JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Én av fire lærere har ikke lært om dysleksi

Én av fire lærere oppgir at de har lært lite eller ingenting om dysleksi i utdanningen sin, viser en rapport fra Dysleksi Norge. Organisasjonen mener funnene er alarmerende, og at det er et alvorlig samfunnsproblem at mange ikke får støtten de trenger for å lykkes i skolen.

– Vi kan ikke akseptere at norsk skole svikter de elevene som trenger hjelpen mest. Hvis læreres kompetanse ikke heves, kommer enda flere elever til å falle utenfor, sier Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge til NTB.

I rapporten «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker» kommer det også fram at tre av fem ikke har lært noe som helst om mattevansker (dyskalkuli), mens to av tre ikke har lært noe om språkvansker (DLD).

Kun sju prosent av lærerne mener de har fått god nok opplæring om lese- og skrivevansker, altså dysleksi. Når det gjelder dyskalkuli og DLD, svarer henholdsvis to prosent og ingen at de kan nok.

Dysleksi Norge jobber for alle med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker.

NTB

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse