeringens hjelp til dette prosjektet, da vi har svært liten tiltro til at KS vil være noen pådriver for å få dette til. KS oppleves dessverre mer som en bremsekloss som har kilt seg fast. Vi trenger hjelp til å løse opp, og håper regjeringen har noen dyktige mekanikere.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse