Skolenes landsforbund advarer mot regjeringens forslag:
Kritisk til ny lærerutdanning for grunnskolen
Framtidas seksåring står i fare for å måtte forholde seg til et stort antall lærere i stedet for dagens allmennlærere, mener Skolenes landsforbund, som advarer mot regjeringens forslag til masterutdanning for lærere i grunnskolen.
SKEPTISK: Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund.
Tri Nguyen Dinh
− Det er faktisk oppsiktsvekkende at når statsråd Torbjørn Røe Isaksen nå skal tvinge igjennom en obligatorisk masterutdanning for alle lærere, også i småskolen, så utformes denne slik at utdanninga gir enda smalere fagkompetanse hos hver lærer enn dagens lærerutdanning gir, sier leder Anne Finborud i Skolenes landsforbund til fagbladet I skolen.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Mastersyke
− Ønsker vi virkelig å fjerne allmenlæreren? Mener vi at 6-åringen er tjent med å ha mange forskjellige lærere, fordi hver av dem bare vil få lov til å undervise i to eller kanskje tre fag? spør Finborud, som tilføyer at mastersyken nå har tatt helt av i regjeringen og Kunnskapsdepartementet.
• Mange vil bli med i lærerpool for flyktninger
Trenger læreren som skal undervise førsteklassinger eller ungdomsskoleelever masterutdanning? Fra høsten 2017 gjøres grunnskolelærerutdanningen om til en femårig masterutdanning. Utkast til forskrift om rammeplan er ute på høring med høringsfrist 1. april.
Skolenes landsforbund ønsker at saken blir viktig i den offentlige debatten om skolen.
− Vi frykter flere negative konsekvenser av dette forslaget, sier forbundsleder Anne Finborud.
• SV vil ha mer nasjonal styring av skolen
Smalere utdanning
− En av konsekvensene kan bli at de som gjennomfører utdanningen bare ender opp med å tilfredsstille kompetansekravene i to undervisningsfag, og at de etter en femårig utdanning ikke har nok fag til å kunne få en heltidsstilling som lærer, sier hun. Vi mener det er viktigere med bredde i utdanningen enn at de som skal undervise på barnetrinnet skal ha to og et halvt års fordypning i ett undervisningsfag inkludert forskerkompetanse. Masterutdanning for grunnskolelærere er mer symbolpolitikk enn fornuftig tilnærming til behovet i skolen, sier hun.
Skolenes landsforbund frykter også at de som vil gjennomføre den femårige utdanningen, lett vil la seg friste til å ta lærerjobb i den videregående skolen i stedet for grunnskolen. Saken var oppe i forbundsstyret fredag, da styret var samlet på Sørmarka i Akershus.
• Drømmer om systemskifte i Oslo-skolen
Forbundsstyret etterlyste også større vekt på spesialpedagogikk, sosialpedagogikk og migrasjonspedagogikk i rammeplanen som er skissert, og større vekt på praksis i lærerutdanningen.
Den obligatoriske lærerutdanningen skal inneholde en mastergrad, uansett om læreren skal undervise en seksåring eller en syttenåring.