JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever billigere motorsykler

Fremskrittspartiet foreslår mye lavere avgifter på motorsykler.



25.05.2011
08:44
16.12.2013 16:14

kjell.werner@anb.no

– Det finnes ingen gode grunner for å forskjellsbehandle motorsykler og personbiler avgiftsmessig, sier stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Fremskrittspartiet foreslår at kjøpsavgiftene på motorsykler beregnes på samme måter som på biler.

For personbiler beregnes avgiften ut fra vekt, hestekrefter og CO2-utslipp, mens det for motorsykler beregnes en stykkavgift og deretter en avgift på slagvolum.

Miljøvennlig

– Vi mener at dagens avgifter på motorsykler strider mot intensjonene i avgiftssystemet, hvor forurenser skal betale, mens brukerne skal betale for veibelastningen, sier Fremskrittspartiets avgiftspolitiske talsmann.

– Mopeder og motorsykler forurenser langt mindre enn personbiler, tar mindre plass i trafikken og krever langt mindre parkeringsareal. Dette slår spesielt godt ut i byer, hvor køkjøring, mangel på parkeringsareal og forurensing er et betydelig problem, sier Svendsen.

To eksempler

Kenneth Svendsen bruker to regnestykker for å illustrere situasjonen:

- En Yamaha FJR 1.300 blir avgiftsbelagt med 113.253 kroner. Hvis den samme motorsykkelen hadde blitt beregnet som bil, så ville det bare ha blitt 44.900 kroner i avgift.

- En Suzuki 600 får i dag 55.000 kroner i avgift som motorsykkel, men ville bare kostet 4.700 kroner ekstra som bil.

Legge til rette

Fremskrittspartiet fremmer nå et konkret forslag der Stortinget blir bedt om å legge til rette for økt bruk av motorsykler, lette motorsykler og mopeder.

– Det er forunderlig at det ikke er lagt mer til rette for bruk av mopeder og motorsykler. Dette er en gruppe kjøretøy som er meget godt egnet til personbefordring i bystrøk, sier Svendsen.

– Når vi i tillegg vet at store deler av persontransporten med bil i by skjer med bare én person i bilen, sier det seg selv at motorsykler og mopeder er meget godt tilpasset byenes transportbehov, poengterer Frp-talsmannen.

Gratis parkering

Han mener at økt bruk av mopeder og motorsykler også vil lette på parkeringsproblemene.

– Vi finner det derfor underlig at det ikke legges opp til at mopeder og motorsykler kan parkere gratis, slik elbiler kan, sier Svendsen.

Han skisserer også en alternativ løsning der det lages parkeringsplasser spesielt for mopeder og motorsykler hvor man kun betaler for den plassen som brukes.

Til slutt ber Frp om en handlingsplan som sikrer motorsykkel- og mopedførere mot ulykker som skyldes hull i veibanen og ujevn vei. (ANB)

25.05.2011
08:44
16.12.2013 16:14



Mest lest

Privat

To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

Ole Palmstrøm

Janne Cecilie tar kampen til Strasbourg: – Viktig for alle Nav-brukere

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

Teddy TV/TV 2

«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig

Gruppesamtalene i ND-programmet var mye bedre enn ventet, synes «Trond» (53), som veteran følte han at han hadde noe å bidra med.

Gruppesamtalene i ND-programmet var mye bedre enn ventet, synes «Trond» (53), som veteran følte han at han hadde noe å bidra med.

Eirik Dahl Viggen

«Trond» (53) har vært i fengsel store deler av livet. Nå prøver han å komme seg opp av grøfta

Debatt

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Hanna Skotheim

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

Brian Cliff Olguin

– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her

Kronikk

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Ole Palmstrøm

«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring

Roy Ervin Solstad

Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre

Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.

Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.

Colourbox

– Jeg har fått noen henvendelser om innsidehandel de siste dagene

– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.

– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.

André Kjernsli

Flukten fra Chile skulle bli kortvarig, men det tok 21 år før Sergio kom hjem

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Norske hjørnesteinsbedrifter kan forsvinne, advarer tillitsvalgte

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir filmet på jobb: – Det skal ikke mye til før 100 personer står og ser på

Forskerne mener alle kommer til å tjene på et bedre kabelnettverk

Forskerne mener alle kommer til å tjene på et bedre kabelnettverk

Illustrasjonsfoto: Helge Larsen / NTB

Forsker foreslår ni nye utenlandskabler


Flere saker