Lærere som er positive til flerkultur trives bedre på jobb
Lærere som har positive holdninger til flerkultur, er mer engasjerte i arbeidet, ifølge en ny studie. De opplever det som mer inspirerende og meningsfylt, går det fram av en europeisk studie som har sett på sammenhengen mellom lærernes holdninger til flerkultur og deres egen trivsel på jobb. Studien er gjort blant lærere som har elever fra flere kulturer i samme klasser.
– Lærere er avgjørende for å skape trygge og effektive læringsmiljøer for elever med etnisk minoritetsbakgrunn. Forskningen vår tyder på at lærernes holdninger og trivsel på jobb spiller viktige roller i arbeidet, sier forsker Marianne Opaas ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS). Hun er tidligere forskningsleder ved Seksjon for traumer, katastrofer og tvungen migrasjon.
Forskningen er en del av EU-prosjektet RefugeesWellSchool. Undersøkelsen er basert på spørreskjemadata fra 433 lærere i Belgia, Danmark, Finland, Norge, Sverige og Storbritannia.
Kilde: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)