JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærere som er positive til flerkultur trives bedre på jobb

Lærere som har positive holdninger til flerkultur, er mer engasjerte i arbeidet, ifølge en ny studie. De opplever det som mer inspirerende og meningsfylt, går det fram av en europeisk studie som har sett på sammenhengen mellom lærernes holdninger til flerkultur og deres egen trivsel på jobb. Studien er gjort blant lærere som har elever fra flere kulturer i samme klasser.

– Lærere er avgjørende for å skape trygge og effektive læringsmiljøer for elever med etnisk minoritetsbakgrunn. Forskningen vår tyder på at lærernes holdninger og trivsel på jobb spiller viktige roller i arbeidet, sier forsker Marianne Opaas ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS). Hun er tidligere forskningsleder ved Seksjon for traumer, katastrofer og tvungen migrasjon.

Forskningen er en del av EU-prosjektet RefugeesWellSchool. Undersøkelsen er basert på spørreskjemadata fra 433 lærere i Belgia, Danmark, Finland, Norge, Sverige og Storbritannia.

Kilde: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse