Krav om lønnskutt stoppet bilhjelpen
Republikanernes krav om kraftige kutt i lønn og sosiale ordninger førte til at den 14 milliarder dollar store redningspakken til amerikansk bilindustri, ikke ble vedtatt i Senatet.
sym@lomedia.no
United Automobile Workers, UAW, har tidligere denne måneden bidratt med redusert lønn og svekkede sosiale ordninger, for å redde den amerikanske bilindustrien. Da ytterligere krav om kraftige kutt ble reist fra republikanerne under behandlingen av den store redningspakken som skulle sluttbehandles i Senatet, var det ikke mulig å komme til enighet.
Det var nødvendig med 60 ja-stemmer, men bare 10 republikanere fulgte de 40 demokratene og to uavhengige. Med 52 ja og 35 nei var det ikke nødvendig flertall, ifølge New York Times.
Hva nå?
Hva som nå skjer med de tre store bilprodusentene, Ford, Chrysler og G.M. er det ingen som vet. Det arbeides politisk med alternative løsninger og bilselskapene snur også hver eneste stein for å se om det er mulig å overleve. Ett høyst reelt alternativ er at Chrysler og G.M. går konkurs. Det er anslått at rundt 3 millioner amerikanske arbeidsplasser vil bli rammet dersom alle de tre store selskapene går over ende.
Hvorfor sa de nei?
I mellomtiden raser debatten om hvem som har ansvaret for krisen og hvilke motiver som ligger bak republikanernes nei. Ett motiv er den ideologiske troen på at bedrifter som har kjørt seg selv i grøfta, skal gå konkurs. De har ikke livets rett.
Republikanerne mente dessuten at det var galt å bruke skattebetalernes penger på en redningspakke som ikke stilte tøffe nok krav til de ansatte og ledelsen, og dermed ikke ville fungere. I den pågående debatten blir det også påpekt at dette er en mulighet for republikanerne til å ta livet av ett av fagbevegelsens sterkeste fagforbund – UAW.
Som fortjent?
Men i den amerikanske befolkningen er det også en utbredt oppfatning at dette har bilindustrien påført seg selv, og nå må de ta konsekvensene. For som en av New York Times lesere sier det:
– Jeg jobber for et lite selskap som er i ferd med å gå konkurs. Ingen vil redde oss. Hvorfor skulle de få mine penger til å fortsette sitt overdådige liv. Folk flest kan ikke en gang drømme om slike ordninger de har. De lager dårlige produkter – de må opphøre. Bilene deres er verken pålitelige eller miljøvennlige. Hvorfor skal vi betale for fortsatt produksjon?
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.
Guro Gulstuen Nordhagen
Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim