JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ikke nådig mot ansatt

Bjørn Kjos langer ut mot ansatt.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke nådig i sin kritikk mot flytekniker og fagforeningstopp Roger Handeland som fikk beholde jobben etter et omstridt avisintervju om Dreamliner-flyene.

– I Norwegian er det god takhøyde for kritikk. Det som overrasker meg, er at folk uttaler seg om ting de ikke har filla greie på, sier Kjos til Finansavisen.

Handeland ble tidligere i uka innkalt til samtale med Norwegian-ledelsen etter å ha blitt intervjuet om problemene med Dreamliner-flyene i Finansavisen i september.

– Kalkulert risiko

Handeland svarte på spørsmål om hva de tekniske problemene besto i, hvilke råd han ville gi Norwegian-sjef Bjørn Kjos og om problemene kunne bli langvarige.

– Alle fly har innkjøringsproblemer, men her har Norwegian tatt en kalkulert risiko, sa han blant annet.

Utsagnet førte til at han ble kalt inn til et møte der oppsigelse var et mulig utfall.

På møtet fikk Handeland forklart sjefene hva han mente med formuleringene, og han beskrev tonen mellom partene som god. Men å komme med kritikk mot selskapet for åpen scene, er ikke noe Bjørn Kjos er veldig begeistret for.

– Det naturlige ville vært å ta kritikken internt. Og deretter, dersom en ikke blir hørt, så kan den tas videre til mediene, sier Norwegian-sjefen.

– Vite hva man prater om

– Jeg synes generelt at det er greit å vite hva man prater om, når man først skal ut og mene noe. Bare fordi du er flytekniker, betyr ikke det at du har peiling på hvordan en 787 fungerer, og langt mindre hvordan finansieringen er gjort, sier Kjos.

Når det gjelder spørsmålet om Norwegian faktisk har tatt for stor risiko med Dreamlinerne, er svaret klart:

– Nei, det er færre feil med Dreamlinerne enn med andre fly. Andre fly blir som en bilmodell fra 1995, sammenlignet med Dreamlineren, sier Kjos, som likevel medgir at han har vært overrasket over problemene med prestisjeflyene. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse