JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

John Gunnar heier på kunnskapsministeren

– Jeg har stor tro på henne, sier lærer og tillitsvalgt John Gunnar Svela (40) om kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
John Gunnar Svela (40) er en av to representanter i landsstyret fra SL Rogaland. Han er med i styret til SL-klubben på Øksnevad videregående skole og har tidligere vært hovedtillitsvalgt i Rogaland fylke.

John Gunnar Svela (40) er en av to representanter i landsstyret fra SL Rogaland. Han er med i styret til SL-klubben på Øksnevad videregående skole og har tidligere vært hovedtillitsvalgt i Rogaland fylke.

Sidsel Valum

sidsel@lomedia.no

I likhet med vår nye kunnskapsminister, Kari Nessa Nordtun (Ap), kommer John Gunnar Svela fra Stavanger.

– Jeg har stor tro på henne. Jeg liker veldig godt måten hun snakker om lærerne og alle som jobber i skolen på. Det gjør hun på en god måte, sier John Gunnar Svela.

Han mener både politikere, foresatte og alle andre har et ansvar for hvordan vi snakker om lærere og andre yrkesgrupper i skolen.

– Lærerne og alle andre som jobber i norsk skole fortjener anerkjennelse for den jobben de gjør. Mine kolleger gjør hver dag en formidabel innsats for norsk skole. De gjør meg stolt hver eneste dag og motiverer meg som tillitsvalg. Som tillitsvalgt ønsker jeg å jobbe for at de skal ha gode arbeidsvilkår og en god og trygg arbeidsplass, sier John Gunnar Svela.

Tidligere landbruksskole

John Gunnar Svela jobber til daglig som lærer på Øksnevad videregående skole i Klepp kommune på Jæren i Rogaland fylke. Han har en mastergrad i interkulturelt arbeid fra VID vitenskapelige høgskole i Stavanger og er lektor med tillegg. I år underviser han i samfunnskunnskap på Vg2 og kroppsøving. Han er også kontaktlærer for en egen klasse for lærlinger som tar fellesfag på skolens egne lærlingskole. Tidligere har han også undervist i historie.

– En mangfoldig og spennende skole, sier John Gunnar Svela om skolen sin.

Øksnevad videregående skole er en tidligere landbruksskole og har både hester, kyr og sauer. Skolen tilbyr ulike retninger innenfor landbruk, gartneri og hestefag og har dessuten en landslinje for anleggsteknikk og en egen toppidrettslinje for hestefag.

– Vi er svært stolte av å også tilby utdanning som anleggsgartner. Det er en utdanning flere burde vurdere. Anleggsgartnere er ettertraktet arbeidskraft, og yrket er spennende og variert, sier John Gunnar Svela.

At interessen for yrkesfag har økt, er merkbart for skolen. Landslinja for anleggsteknikk har i år fått hele 95 søkere til 60 studieplasser, ifølge Rogaland fylkeskommune. Totalt har skolen i dag 374 elever fra et stort geografisk område. Den har ikke lenger eget internat, så de som har flyttet langt hjemmefra bor på hybel eller i annen privat innkvartering.

Da I skolen snakker med John Gunnar Svela, har årets lammesesong startet med den første lammefødselen. Det er en spennende tid for både elever og lærere.

– Det gleder både elever og ansatte stort. Her er det masse aktiviteter året rundt. Alle årstider har sin sjarm. Vi har også et veksthus fullt av blomster. Men den viktigste ressursen i skolen er menneskene som jobber her, sier han.

Han jobber selv denne dagen med å forberede undervisning om menneskerettigheter i samfunnskunnskap.

– Det er et viktig tema i den verdenssituasjonen vi er i, sier han.

Stor SL-klubb på skolen

John Gunnar Svela er med i styret til SL-klubben på skolen som har 28 medlemmer.

– Vi har en dyktig plasstillitsvalgt, Inge Johan Ove, forteller han.

John Gunnar Svela er en av to representanter fra fylkeslaget SL Rogaland i landsstyret til SL. Han har også tidligere vært hovedtillitsvalgt for fylkeskommunalt SL-ansatte i Rogaland fylke.

– Hvorfor ble du medlem i SL?

– Jeg liker den solidariske tankegangen til SL og at vi tenker på hele laget rundt eleven. Alle som jobber i skolen er viktige, sier han.

– Hva brenner du mest for?

– Jeg brenner for at alle elever, uavhengig av sosial bakgrunn, skal kunne oppnå sitt fulle potensial i skolen og at skolen skal gi alle en sjanse. Jeg er opptatt av at alle elever skal oppleve skolen som en mestringsarena der de også trives sosialt.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse