JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Eksamen under korona:

Lærere i LO ber Brenna avlyse eksamen:– Gi lærere og elever forutsigbarhet

Lærerne må få tillit til å vurdere hver enkelt elev for å sette standpunktkarakter, mener Skolenes Landsforbund (SL).
VIL AVLYSE EKSAMEN: Elever og lærere bør få bruke tida fram til sommeren til mest mulig undervisning og opplæring i stedet for å øve til eksamen, mener Skolenes landsforbund (SL).

VIL AVLYSE EKSAMEN: Elever og lærere bør få bruke tida fram til sommeren til mest mulig undervisning og opplæring i stedet for å øve til eksamen, mener Skolenes landsforbund (SL).

Colourbox.com

 sidsel@lomedia.no

Nå slutter Skolenes landsforbund opp om oppfordringen til kunnskapsminister Tonje Brenna fra Elevorganisasjonen om å avlyse vårens eksamener.

– Gi lærere og elever forutsigbarhet og tillit, er oppfordringen fra forbundssekretær Chris Gøran Holstad i en pressemelding.

Regjeringen har bedt Utdanningsdirektoratet (Udir) om råd knyttet til eksamensgjennomføring. Udir skal levere analysen om eksamen 31. januar.

Ber om rask avklaring

Skolenes landsforbund ber kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) ta avgjørelsen om avlysning så raskt som mulig, og ikke vente til utpå våren.

– Selv om vi nå er i en tid hvor det kan være fristende å komme raskt inn i normalhverdagen, har vi også dette skoleåret behov for å skape forutsigbarhet for både lærere og elever. Derfor vil vi at regjeringen så raskt som mulig etter 31. januar fatter en beslutning om å avlyse vårens eksamener, noe vi har gitt Udir beskjed om, sier forbundssekretær Chris Gøran Holstad.

De siste to årene, hvor eksamener har blitt avlyst, har lærere opparbeidet god rutine og kompetanse for å kvalitetssikre en god standpunktkarakter for elevene, mener SL. Forbundet mener at man kan legge til grunn de samme regelverksendringene som i 2021.

Bemanningskrise: Dette tjener pensjonister som jobber i barnehager og skoler under krisa

Opplæring i stedet for øving til eksamen

– Denne erfaringen må vi også i år gjøre nytte av og sørge for at lærere – og elever – får tid til å sette søkelys på undervisning og fag, framfor å bruke opp verdifull opplæringstid på å øve til eksamen. Å avvikle sentralt gitte eksamener vil ramme elevene urettferdig, fordi forholdene i landet har vært og fortsatt er så ulike, sier Chris Gøran Holstad.

Skolenes landsforbund mener at lærere kan sette rettferdige standpunktkarakterer ut fra sin kjennskap til elevene.

– Dropp eksamen og la lærerne få vite at de skal prioritere undervisning og god vurdering av standpunktkarakterer fram til skoleslutt. Vi ber derfor om at den endelige beslutningen om avlysning av eksamener, både skriftlig og muntlig, må tas i løpet av februar måned, er oppfordringen fra forbundssekretær Chris Gøran Holstad.

SL mener lærerne må få tillit til å vurdere hver enkelt elev for å sette standpunktkarakter.

– Forutsigbarhet er ekstra viktig for våre medlemmer nå, spesielt med tanke på at de har måttet forholde seg til stadige endringer i tiltaksnivå – og ofte på svært kort varsel. Derfor er det avgjørende at det kommer en tidlig avklaring fra departementet på avlysning av vårens eksamener, mener forbundssekretær Chris Gøran Holstad.

 

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse