Statens vegvesen kan endelig starte arbeidet med ny E6 i Nordland. Et viktig grep er å lage nye tuneller som oppfyller gjeldende forskriftskrav. Illustrasjonsfoto.
Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
E6 i Norland skal få ny vegtrasé: – Full seier for FLT, LO og Vegvesenet
Nyheten om garanterte midler til ny vegtrasé faller i god jord hos Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen. Samtidig forventer han at regjeringen går lenger enn å oppfylle tunnelforskriften på strekningen.
kai.hovden@lomedia.no
I august slapp finansminister Trygve Slagsvold Vedum nyheten om at regjeringen setter av fire milliarder kroner til å starte arbeidet med seks av tolv tunneler på nye E6 gjennom Sørfold kommune i Nordland.
Ifølge NRK er det i dag 16 tunneler på strekningen Megården-Mørsvikbotn i Sørfold. Disse oppfyller ikke dagens krav til sikkerhet. En helt ny trase er derfor planlagt, og nå kan Vegvesenet starte på del én av denne.
Full seier
– Jeg vil beskrive dette som en full seier for oss i Vegvesenet, for FLTs medlemmer i etaten og for LO i Troms og Finnmark som også har vært med på å løfte fram viktigheten av å prioritere denne strekningen, sier Alf Edvard Masternes.
Ifølge FLTs mann i etaten har Vegvesenet pekt ut denne strekningen som én av tre det er viktig å prioritere på nasjonalt nivå.
– Planene har vært klare lenge, og strekningen lå inne i Nasjonal transportplan inntil i fjor. Da ble den, til manges skuffelse, tatt ut som følge av krigen i Ukraina. At regjeringen nå velger å sette av tilstrekkelige midler til oppstart er svært gledelig, utdyper Masternes.
Han peker på at strekningen bidrar til å binde landet sammen, og at den er avgjørende for næringslivet i nord.
– Skal vi få de fantastiske varene som produseres i Finnmark, Troms og Nordland ut på markedet, må infrastrukturen være på plass. Frem til nå har ekstremt lange omkjøringer vært alternativet på denne svært utsatte strekningen. Nå er vi endelig i gang, noe som er viktig for både folk og næringsliv, mener Masternes.
Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk i Statens vegvesen.
Kai Hovden
Må gjøres skikkelig
Samtidig minner han beslutningstakerne om at arbeidet må gjøres skikkelig, også for eventuelle tunneler som ikke faller inn under sikkerhetsforskriften.
– Tunneler som er kortere enn 500 meter er unntatt fra forskriften, men jeg forventer at regjeringen følger opp og gir også disse tunnelene samme standard som de som omfattes. Noe annet ville være galskap, sier Masternes.
FLT i Statens vegvesen vil også jobbe videre for at etatens kompetanse fra lignende prosjekter blir videreført i byggingen av ny E6, og at norske entreprenører skal kunne være med å konkurrere på reelt nivå i anbudsrundene.
– Derfor må man dele opp prosjektene i overkommelige størrelser, slik at det ikke bare er store utenlandske aktører som har mulighet til å vinne fram. Vi må sørge for å ta vare på den kompetansen som finnes i Norge, understreker Masternes.
Svært fornøyd
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er svært glad for at etaten nå kan komme i gang med ny E6 i Nord-Norge.
– Dette var en veldig gledelig nyhet. Ikke bare for oss i Statens vegvesen, men for hele Nord-Norge, sier han.
Davik peker på at det har vært høyt prioritert i etaten å gjøre noe med den svært utsatte og sårbare strekningen de nå kan starte opp på.
– Det handler om å kunne tilby et robust vegnett for de som bor og ferdes i denne landsdelen. I de tilfellene dagens strekning blir stengt, er det opp mot elleve timers omkjøring via enten Sverige eller Lofoten, forklarer Davik.
Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen.
Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
De fire milliardene regjeringen har satt av, er nok til å starte opp på del én av den nye E6 i Nordland. Davik forsikrer at norske entreprenører skal ha god mulighet til å konkurrere om kontraktene på strekningen.
– Vi er veldig opptatte av å sikre både norsk og internasjonal konkurranse i våre prosjekter. Det betyr blant annet at vi legger til rette slik at norske entreprenører skal ha mulighet til å delta, sier han.
Blant annet kontraktstørrelse er avgjørende her, slik at det ikke bare er store, internasjonale aktører som har mulighet til å vinne fram.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.
Kai Hovden