Julekalender basert på LO favør-fordeler:
FLTs digitale julekalender har potensial til å sprenge Teams
Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) sprer digital glede og kompetanse før jul. Forbundets snart 22.000 medlemmer er invitert til å følge FLTs digitale julekalender, som blant annet tar for seg medlemsfordeler.
TAR LUKEANSVAR: Regionrådgiver Elisabeth Mogård har tatt jobben som lukevert for FLTs julekalender. Hun håper så mange medlemmer som mulig velger å delta på de daglige direktesendingene.
Kai Hovden
kai.hovden@lomedia.no
– Det hadde jo vært moro å sprenge kapasiteten i Teams, vedgår regionrådgiver Elisabeth Mogård i FLTs Region Øst.
Hun kan beskrives som julekalenderens gudmor, i og med at hun fikk ideen til det hele.
Medlemmene kan delta på lunsj-møter i Teams alle hverdager frem til jul, og det er også luker i helgene – selvfølgelig.
Startet lokalt, eller regionalt
– Det startet som det jeg pleier å kalle en fredagsidé – altså at det snart er helg, det bobler litt og så dukker det opp noe, forteller Mogård. Hun savner veldig å være ute i avdelingen og rundt om på bedriftene, og drodlet derfor rundt alternative måter å nå ut til medlemmene på.
– I løpet av koronapandemien har vi hatt kjempegod erfaring med Teams-møter i Region Øst. På Teams-møtene har vi også opplevd å nå ut til mange som vi ikke hadde møtt ellers. Det er ikke alle som har tid og anledning til å delta på fysiske medlemsmøter eller kurs, og her har virkelig Teams vist seg som et nyttig verktøy, det senker terskelen for deltakelse for mange, mener Mogård.
Savnet etter medlemmene og de gode teknologiske erfaringene ble koblet sammen.
– Det slo meg den fredagen at det snart er jul. Kunne vi få til en kalender?
Med på laget
Det ene tok det andre, og Mogård tok kontakt med Runa Bolstad Laume i LOs organisasjonsavdeling. Hun har jobber med LOfavør sentralt i LO.
– Jeg spurte om de hadde planlagt noen julekalender basert på LOfavør-fordelene. Det hadde de ikke, men de ville gjerne bidra. Tanken var jo å gjøre dette i FLT Region Øst, og jeg kontaktet videre Frøydis Øyen i Help Forsikring for å høre om også de ville være med. Der fikk jeg nok et positivt svar, forteller Mogård.
Som man forstår, ballet det fort på seg, og Mogård begynte å få en mer nasjonal kalender-tanke.
– Både LOfavør og Help er jo landsdekkende, så jeg foreslo at dette kunne være regionrådgivernes tema-julekalender. Det var forbundet sentralt med på umiddelbart, sier hun.
Nå er det de fem regionrådgiverne som har ansvaret for 17 av de 24 lukene som skal åpnes før jul, mens forbundet sentralt tar seg av helger og selve julaften.
Dypdykk
I halvtimes sendinger live frem til jul kan FLTs medlemmer være med på dypdykk i egne medlemsfordeler. Addisco, LOfavør, Help og SpareBank 1 er med for å fortelle om sine tilbud.
– I dag, 1. desember, kan du bli kjent med oss regionrådgivere ved å åpne luken. I tillegg kan du lære mer om hvorfor det er viktig for FLT å tilby fordeler som retter seg mot medlemmenes privatliv, forteller Mogård.
Så fortsetter fordelskavalkaden frem til julaften. 23. desember er det selveste Riksteateret som dukker opp med et kulturelt innslag. I samme luke ventes også forbundsleder Ulf Madsen.
Spent lukevert
Mogård har tatt på seg jobben som lukevert i kalenderen, og da vi snakket med henne noen få dager før første luke skulle sprettes, var hun svært spent.
– Jeg angrer kanskje litt nå på at jeg absolutt skulle ha den jobben; det blir 17 dager med nerver, sier hun.
Så får vi se om teknologien og kapasiteten i Teams står FLT bi.
– Vi har ingen plan B dersom Teams kneler, men heller ingen forventinger om å trekke 300 deltakere, som visst skal være kapasiteten, til et av disse små foredragene. Hovedhensikten er at regionrådgiverne ønsker å bli bedre kjent ute blant medlemmene, sier Mogård.
Ønsket er å senke terskelen for å ta kontakt med regionrådgiverne.
– Om du er eneste medlem på bedriften, eller dere er 20-30, spiller ingen rolle. Vi vil gjerne ut og møte dere når samfunnet kommer tilbake til normalen etter koronapandemien, understreker Mogård.
Kalenderen kan du finne på Facebook og via FLTs nettsider. Det er også premier å vinne for de som deltar.