Jeg fikk beskjed om at jeg hadde brukt opp egenmeldingene mine. Hva gjør jeg?
Se hva andre nestleder Bodil Gullseth svarer.
«Siden du ikke har igjen flere egenmeldinger og ikke hadde skaffa deg sykemelding fra lege, har du ugyldig fravær fra jobb,» skriver Bodil Gullseth.
Colourbox
Mot slutten av skoleåret ble jeg syk og måtte være heime fra jobb. Jeg leverte egenmelding for de tre dagene jeg var syk. Fikk beskjed om at jeg hadde brukt opp egenmeldingene mine og at vi derfor må gå i dialog om hvordan vi skal løse fraværet.
Dette skjønner jeg ikke helt. Dette var mitt fjerde sykefravær det skoleåret. Vi har rett til tre dager fire ganger i året. Hva mener ledelsen med at vi må ha en dialog om hvordan vi skal løse fraværet? spør medlem.
Bodil Gullseth i Skolenes Landsforbund
Jan-Erik Østlie
Slik svarer 2. nestleder Bodil Gullseth i Skolenes Landsforbund:
SVAR: Det kan se ut som du har et regnskap for egenmeldinger per skoleår. Regelverket er imidlertid for «til enhver tid 12 måneder av gangen». I utgangspunktet finner du det meste om egenmeldinger i lov om folketrygd.
Når arbeidsgiver sier at du har brukt opp de fire egenmeldingene dine, kan det se ut som om du har hatt fire egenmeldinger fra før når du regner 12 måneder tilbake i tid, det vil si at du kanskje var syk i løpet av de siste ukene forrige skoleår.
Når arbeidsgiver ønsker en dialog i forhold til hvordan dere skal løse fraværet, kan dette være positivt. Siden du ikke har igjen flere egenmeldinger og ikke hadde skaffa deg sykemelding fra lege, har du ugyldig fravær fra jobb. Hvordan skal dere løse det?
Det kan for eksempel ses på muligheter for å bruke feriedager eller søke permisjon/velferdspermisjon (med eller uten lønn). Gå i dialog med ledelsen og forklar at du har misforstått regelverket. Vær oppmerksom på at du for en periode på inntil 6 måneder kan miste retten til å bruke egenmeldinger. Du kan forsøke å ta kontakt med lege for å få en tilbakedatert sykemelding, men her er det strenge regler og det har gått veldig lang tid.