Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) fikk rapporten fra Kvalitetsutviklingsutvalget
– Vi må diskutere hva vi velger å måle i skolen, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).
Henning Hansen representerer lærerne og Skolenes landsforbund (SL) i Kvalitetsutviklingsutvalget. Utvalget er partssammensatt med deltakere fra lærerorganisasjonene, Skolelederforbundet, Elevorganisasjonen, kommunene, Sametinget og forskere. Utvalgsleder er Tine Sophie Prøitz, professor ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Kari Kløvstad
Saken oppsummert
sidsel@lomedia.no
– Skal vi finne gode løsninger for hvordan vi skal ta skolen i riktig retning, må vi også bli enige om hvordan terrenget ser ut. Derfor er jeg glad for at dette utvalget, med partene i skolen, har gitt oss et kart som det er mulig å være enige om, sier kunnskapsminister Tonje Brenna i en pressemelding etter at hun tirsdag 31. januar mottok den første delrapporten fra Kvalitetsutviklingsutvalget.
Hvordan måler vi kvaliteten i skolen? Og hvordan driver vi kvalitetsutvikling i skolen? Rapporten gir et kunnskapsgrunnlag og beskriver svakheter og styrker ved hvordan dette gjøres i dag. Kvalitetsvurdering i skolen skjer blant annet gjennom nasjonale prøver, kartleggingsprøver, internasjonale undersøkelser som Pisa og brukerundersøkelser som Elevundersøkelsen.
– Dette er et grunnlag for å diskutere mulige løsninger, sier Tonje Brenna om rapporten.
Utvalget leverer en hovedrapport høsten 2023 med forslag til løsninger.


Nå: 0 stillingsannonser