JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kan ikke fly unna asken

Selv om vulkanen på Island ser ut til å ha roet seg, kan den fort skape nye problemer for europeisk luftfart.

Og flyselskapene mangler fortsatt gode løsninger på hvordan de skal sno seg unna askeskyene.

Forrige gang vulkanen under isbreen Eyafjallajökull hadde utbrudd, i 1821, sprutet den jevnlig ut askeskyer i et par år. Dersom historien gjentar seg, kan aske fra Island nå Fastlands-Europa hver gang vinden blåser fra nord eller vest. Det igjen vil medføre nye problemer for flytrafikken.

Så hva gjør man da? Finnes det måter å overvinne naturkreftene på, eller i hvert fall sno seg unna dem? Nei, dessverre, mener eksperter på fly og luftfart.

Under

Flyselskapene selv hevder flyforbudet har vært altfor restriktivt og har nevnt flere løsninger på problemene. En av dem er å fly under askeskyen, noe flere selskaper har prøvd. Problemet er at det selv i lav høyde kan finnes askepartikler som kan ødelegge flymotorene.

– Det er ingen høyde som er helt sikker under 11.000 fot, sier Kjetil Tørseth, direktør ved Norsk institutt for luftforskning.

Informasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet sier det kommer helt an på hvilken høyde askeskyen ligger på.

– Ruteflyene flyr mellom 25.000 og 45.000 fot, helt avhengig av hvor langt de skal fly. Askeskyer som vi har hatt i forbindelse med dette vulkanutbruddet, har ligget på alt fra bakkenivå og opp til 35.000 fot, sier hun til NTB.

Mer drivstoff

Et annet argument mot å fly i lav høyde er at det er kostbart for flyselskapene fordi det krever mye mer drivstoff enn å fly høyere opp. Årsaken er at den tynne luften i høyere luftlag gjør at forbrenningen av drivstoff er lavt.

Dessuten vil det bli trangt om plassen dersom alle skal fly i lav høyde, påpeker en talskvinne i British Airways overfor BBC.

Det er heller ingen god løsning å fly rundt askeskyen, først og fremst fordi det er vanskelig å se den.

Bedre motorer

På kort sikt er det dermed ingen gode løsninger for hvordan luftfarten kan håndtere askeproblemene, ifølge CAA, den internasjonale myndigheten for sivil luftfart.

På lang sikt derimot kan løsningen blant annet være å endre flymotorene slik at de tåler askepartikler bedre.

Ifølge CAA-talsmann Richard Taylor er det allerede samtaler mellom flyprodusenter og CAA, både om mulighet til å endre kravene for hvor mye aske motorene tåler, og om utvikling av mer robuste motorer.

I utvikling

– Flyindustrien er i stadig utvikling, og fabrikantene utvikler nye produkter. Men innenfor luftfarten er det en veldig omstendelig prosess med sertifisering før fartøyene kan tas i bruk. Denne produktutviklingen har også som mål å gjøre utstyret mer motstandsdyktig mot forurensning som for eksempel askepartikler, forklarer Marit Kvarum.

Ifølge Luftfartstilsynet er det nå satt i verk et system i Europa som ivaretar flysikkerheten samtidig som det legger til rette for en fornuftig trafikkavvikling.

– Denne vil vi på nasjonalt og internasjonalt nivå videreutvikle med fokus på flysikkerhet, sier Kvarum. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse