JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Landsmøtet i Skolenes landsforbund

Ønsker et mer offensivt forbund: – Vi burde være størst for skolefolk i Norge

Lærere flest er på venstresida, og det bør gi Skolenes landsforbund et stort potensial for vekst, mener SL Møre og Romsdal.
– Vi har et enormt ansvar for den oppvoksende generasjon. Det betyr at vi må ta på oss den jobben det er å fortelle ungdommen om hva fascismen handler om, sa Astrid T. Kjelsnes fra SL Trøndelag

– Vi har et enormt ansvar for den oppvoksende generasjon. Det betyr at vi må ta på oss den jobben det er å fortelle ungdommen om hva fascismen handler om, sa Astrid T. Kjelsnes fra SL Trøndelag

Sidsel Valum

Saken oppsummert

sidsel@lomedia.no

– Vi har et enormt ansvar for den oppvoksende generasjon. Det betyr at vi må ta på oss den jobben det er å fortelle ungdommen om hva fascismen handler om, sa Astrid T. Kjelsnes fra SL Trøndelag under landsmøtet til Skolenes landsforbund i Kirkenes tirsdag.

Hun var blant de første som inntok talerstolen i debatten etter at historiker Jonas Bals fra LO hadde holdt et innlegg for landsmøtet under tittelen «Kampen fortsetter – for demokrati og fellesskolen, mot fascismen».

Advarte mot «den moderne fascismen»

Kjelsnes trakk fram ideologien til den høyreradikale influenseren Andrew Tate som eksempel på det hun omtalte som den moderne fascismen. Hun mente også at den amerikanske presidenten Trump og den russiske presidenten Putin representerer den moderne fascismen.

– Vi begynte med et undervisningsopplegg hvor vi viste ungdommene at den moderne fascismen setter spørsmålstegn ved kvinners rolle, homofiles frigjøring og sist, men ikke minst, ved om klimaendringer er reelle, sa hun.

Fagbevegelsen må rustes for å bekjempe fascismen, mener Kjelsnes.

– Vi må bygge en fagforening – en organisasjon – som tåler diskusjon, som er godt organisert, som er skolert og som kjenner på fellesskapet. For det er bare gjennom fellesskapet vi kan knuse fascismen og sørge for at ungdommene kan få en framtid de kan tro på, sa hun.

Lærere flest er på venstresida – men få av dem velger SL

– Hvis det skal stå en ideologisk kamp i norske klasserom mot fascismen, så kan ikke vi som organisasjon bidra noe særlig til det hvis vi skal fortsette å organisere bare fem prosent av norske lærere, sa Joar Brakstad fra SL Møre og Romsdal.

Skolenes landsforbund har rundt 7.850 medlemmer og har hatt økning av medlemmer, særlig studentmedlemmer, i 2024.

Joar Brakstad viste til at ifølge lærerundersøkelsen 2021–2022 identifiserer 65 prosent av cirka 100.000 lærere seg med venstresida, til venstre for Senterpartiet, i norsk politikk.

– På tross av det er det bare fem prosent som velger SL. Det tyder på at ideologi kanskje ikke har så stor betydning for valg av fagforening. Kanskje er økonomi og sosiale grunner viktigst, sa Joar Brakstad.

Han etterlyste en mer offensiv kultur i SL.

– Vi har altfor få medlemmer, og vi må ta noen radikale grep. Vi burde være den største organisasjonen for skolefolk i Norge.

Ønsker en konkurransedyktig profil

Landsmøtet skal ta stilling til flere forslag fra foreninger, fylkeslag og andre organisasjonsledd som gjelder rekruttering, ungdomsarbeid og medlemskontingent – som landsstyret har levert innstillinger til.

– Det er et paradoks at nesten ingen forslag som går på økonomi og sosiale forhold får støtte i landsstyret. Det er for defensivt, mente Joar Brakstad.

Han er delegat fra SL Møre og Romsdal som har fremmet et endringsforslag til et forslag fra SL Nordland om å se på medlemskontingenten til SL i forhold til konkurrerende forbund.

– Vi foreslår å sette ned en komité som kan finne spesifikke tiltak til å gi oss en konkurransedyktig profil, sa Joar Brakstad.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss