Jernbaneansatte til mekling
Ansatte og arbeidsgivere i MiTrans og Trafikkservice må i mekling for å bli enige. Det samme gjelder lokomotivførerne i NSB.
Saken oppsummert
morten.hansen@lomedia.no
Ansatte i NSB Trafikkservice, som er renholderne i NSB, og MiTrans, som blant annet utfører vedlikehold av togmateriell, klarte ikke å forhandle seg til enighet med arbeidsgiver i tariffoppgjøret. Dermed må partene møtes hos Riksmeklingsmannen for å forsøke å bli enige. Det samme gjelder Norsk Lokomotivmannsforbund og NSB AS.
I går ble NSB og Norsk Jernbaneforbund enige om generelle tillegg i intervallet 8500 til 12900, avhengig av yrkesgrupper. For lokomotivførerne gikk det ikke like lett. Beregningen av pensjon er et av de mest sentrale spørsmålene i dette tariffoppgjøret. Mye av lokomotivførernes lønn kommer i form av tillegg. Lokomotivmannsforbundet mener flere av disse tilleggene skal være med i pensjonsberegningene.
– 58-59 prosent av våre medlemmers lønn er pensjonsgivende. Kravet vårt er at vi skal ha 66 prosent av lønna i pensjon, slik det er for andre medlemmer av Statens pensjonskasse. Uenigheten ligger i hvordan dette skal beregnes, sier Roald Nyheim, nestleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.
I tillegg er det uenighet om et nattillegg som ble innført i 2007.
– Vi vil også beholde nattidskompensasjonen for overtid. Dette er et tilegg vi har hatt i to og et halvt år, og som arbeidsgiver nå vil ta fra oss.
I tillegg til disse to stridstemaene er det uenighet om lønnsordningen for lokomotivførerelevene som er ansatt i NSB.


Nå: 0 stillingsannonser