Flerbruksfartøy:
Petroleumstilsynet avviser fagbevegelsen
Fagbevegelsen mener at Petroleumstilsynet ikke vil ikke arbeide mot sosial dumping.
Arbeidsgruppen mener flerbruksfartøy ikke ligger under Petroleumstilsynets ansvarsområde.
Foto: Pressebilde Eidesvik
torgny@lomedia.no
Mandag la Petroleumstilsynet fram en rapport om arbeidet på flerbruksfartøyene.
For et år siden fikk tilsynet i oppdrag av arbeidsministeren å beskrive situasjonen. Fagforbundet Industri Energi er langt fra fornøyd med konklusjonene tilsynet trekker. Også sjømannsorganisasjonene i Norge reagerer.
• Industri Energi frykter farlige situasjoner for ansatte på flerbruksfartøy
Flerbruksfartøy er fartøy som utfører ulike serviceoppdrag på oljeinstallasjoner. De konkurrerer direkte med flyterigger. Men mens flyterigger er underlagt arbeidsmiljøloven og blir inspisert av Petroleumstilsynet er flerbruksfartøyene skip som ikke er underlagt den samme lovgivningen.
Spørsmål til statsråden
I fjor høst tok stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg (Ap) opp problemstillingen knyttet til regelverket for flerbruksfartøy.
Daværende arbeidsminister Robert Eriksson svart er at det er god grunn til å følge med på utviklingen som skjer på sokkelen, med stadig mer bruk av flerbruksfartøy.
– Jeg vil be Petroleumstilsynet om en nærmere redegjørelse rundt eventuelle gråsoner i dagens regelverk, svarte Eriksson.
• Arbeidsdepartementet vil utrede om arbeidsmiljøloven også gjelder for flerbruksfartøy på sokkelen
Ikke for fartøy
Arbeidstakerorganisasjonene spilte inn at det er Petroleumstilsynets oppgave å bekjempe sosial dumping på fartøy på norsk sokkel. Arbeidsgruppen avviser problemstillingen og mener at dette falt utenfor arbeidsgruppens oppgave.
«Arbeidsmiljøloven med forskrifter gjelder dessuten ikke for gjelder dessuten ikke for fartøy, med unntak av dykkerfartøy, og oppfølgning av denne type forhold ligger derfor ikke under Petroleumstilsynets ansvarsområde», heter det i rapporten.
Men samtidig skriver utvalget i rapporten at produksjons- eller bore- og brønnarbeid foregår fra innretninger er fortsatt underlagt alle regelverkets krav selv om de overføres til en enhet med skipsskrog.
Se filmen «Utenfor loven»Ikke til kjernen
Håkon Bjerkeli og Ommund Stokka fra Industri Energi reagerer på dette.
– Petroleumstilsynet unnlater å gå til kjernen av problemet, nemlig at en stor gruppe arbeidstakere på sokkelen faller utenfor norsk arbeidsmiljølov og tilsyn.
Skjer det en storulykke eller en alvorlig hendelse på norsk sokkel, kan norske myndigheter bare stå maktesløse å se på, uten at saken etterforskes, sier de.
– Det er et paradoks at Petroleumstilsynet etter «Deepwater Horizon» vektla sikkerhetskultur som en av årsakene, mens de i denne saken hopper galant over sammenhengen mellom arbeidsvilkår og sikkerhet, sier Stokka.
Deepwater Horizon var plattformen som ikke klarte å håndtere en utblåsning under boring i den Mexicogulfen i 2010. Utblåsningen førte til at 11 mennesker omkom og førte til enorme miljøødeleggelser etter at oljen strømmet uhindret ut i 87 dager.
• Høyre vil kutte ferieuke for ansatte over 60 år
Omgår loven
– Dersom flerbruksfartøyene registreres i andre land omgår de norsk lov, både når det gjelder sikkerhet og lønns- og arbeidsforhold om bord. Her er vårt regelverk rett og slett utdatert. Det er problematisk på flere måter, sier lederen for Sjømannsorganisasjonenes fellessekretariat, Terje Hernes Pettersen i en pressemelding.
Sjømannsorganisasjonene skriver at rapporten slår fast at mange av flerbruksfartøyene har langvarige oppdrag på norsk sokkel, og ikke er registrert i Norge. De er da underlagt regelverket i staten der de er registrert, og kan operere med stort innslag av utenlandsk mannskap med lønn ned mot 35 kroner timen.
– Det er urovekkende at Petroleumstilsynet ikke kommer med klare anbefalinger til tiltak som kan forebygge sosial dumping og omgåelse av norsk lov på sokkelen. Det er merkelig passivt av en instans som har som ansvar å ivareta sikkerhet, beredskap og arbeidsmiljø på sokkelen, sier Hernes Pettersen.
• Nå er det ikke lenger lov å tvinge 67-åringer til å slutte på jobben