JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO og NHO sammen for Ringeriksbanen

Strekningen mellom Sandvika og Hønefoss må med i neste Nasjonal transportplan. Det er budskapet fra LO og NHO i Buskerud og Hordaland.

oystein@lomedia.no

Regjeringen er i innspurten med transportplanen for 2014-2023, og statsminister Jens Stoltenberg lover at det blir mye å klappe for.

– Det kommer mer penger. Også til tog, og ikke bare på Østlandet. Hvor mye og til hvilke prosjekter må dere vente på, men det blir mye å glede seg over, forsikret statsministeren da han innledet på et møte i regi av næringslivet i Rogaland.

– Det er meningsløst å sette Vestlandet opp mot Østlandet i kampen om samferdselskronene, sier Stoltenberg.

Opp av skuffen

NHO og LO mener grunnlaget for prosjektet på Bergensbanen er godt nok.

– Ringeriksbanen ligger inne i gjeldende NTP med planlagt oppstart i slutten av perioden, 2018-2019, og en økonomisk ramme på 577 millioner kroner. Vi forventer at den planlegges ferdig i første del av kommende NTP, med ambisjon om byggestart i 2018, heter det i den felles uttalelsen fra LO og NHO i Buskerud og Hordaland.

Sammen representerer de cirka 130.000 arbeidstakere i LO og 3133 medlemsbedrifter i NHO.

De støtter, i likhet med kommunene og fylkeskommunene langs Bergensbanen, opp om det Jernbaneverkets høyhastighetsutredning beskriver som «Alternativ B».

Ferdig gir det en reisetid mellom Oslo og Bergen på 4 timer og 15 minutter. I tillegg til Ringeriksbanen er tiltakene blant annet ny tunnel og dobbeltspor Bergen-Arna og opprusting av hele strekningen.

Fornøyd

Forum Nye Bergensbanen, som består av 13 kommuner og tre fylkeskommuner, setter pris på støtten.

– LO og NHO har samlet seg om en grundig uttalelse. Dette er et viktig budskap i debatten, som til nå stort sett har handlet om InterCity-triangelet. Den indre delen av triangelet er åpenbart viktig, men Ringeriksbanen har minst like stor effekt for befolknings- og trafikkpresset i hovedstadsregionen. Samtidig har den en enorm effekt for Bergensområdet og distriktene mellom landets to største byer, sier daglig leder John-Ragnar Aarset.

Ikke konflikt

På strekningene Sandvika-Hønefoss og Voss-Bergen vil toget gå parallelt med E16.

– En satsing på banen må ikke gå på bekostning av veien. Trafikkveksten i disse områdene vil kreve satsing på begge, skriver LO og NHO.

De viser til undersøkelser som sier at innenfor en halvtimes togtur fra Oslo kan tre kommuner klare å øke befolkningen med cirka 18.000 personer i tettstedene. Og ifølge Transportøkonomisk institutt kan en opprusting av Bergensbanen gi mer enn 900.000 nye passasjerer, over en dobling av dagens tall. I tillegg kan store mengder gods flyttes fra vei til bane.

Annonse
Annonse