Krever billigere motorsykler
Fremskrittspartiet foreslår mye lavere avgifter på motorsykler.
kjell.werner@anb.no
– Det finnes ingen gode grunner for å forskjellsbehandle motorsykler og personbiler avgiftsmessig, sier stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Fremskrittspartiet foreslår at kjøpsavgiftene på motorsykler beregnes på samme måter som på biler.
For personbiler beregnes avgiften ut fra vekt, hestekrefter og CO2-utslipp, mens det for motorsykler beregnes en stykkavgift og deretter en avgift på slagvolum.
Miljøvennlig
– Vi mener at dagens avgifter på motorsykler strider mot intensjonene i avgiftssystemet, hvor forurenser skal betale, mens brukerne skal betale for veibelastningen, sier Fremskrittspartiets avgiftspolitiske talsmann.
– Mopeder og motorsykler forurenser langt mindre enn personbiler, tar mindre plass i trafikken og krever langt mindre parkeringsareal. Dette slår spesielt godt ut i byer, hvor køkjøring, mangel på parkeringsareal og forurensing er et betydelig problem, sier Svendsen.
To eksempler
Kenneth Svendsen bruker to regnestykker for å illustrere situasjonen:
- En Yamaha FJR 1.300 blir avgiftsbelagt med 113.253 kroner. Hvis den samme motorsykkelen hadde blitt beregnet som bil, så ville det bare ha blitt 44.900 kroner i avgift.
- En Suzuki 600 får i dag 55.000 kroner i avgift som motorsykkel, men ville bare kostet 4.700 kroner ekstra som bil.
Legge til rette
Fremskrittspartiet fremmer nå et konkret forslag der Stortinget blir bedt om å legge til rette for økt bruk av motorsykler, lette motorsykler og mopeder.
– Det er forunderlig at det ikke er lagt mer til rette for bruk av mopeder og motorsykler. Dette er en gruppe kjøretøy som er meget godt egnet til personbefordring i bystrøk, sier Svendsen.
– Når vi i tillegg vet at store deler av persontransporten med bil i by skjer med bare én person i bilen, sier det seg selv at motorsykler og mopeder er meget godt tilpasset byenes transportbehov, poengterer Frp-talsmannen.
Gratis parkering
Han mener at økt bruk av mopeder og motorsykler også vil lette på parkeringsproblemene.
– Vi finner det derfor underlig at det ikke legges opp til at mopeder og motorsykler kan parkere gratis, slik elbiler kan, sier Svendsen.
Han skisserer også en alternativ løsning der det lages parkeringsplasser spesielt for mopeder og motorsykler hvor man kun betaler for den plassen som brukes.
Til slutt ber Frp om en handlingsplan som sikrer motorsykkel- og mopedførere mot ulykker som skyldes hull i veibanen og ujevn vei. (ANB)
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.
Tri Nguyen Dinh
Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Dette skjer med strømstøtten til husholdningene fra nyttår
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt, ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.
Berit Baumberger
Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om egen pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
LOs medlemmer går mot høyre. Støtten til de rødgrønne stuper
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000
Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset
Olaug klarte ikke å ta seg av sin egen sønn: – Jeg måtte undertrykke følelser i mange år
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim