JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

E6 i Norland skal få ny vegtrasé: – Full seier for FLT, LO og Vegvesenet

Nyheten om garanterte midler til ny vegtrasé faller i god jord hos Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen. Samtidig forventer han at regjeringen går lenger enn å oppfylle tunnelforskriften på strekningen.
Statens vegvesen kan endelig starte arbeidet med ny E6 i Nordland. Et viktig grep er å lage nye tuneller som oppfyller gjeldende forskriftskrav. Illustrasjonsfoto.

Statens vegvesen kan endelig starte arbeidet med ny E6 i Nordland. Et viktig grep er å lage nye tuneller som oppfyller gjeldende forskriftskrav. Illustrasjonsfoto.

Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

kai.hovden@lomedia.no

I august slapp finansminister Trygve Slagsvold Vedum nyheten om at regjeringen setter av fire milliarder kroner til å starte arbeidet med seks av tolv tunneler på nye E6 gjennom Sørfold kommune i Nordland.

Ifølge NRK er det i dag 16 tunneler på strekningen Megården-Mørsvikbotn i Sørfold. Disse oppfyller ikke dagens krav til sikkerhet. En helt ny trase er derfor planlagt, og nå kan Vegvesenet starte på del én av denne.

Full seier

– Jeg vil beskrive dette som en full seier for oss i Vegvesenet, for FLTs medlemmer i etaten og for LO i Troms og Finnmark som også har vært med på å løfte fram viktigheten av å prioritere denne strekningen, sier Alf Edvard Masternes.

Ifølge FLTs mann i etaten har Vegvesenet pekt ut denne strekningen som én av tre det er viktig å prioritere på nasjonalt nivå.

– Planene har vært klare lenge, og strekningen lå inne i Nasjonal transportplan inntil i fjor. Da ble den, til manges skuffelse, tatt ut som følge av krigen i Ukraina. At regjeringen nå velger å sette av tilstrekkelige midler til oppstart er svært gledelig, utdyper Masternes.

Han peker på at strekningen bidrar til å binde landet sammen, og at den er avgjørende for næringslivet i nord.

– Skal vi få de fantastiske varene som produseres i Finnmark, Troms og Nordland ut på markedet, må infrastrukturen være på plass. Frem til nå har ekstremt lange omkjøringer vært alternativet på denne svært utsatte strekningen. Nå er vi endelig i gang, noe som er viktig for både folk og næringsliv, mener Masternes.

Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk i Statens vegvesen.

Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk i Statens vegvesen.

Kai Hovden

Må gjøres skikkelig

Samtidig minner han beslutningstakerne om at arbeidet må gjøres skikkelig, også for eventuelle tunneler som ikke faller inn under sikkerhetsforskriften.

– Tunneler som er kortere enn 500 meter er unntatt fra forskriften, men jeg forventer at regjeringen følger opp og gir også disse tunnelene samme standard som de som omfattes. Noe annet ville være galskap, sier Masternes.

FLT i Statens vegvesen vil også jobbe videre for at etatens kompetanse fra lignende prosjekter blir videreført i byggingen av ny E6, og at norske entreprenører skal kunne være med å konkurrere på reelt nivå i anbudsrundene.

– Derfor må man dele opp prosjektene i overkommelige størrelser, slik at det ikke bare er store utenlandske aktører som har mulighet til å vinne fram. Vi må sørge for å ta vare på den kompetansen som finnes i Norge, understreker Masternes.

Svært fornøyd

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er svært glad for at etaten nå kan komme i gang med ny E6 i Nord-Norge.

– Dette var en veldig gledelig nyhet. Ikke bare for oss i Statens vegvesen, men for hele Nord-Norge, sier han.

Davik peker på at det har vært høyt prioritert i etaten å gjøre noe med den svært utsatte og sårbare strekningen de nå kan starte opp på.

– Det handler om å kunne tilby et robust vegnett for de som bor og ferdes i denne landsdelen. I de tilfellene dagens strekning blir stengt, er det opp mot elleve timers omkjøring via enten Sverige eller Lofoten, forklarer Davik.

Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen.

Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen.

Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

De fire milliardene regjeringen har satt av, er nok til å starte opp på del én av den nye E6 i Nordland. Davik forsikrer at norske entreprenører skal ha god mulighet til å konkurrere om kontraktene på strekningen.

– Vi er veldig opptatte av å sikre både norsk og internasjonal konkurranse i våre prosjekter. Det betyr blant annet at vi legger til rette slik at norske entreprenører skal ha mulighet til å delta, sier han.

Blant annet kontraktstørrelse er avgjørende her, slik at det ikke bare er store, internasjonale aktører som har mulighet til å vinne fram.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse