JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jobbsikkerhet det viktigste

– Konferansen har gitt oss viktige innspill, sier Postens HMS-direktør Geir Riise, som henstiller alle ansatte i Posten om å være med og ta ansvar for å bedre sikkerheten på sin egen arbeidsplass.

– Vi lærer ikke i tilstrekkelig grad av våre feil og har ikke god nok systematikk på hvordan gjøre det bedre neste gang. Vi er for hendelsesstyrte og for lite proaktive. Jobbsikkerhet er for sjelden et tema i den daglige driften, og både vernetjenesten og tillitsvalgte er for lite synlige i dette arbeidet. Dette er noen av konklusjonene fra ”Uten filter”-konferansen, som har gitt oss viktige innspill til det videre arbeidet, sier Riise.

HMS-direktøren påpeker at ledelsen alene ikke klarer å oppnå målene i holdningskampanjen.

– Vi er avhengig av at alle er med og tar ansvar der de er. Ansatte må medvirke ved å si ifra og følge opp ting på sin egen arbeidsplass. Kampanjen kan bare levere metodikken og vise god praksis. Så er det slik her som i alle sammenhenger, at det er de som har støvelen på som vet hvor det trykker, sier Riise, og påpeker at en hovedforutsetning for å lykkes er man tør, vil og kan være åpne mot hverandre og snakke om det som er vanskelig.

– Og Posten må stole på at de vurderingene som den ansatte selv gjøre i de enkelte situasjonene. Ingen arbeidsoppgaver skal gå på bekostning av jobbsikkerheten. Hvis vi ikke klarer å utføre en oppgave på en sikker måte, må vi stoppe opp og finne en sikker måte å utføre arbeidet på, sier Riise.

Sikkerhet og kvalitet. – Det er viktig at Posten oppfattes som en arbeidsgiver som klarer å rekruttere og beholde kompetent arbeidskraft. Da er det to grunnleggende forutsetninger som må være til stede – at den ansatte kommer like hel hjem etter endt arbeidsdag, og at vedkommende har lyst til å komme på jobb igjen neste dag, sier Riise, som hevder at HMS-arbeidet vil bidra til å styrke Postens konkurransekraft i alle ledd.

– De virksomhetene som har de beste økonomiske resultatene, er de som har jobbet systematisk over tid med HMS. Når man jobber med sikkerhet som en del av kvalitetssystemet, går skadene ned og kvaliteten opp. Jobbsikkerhet og kvalitet er to sider av samme sak. I offshorevirksomhet får du ikke levert en mutter dersom du ikke kan dokumentere at sikkerheten er godt nok ivaretatt. Denne kulturen er i ferd med å spre seg, og vi opplever nå at våre store kunder stiller samme type krav til oss. Jobbsikkerhet tolkes av markedet som at du har orden i sysakene. De siste årene er HMS-arbeid i økende grad med og tegner virksomhetenes omdømme, sier HMS-direktøren.

Ifølge Riise skal Posten hver måned dele ut en pris til et team som har tatt aktivt del i kampanjen og brakt Posten et stykke videre.

–Vi skal ha fokus på de tingene som virker, og lære av de teamene som har fått de til, sier Riise, som lover at kampanjeledelsen skal ut i driften og følge arbeidet på nært hold.

I april i år startet Posten Norge sin bebudede sikkerhetskampanje "Vær sikker", som skal gjøre Posten til en tryggere arbeidsplass.

Posten hadde 980 personskader i fjor, 500 av dem medførte fravær. 75 prosent av ulykkene er fall- og trafikkskader.

Fraværsskader måles i såkalt H-verdi (fraværsskader per en million arbeidstimer). I 2006 hadde Posten Norge en H-verdi på 16,4. Aker Kværner hadde en H-verdi på 1, Statkraft på 6,6 og Orkla Foods på 8.

Posten har satt seg som mål at H-verdien skal reduseres til 5 innen 2011.

Konsernsjef Dag Mejdell skal ha månedlige nettmøter med Postens ansatte fra juni og fram til november, hvor han vil svare på spørsmål.

Warning
Annonse
Annonse

I april i år startet Posten Norge sin bebudede sikkerhetskampanje "Vær sikker", som skal gjøre Posten til en tryggere arbeidsplass.

Posten hadde 980 personskader i fjor, 500 av dem medførte fravær. 75 prosent av ulykkene er fall- og trafikkskader.

Fraværsskader måles i såkalt H-verdi (fraværsskader per en million arbeidstimer). I 2006 hadde Posten Norge en H-verdi på 16,4. Aker Kværner hadde en H-verdi på 1, Statkraft på 6,6 og Orkla Foods på 8.

Posten har satt seg som mål at H-verdien skal reduseres til 5 innen 2011.

Konsernsjef Dag Mejdell skal ha månedlige nettmøter med Postens ansatte fra juni og fram til november, hvor han vil svare på spørsmål.