Skal forske på framtidas videregående skole
Blir dagens elever i videregående skole i tilstrekkelig grad studieforberedt, og hva innebærer det å være studieforberedt i dag? Er fagsammensetningen optimal, med tanke på blant annet matematikk, norsk og engelsk? Har elevene for mange eller for få valgmuligheter? Hva motiverer elevene og hvordan sikrer vi at elevene får den kunnskapen de trenger for å møte og mestre høyere utdanning og et arbeidsliv i stadig endring?
Det er spørsmål forskere i Nifu (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet (Udir) å finne svar på, ifølge nettsida til Nifu.
Udir skal utrede et mulig nytt innhold og en ny struktur i videregående opplæring. Bakgrunnen er ifølge Nifu at det er mange år siden det sist ble gjort vesentlige endringer i videregående skole.
Prosjektet KLAR2030 skal gjennomføres i samarbeid med Universitetet i Oslo, Institutt for pedagogikk.
«En viktig målsetting med prosjektet er å bidra med et oppdatert kunnskapsgrunnlag som kan ligge til grunn for mulige endringer i videregående opplæring, særlig på studieforberedende utdanningsprogram», skriver Nifu.
Første rapport kommer ifølge Nifu i slutten av 2025, og flere rapporter følger fram til prosjektet avsluttes i slutten av 2027. En ny struktur og et nytt innhold i videregående skole vil tidligst iverksettes i 2030.
Kilde: Nifu (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning)