JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kampanje for flere gode lærere

Å få flere som virkelig egner seg som lærere til å søke lærerutdanning, er målet for norgeshistoriens største rekrutteringskampanje i offentlig sektor.

«Har du det i deg?», heter kampanjen som Kunnskapsdepartementet iverksatte onsdag som blant andre PR- byrået Geelmuyden Kiese og Try Reklamebyrå har hjulpet departementet med å utforme. Kampanjen skal gå over tre år og vil koste 20 millioner kroner.

– Halvparten av pengene skal brukes i år for å gi kampanjen raskt gjennomslag, opplyser Hans Geelmuyden i PR-byrådet Geelmuyden Kiese.

Sammen med kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) og forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland (SV) lanserte han kampanjen på en pressekonferanse på Høgskolen i Oslo onsdag.

Ikke tallfestet

– Kvaliteten i norsk skole kan ikke bedres uten enda flere gode lærere. Læreryrket er krevende og givende, men det passer ikke alle. Har du det i deg? er spørsmålet interesserte må stille seg, sier Aasland.

Hun tror flere vil ha svart ja på dette spørsmålet når søknadsfristen går ut 15. april, men vil ikke tallfeste hvilket mål departementene har for kampanjen, utover at antallet søkere til lærerutdanningen skal blir flere.

Flere tiltak

– Læreryrket er krevende. Ikke alle egner seg til å undervise. Nå starter jakten på dem som har det i seg, står det å lese på kampanjens nettside, www.hardudetideg.no.

På nettsiden kan interesserte ta en uhøytidelig test for å se om man egner seg som lærer.

Med blant annet bannerannonsering på nettsteder og reklamesnutt som kjøres i flere TV-kanaler, håper initiativtakerne til kampanjen å trekke interesserte til nettsiden, som byr på mer informasjon om hva lærerutdanningen og læreryrket innebærer.

Partnerskap

Kampanjen er del av en helhetlig satsing for å øke kvaliteten på norsk skole. Sentralt i satsingen står partnerskapet GNIST, der blant andre Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet, universiteter og høyskoler, NHO, LO og studentorganisasjoner samarbeider for å lage en bedre skole.

Deltakerne i GNIST har alle som mål å styrke skolens faglige plattform og læreryrkets anseelse.

Leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet sier at målet med rekrutteringskampanjen må være å få opp søkertallet til lærerutdanningen så mye at institusjonene kan sile ut og sikre seg de best egnede.

– Det vil bidra til å heve læreryrkets anseelse, sier Hjetland.

Hun sier hun tror kampanjen vil bidra til dette, men legger til at partnerskapet Gnist også arbeider med andre tiltak som vil få effekt for lærernes status. På partnerskapets dagsorden står også lærernes lønnsnivå, opprusting av skolenes fysiske miljø og gode etterutdanningstilbud til lærerne.

En undersøkelse som TNS Gallup nylig gjennomførte for Kunnskapsdepartementet viste at 26 prosent mener læreryrkets status er fallende, mens 12 prosent mener den er økende (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse