JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO-kongressen

Uenighet om leksefri skole: – Dette er en kontroversiell sak

Delegatene til LO-forbundet SL vil stemme imot forslaget fra Fagforbundet om leksefri skole. Det har skapt intern strid.
Astrid Kjelsnes i SL og LO Trøndelag håper LO-kongressen sier nei til lekser i skolen.

Astrid Kjelsnes i SL og LO Trøndelag håper LO-kongressen sier nei til lekser i skolen.

Martin Guttormsen Slørdal

Saken oppsummert

sidsel@lomedia. no

– Vi ønsker at læreren skal få ta valget om lekser eller ikke lekser selv, sier Jeanine Norstad.

Hun og påtroppende forbundsleder Jon Oddvar Holthe er de to delegatene for Skolenes landsforbund (SL) på LO-kongressen.

Vil gi lærerne handlingsfrihet

Under debatten om LOs handlingsprogram gikk Norstad imot et forslag fra Fagforbundet om leksefri skole.

Det er ifølge delegasjonslederen i Fagforbundet, Helene Harsvik Skeibrok, en av de tre viktigste sakene til forbundet på kongressen.

Men det får altså ikke støtte fra LOs eget forbund for skoleansatte.

Jeanine Norstad og påtroppende forbundsleder i Skolenes landsforbund (SL) Jon Oddvar Holthe.

Jeanine Norstad og påtroppende forbundsleder i Skolenes landsforbund (SL) Jon Oddvar Holthe.

Alf Ragnar Olsen

Sekretariatet i LO støtter heller ikke forslaget i sin innstilling. Fredag denne uka legger redaksjonskomiteen fram sin innstilling før LO-kongressen går til vedtak.

Jeanine Norstad gjør det klart at SLs delegater vil stemme imot forslaget til Fagforbundet.

– Det er ulike meninger både blant elever, foresatte og lærere – også her i salen. Det er derfor veldig krevende at det er en debatt om enten å være for eller imot. Debatten om lekser i skolen bør i stedet handle om tillit, lærerens autonomi og ikke minst formålet med de leksene som gis, sa hun fra talerstolen i kongressen.

– For oss i Skolenes landsforbund er lærerens autonomi et viktig og grunnleggende prinsipp, la hun til.

Vekker reaksjoner internt

På LO-kongressen er også Astrid Kjelsnes, som er mangeårig tillitsvalgt i SL. Hun er med i styret til SL Trøndelag og styret til LO Trøndelag.

LO Trøndelag støtter forslaget til Fagforbundet om leksefri skole, og Astrid Kjelsnes er vara på kongressen for LO Trøndelag. Hun reagerte sterkt på innlegget til Jeanine Norstad.

– Jeg har også snakket til dem etter innlegget om at jeg mener de ikke har mandat til å snakke ned forslaget til Fagforbundet før vi har diskutert det skikkelig i SL. Det er mange i SL som ønsker en seriøs og åpen debatt om lekser og som stiller seg spørrende til at forbundets talspersoner konkluderer på vegne av alle uten demokratisk forankring, sier hun.

Astrid Kjelsnes viser til at SL ikke har gjort noe vedtak på verken å være for eller mot lekser.

– Dette er en kontroversiell sak og det er viktig å ha ryggdekning på egne vedtak når man går opp på talerstolen og snakker mot forslag. Det er jeg kritisk til, og det har jeg ytra meg kritisk til, sier hun.

Håper LO-kongressen sier nei til lekser

Astrid Kjelsnes har vært med på å forslå leksefri skole fra LO i Trondheim.

Hun ledet redaksjonskomiteen i LO Trøndelag som sendte forslaget til LOs regionkonferanse og senere til LO-kongressen.

– Jeg håper LO blir for leksefri skole og det er fordi jeg tror lekser øker klasseforskjellene og gjør det vanskeligere for mange av våre unger å gå på skolen, sier hun.

Trebarnsmoren og spesialpedagogen har egen erfaring med leksefri skole.

– Et av mine barn har vært med på et leksefri-prosjekt som er blitt forska på av NTNU. For oss som familie, og for henne, og dette har jeg fått lov av henne til å snakke om, så var det helt avgjørende for at hun greide å snu situasjonen på skolen at hun fikk ha fri når hun kom hjem fra skolen. Hun har dysleksi og synes skolen er veldig strevsom, sier Astrid Kjelsnes.

Jeanine Norstad: – En viktig debatt

Til kritikken fra Astrid Kjelsnes fastholder Jeanine Norstad at SL ikke har noen vedtatt politikk når det gjelder leksefri skole.

– Det vi har politikk på, er at læreren må ha handlefrihet, autonomi. Vi ønsker at læreren skal få lov til å ta det valget selv slik situasjonen er nå i Skole-Norge, fordi det er så mange delte meninger, sier hun.

Jeanine Norstad understreker at hvis forslaget fra Fagforbundet hadde handlet om heldagsskole med bistand til leksehjelp av kvalifiserte lærere, så hadde saken stilt seg annerledes for SL.

– Men dette er en viktig debatt som vi må ta i større grad i egen organisasjon slik at vi får en enda tydeligere politikk på det, sier hun.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss