Arbeidstid
Miljøarbeider Alexander jubler for ny og unik avtale om arbeidstid
Kollegene på Kuben videregående skole i Oslo har fått en avtale som beskytter dem mot plutselige oppgaver fra arbeidsgiveren.
– Arbeidstidsavtalen gir tydelige forventninger til oss og setter rammer for hva som er våre arbeidsoppgaver, sier miljøarbeider Alexander Pettersen (40), som er medlem av Skolenes landsforbund (SL).
Kasper Holgersen
sidsel@lomedia.no
kasper.holgersen@lomedia.no
– Det er mye frustrasjon blant miljøterapeuter og miljøarbeidere som jobber i skoler rundt omkring i landet fordi de har en arbeidsinstruks som gjør at ledelsen kan endre arbeidsoppgavene deres veldig raskt, forteller miljøarbeider Alexander Pettersen (40).
– Det er ikke uvanlig at de kan bli pålagt oppgaver som for eksempel å ta vikartimer, kopiere, eller å sette fram stoler i aulaen.
Den nye arbeidstidsavtalen han og kollegene på Kuben videregående skole har fått beskytter dem mot det.
– Det har aldri vært noe problem hos oss. Men avtalen gir tydelige forventninger til oss og setter rammer for hva som er våre arbeidsoppgaver, sier Alexander Pettersen, som er medlem av Skolenes landsforbund (SL).
Rektor Kjell Ove Hauge ved Kuben videregående skole signerte avtalen sammen med den tillitsvalgte for Skolenes landsforbund (SL), Mishell Shakar, og tillitsvalgt for Fagforbundet, Rune Heidenstrøm, i midten av september.
– Avtalen styrker vår profesjonalitet. Det er ikke alle skoleledere som er klar over hvilken kompetanse miljøterapeuter og miljøarbeidere har, fordi de ikke har sosialfaglig bakgrunn, sier Alexander Pettersen.
Han er glad for at den lokale avtalen anerkjenner kompetansen han og kollegene har.
– Vi har en del sosialfaglig kompetanse som lærerne ikke har, understreker han.
Største videregående skole i Oslo
Kuben videregående skole er den største videregående skolen i Osloskolen med cirka 1700 ordinære elever og 500 elever på avdelingen på Bretvedt.
Skolen har rundt 340 ansatte hvorav mellom 280 og 290 er pedagogisk ansatte.
Elevene kommer fra rundt 60 ungdomsskoler og fra alle bydeler i Oslo.
Alle miljøterapeuter og miljøarbeidere ved Kuben videregående skole følger lærernes arbeidsår og ferier og har hundre prosent stillinger.
Ved mange skoler omkring i landet er ikke det tilfelle. Disse yrkesgruppene har ofte 89 prosent stillinger – noe som har betydning både for lønn og pensjonsopptjening.
– Forebygging gir resultater
– Jeg liker jobben min veldig godt. Det er ikke en dag som er lik, sier Alexander Pettersen.
Han er miljøarbeider med tilleggsutdanning i mekling og konflikthåndtering fra VID vitenskapelige høgskole og holder nå på med å fullføre sosionomstudiet på deltid ved siden av jobben.
I tillegg har han vært aktiv som trommeslager og profesjonell musiker ved siden av jobben i alle år fra han begynte å jobbe som miljøarbeider for rundt 20 år siden.
Han begynte i stillingen på tidligere Sogn videregående skole i 2004. Siden 2013 har han hatt samme stilling ved Kuben videregående skole.
Størstedelen av virksomheten ble flyttet over dit da Sogn videregående skole ble nedlagt og den nybygde Kuben videregående skole kom i drift.
Som miljøarbeider jobber Alexander Pettersen spesielt med mekling i konfliktsaker og med rusproblematikk.
Han er alltid i beredskap for å bli kontaktet av elever og lærere når det oppstår akutte situasjoner som slåsskamp eller konflikter mellom elever utenfor skolen, for eksempel på sosiale medier, som de tar med seg inn i skolen.
– Vi i miljøteamet er alltid tilgjengelige for elevene, sier han.
Mer utfordringer med rus i skolen
– Har det skjedd store forandringer i den problematikken du jobber med i løpet av de 20 årene du har vært miljøarbeider?
– Ja, jeg tenker at det er blitt mer rusbruk. Det gjelder ikke bare her på Kuben, men generelt. Det handler om bruk av hash, marihuana, kokain og piller, sier han.
Han opplever at skolen har mistet et handlingsrom de hadde før, fordi det er slutt på at politiet kan komme inn med narkohunder, at skolen kan ta urinprøver av elever eller gjøre videoovervåking.
– Vi har videoovervåking av lokaler og skolegård. Men det må foreligge en anmeldelse av et straffbart forhold for at vi skal få tilgang til det, sier han.
Han har forståelse for innskjerpingene, men opplever at det er blitt vanskeligere å drive med rusforebyggende arbeid.
– Selv om vi har kapasitet, begrenser lovverket oss. Dette fører til at skolene generelt har mindre handlingsrom til å jobbe med endringsarbeid knyttet til elevenes negative handlingsmønstre enn tidligere, tilføyer han.
Samtidig opplever han at arbeidet han og kollegene gjør gir målbare resultater. Ifølge rektor Kjell Ove Hauge er det mellom 88 og 90 prosent av elevene ved Kuben videregående skole som gjennomfører og består. I tillegg er ifølge Alexander Pettersen Kuben videregående skole den eneste videregående skolen på Oslo øst hvor det hittil i år, i slutten av november, ikke har vært noen alvorlige voldshendelser.
– Jeg tror det henger sammen med at vi har mange nok miljøarbeidere og miljøterapeuter, men også at vi har en tydelig plan med hva vi jobber med, sier Alexander Pettersen.
Lokal særavtale om arbeidstid for miljøterapeuter og miljøarbeidere ved Kuben videregående skole
Den nye arbeidstidsavtalen for miljøterapeutene og miljøarbeiderne ved Kuben videregående skole trådte i kraft 1. august. Den gjelder for ett år av gangen og følger elevenes skoleår fra august til juli. Her er et utdrag fra avtalen:
• Avtalen bygger på den gjeldende særavtalen for undervisningspersonale i Osloskolen. Den viser til lokale arbeidstidsavtaler for undervisningspersonale og pedagogisk personale med rådgivende funksjon ved Kuben videregående skole som er utarbeidet av Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund. Om avtalens formål heter det i avtalen:
«Kubens lokale arbeidstidsavtale skal bidra til mest mulig profesjonalitet i miljøarbeiderens/miljøterapeutens yrkesutøvelse for at opplæringstilbudet til elevene ved Kuben videregående skole blir best mulig, og at den hele tiden er konkret forankret i skolens strategiske arbeid.»
• Avtalen har også som formål blant annet å «bedre kvaliteten på skolens helhetlige undervisning og elevoppfølging», «verne om miljøarbeidernes/miljøterapeutenes stilling, samt øke deres anseelse i skolens helhetlige satsing og virke» og «sikre at miljøarbeidernes/miljøterapeutenes kompetanse heves i tråd med skolens satsingsområder og strategiske plan».
• Miljøarbeiderens/miljøterapeutens samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor et årsverk på 1695 klokketimer.
• Av årsverket er 38 uker (190 dager) sammenfallende med elevenes skoleår.
• I tillegg avsettes fem dager til kompetanseutvikling og planlegging (39. uke).
• I tillegg disponerer skolen fem dager med fleksibel bruk, etter avtale med leder.
• Miljøarbeidernes/miljøterapeutenes arbeidstid deles i:
• Kjernetid og tilstedeværelsesplikt 08.00–16.00 (40 timer i uken) X 40 uker = 1600 timer.
• Personlig utviklingstid i henhold til gruppens/avdelingens strategiske mål, tilstedeværelse på elevaktiviteter, og tid til forefallende arbeidsoppgaver (for eksempel rapportering, elev- og foreldresamtaler) 95 timer.
• Innenfor elevrettede tjenester og på Kubens avdelinger, vil det være aktiviteter gjennom året i tråd med årshjul som gjør at miljø må være til stede utenfor kjernetiden. Dette kan være: Foreldremøter, elevarrangementer og aktiviteter, skoleturer, kurs og opplæring for elever, grøt- og matservering, møte elever før skolestart.