JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vegvesen-tillitsvalgte vil ha opprydning

Veg-sektoren i Norge har blitt kraftig oppsplittet de siste årene. Nå vil de tillitsvalgte i Vegvesenet ha en opprydding.
NY RETNING: NTL-tillitsvalgt Henny Kristin Asperanden Navarsete vil ha en ny retning i vegpolitikken, blant annet å legge ned Nye Veier.

NY RETNING: NTL-tillitsvalgt Henny Kristin Asperanden Navarsete vil ha en ny retning i vegpolitikken, blant annet å legge ned Nye Veier.

Ole Palmstrøm

anders@lomedia.no

Veiselskapet Nye Veier og en kommunereform som tok ansvaret for vedlikeholdet av fylkesveiene fra Statens vegvesen til fylkene er to av grepene Solberg-regjeringen gjorde.

Henny Kristin Asperanden Navarsete fra NTL Veg og Alf Edvard Masternes fra FLT i Statens vegvesen vil ha en opprydning fra Jonas Gahr Støre og hans regjering.

– Før oppsplittinga av veivedlikeholdet, var «worst case» at kostnadene kunne stige med 10 prosent, rundt 722 millioner kroner. I statsbudsjettet for i år står det at prisene på driftskontraktene økte med mellom 40 og 70 prosent, poengterte Asperanden Navarsete.

I budsjettet for 2022 står det at oppsplittingen bidro til denne prisøkningen.

Avvikle Nye Veier

Opprettelsen av Nye Veier er det flere LO-forbund som er imot.

– Slik jeg ser dette, er oppsplittelsen og etableringa av Nye veier ideologisk fundert. Det bygger på en tro at alt går så mye bedre hvis beslutninger flyttes ut av folkevalgte organer. Og det er gjort ved å sikre bedre betingelser til Nye Veier, sa Alf Edvard Masternes.

SPENT: FLT-tillitsvalgt Alf Edvard Masternes i Statens vegvesen er veldig spent på regjeringens gjennomgang av Nye Veier.

SPENT: FLT-tillitsvalgt Alf Edvard Masternes i Statens vegvesen er veldig spent på regjeringens gjennomgang av Nye Veier.

Ole Palmstrøm

Han mener det hele er urettferdig, og har ingen tro på at Nye Veier bygger verken billigere eller bedre.

– Vi fikk etter mitt syn litt gjennomslag i Hurdalsplattformen. Det skal utredes hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres. Vi ønsker en evaluering av Nye Veier og etterspør nå mandatet og oppstart av evalueringa, sier han.

Asperanden Navarsete er enig, og har merket seg at rett før forrige regjering flyttet ut av kontorene, så fikk Nye Veier tildelt enda flere prosjekt.

– Dette betyr ytterligere privatisering, oppsplitting og kostnadsøkninger på et veinett som skriker etter investeringer, vedlikehold og klimatilpasningstiltak, sa hun.

Skal følge opp

Statsminister Jonas Gahr Støre svarte at Hurdalsplattformen er veldig tydelig om Nye Veier.

– Jeg er også opptatt av at på mange av de områdene der vi tar over etter Solberg-regjeringen, så må vi gå inn og evaluere og se hvordan det er, uten at aktiviteten stopper opp. Det er mange prosjekter på gang og mange folk i jobb her, men samtidig må vi skru det i den retningen vi vil, sier han.

Støre la også til:

– Måten vi skal gjøre det på er sammen med de ansatte. Dere beskriver dette ganske tydelig, og vi skal ta det med videre, sier Støre.

Warning
Annonse
Annonse