Togtrafikken på Østlandet
Statsminister Støre står på sitt: Oppsplitting er ikke løftebrudd
Hvis det kom noe som helst enighet om oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet, så er det at man er uenige.
STATSMINISTEREN MOT STRØMMEN: Omtrent alle som har heiet på regjeringen Støre mener oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet er et brudd på Hurdalsplattformen. Statsminister Jonas Gahr Støre står på sitt. Han sier nei.
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no
anders@lomedia.no
ole@lomedia.no
To togpakker på Østlandet er oppsplitting. Det mener regjeringspartner Senterpartiet, samarbeidspartiene til regjeringen på Stortinget, LO, fagforbundene på Jernbanen og AUF. Jonas Gahr Støre har hele tiden stått på sitt: Nei.
Heller ikke på Kartellkonferansen på Gol viste Støre noen som helst tvil i sin tolkning.
På grensen til utroskap
Selv ikke når Lokomotivmannsforbundets leder, Rolf Ringdal, mente oppsplittingen nesten var som utroskap mellom LO og Arbeiderpartiet. Heller ikke Norsk Jernbaneforbund Ungs Cecilie Knapaas Barmoen oppfordring til Støre om å lytte til AUF, fikk ham på andre tanker.
Norsk Jernbaneforbunds nestleder Torfinn Håverstad prøvde han og, med å minne Støre på samferdselsministerens lovnader rett etter valget om at all trafikk skulle tildeles Vy.
– Men så kom sjokket. Dere videreført de høyreregjeringens plan om å splitte opp det mest trafikkerte området – Østlandet. Statsminister; Hva skjedde etter valget med valgløftet, spurte Håverstad.
Må akseptere uenighet
Støre sto fortsatt på sitt.
– At dere sier vi viderefører høyreregjeringens politikk på dette området er beint feil, sa Støre.
Han konstaterte at de var og er uenige om oppdelingen – eller oppsplittingen – av trafikken på Østlandet.
– Vi legger til rette for det beste togtilbudet. Så kan diskusjonen ende med ett selskap. Men per nå har vi to. Her må vi bare akseptere at vi er uenige, sa Støre.