JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Elevundersøkelsen: Dårligere læringsmiljø ved fire av fem grunnskoler

En analyse av Elevundersøkelsen viser at over 80 prosent av grunnskolene har hatt en negativ utvikling av læringsmiljøet de siste fem årene.

– Denne utviklingen er dokumentert tidligere på elevnivå. Vi har vist at den er å finne også på grunnskolenivå og kommunenivå og til en viss grad også på videregående nivå og på fylkeskommunalt nivå, heter det i rapporten, som Utdanningsdirektoratet (Udir) har publisert.

Bare ni prosent av skolene har hatt en positiv utvikling av læringsmiljøet over tid. For videregående skole har 50 prosent av skolene hatt en negativ utvikling når det gjelder elevenes trivsel og motivasjon. VG omtalte analysen først.

Det er ingen vesentlige forskjeller i hvordan gutter og jenter vurderer læringsmiljøet sitt, men jentene scorer noe lavere enn guttene på «vurdering for læring» og «mestring».

Læringsmiljøindikatorene elevene scorer dårligst på, er «motivasjon», sammen med «vurdering for læring» og «elevdemokrati og medvirkning».

Det er altså en svak nedgang over tid i hvordan elevene på 7. trinn, 10. trinn og Vg1 scorer på nær sagt alle læringsmiljøindikatorer.

Men i all hovedsak rapporterer elevene i undersøkelsen at de har et godt læringsmiljø. Særlig opplever de at læringsmiljøet er preget av trivsel, støtte fra lærer, at foreldre og foresatte støtter opp om skolen, at de får faglige utfordringer, og at de voksne er samkjørte når det gjelder reaksjoner på brudd på ordens- og oppførselsreglementet.

NTB

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse