Jernbaneansatte krever strakstiltak for gods
Lokomotivmannsforbundet etterlyser tiltak for å styrke godstransporten på jernbanen.
Saken oppsummert
morten.hansen@lomedia.no
– Alle snakker om å få gods fra vei til bane. De siste fire årene har det motsatte skjedd. Gods går fra bane til vei, fastslår Rolf Jørgensen.
Lederen i Norsk Lokomotivmannsforbund krever handling fra regjeringen, og sammenlikner situasjonen med kua som sulter i hjel mens gresset gror.
– Vi trenger en rekke strakstiltak for å gjøre infrastrukturen pålitelig, som rassikring og stikkrenner, slik at jernbanen ikke blir stengt i flere dager på grunn av en regnbyge. Gods er ikke som persontrafikken, som kan sendes med buss på den delen av strekningen som er stengt, konstaterer Jørgensen.
Etterlyser tiltak
Han etterlyser også investeringer som må på plass for å gjøre jernbanen attraktiv for godstrafikken. Investeringer som må på plass raskt.
– Vi trenger lengre krysningsspor, kapasiteten på godsterminalene bedres, ombygninger på Alnabru i Oslo og Brattøra i Trondheim, og fjerne planoverganger på stasjoner slik at togene kommer inn, sier Jørgensen.
Han trekker også fram Raumabanen, som trenger flere tiltak for å sikre godstrafikken
– Vi må se på en offentlig støtteordning i forhold til miljøvennlighet, som også gjøres i EU. Den mangler elektrifisering og krysningsspor, og er relativ kostbar i forhold til andre baner. Nå står godstrafikken i fare for å bli lagt ned der. Resultatet er ytterlig belastning på veinettet i Møre og Romsdal, sier Jørgensen.


Nå: 0 stillingsannonser