ETABLERT: Uber er nå tilgjengelig i 67 land og 300 byer i hele verden, og utfordrer den tradisjonelle drosjenæringen.
Norsk Transportarbeiderforbund om drosjenæringen:
– For mange drosjeløyver er en større trussel enn Uber
Reduser antallet drosjeløyver og fjern kravet om taksameter, så kan taxinæringen konkurrere med Uber på pris, sier forbundsleder Roger Hansen.
ragnhild@lomedia.no
Ifølge forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, har inntoget av selskaper som Uber og Haxi ikke resultert i noen stor nedgang i taximarkedet foreløpig. Det er imidlertid liten tvil, mener han, om at Uber og Haxi spiser av det samme markedet som de tradisjonelle drosjene.
– Hva er deres strategi i møte med deleselskapene?
– I første omgang må vi få avklart lovligheten av denne virksomheten. Vi mener det Uber og Haxi driver med, er å betrakte som ulovlig pirattaxivirksomhet. Vi må vite hvor myndighetene står, så må vi jobbe med spørsmålet om hvordan vi kan møte dette.
• Vil omorganisere drosjenæringa
Kommet for å bli
Uber har opereret i Norge siden høsten 2014. Sjåførene bruker egne biler, og med unntak av tjenesten UberBlack, har de ikke løyve. Et tjuetalls sjåfører har siden oppstarten fått bilen sin avskiltet av politiet, opplyser Uber Norge til Dagens Næringsliv.
Hansen har liten tro på at Uber eller Haxi lar seg stoppe.
• Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre haxi?
– Vi kan ikke avinstallere verken ideen eller teknologien. Sannsynligvis har de kommet for å bli, og da må vi se på om det er mulig å drive denne virksomheten på en måte som ikke dreper taxinæringen i Norge.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Det viktigste for Norsk Transportarbeiderforbund er å sikre like konkurransevilkår. Dagens drosjenæring må ha både kjøreløyve, taksameter og vandelsattest. I tillegg skal det betales skatt og avgifter, noe Uber har fått kritikk for at sjåførene deres ikke gjør.
– Hvis Uber skal operere lovlig i Norge, må Taxiforbundet få samme rammevilkår, som fritak fra løyve og krav om taksameter.
For mange løyver
Den største trusselen mot drosjenæringa, er per dags dato ikke Uber, men for mange drosjeløyver, mener Hansen.
– I dag står drosjene stille 70 prosent av tiden. Når det er så mye ståtid, må drosjesjåførene ta mye betalt for turen for at regnskapet skal gå i null. Med færre løyver kunne drosjenæringa raskt satt ned prisen, sier Hansen.
– Jeg er sikker på at dersom man hadde redusert antallet drosjeløyver og fjernet kravet om å ha taksameter, kunne drosjenæringen vært konkurransedyktig med Uber på pris, sier han.
– Er det aktuelt for dere å organisere Uber-sjåførene, og prøve å påvirke Uber på den måten?
– Ja, det er absolutt en mulighet vi må se nærmere på når lovligheten er nærmere avklart.
Med færre løyver kunne drosjenæringa raskt satt ned prisen.
Roger Hansen, Norsk Transportarbeiderforbund
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Brian Cliff Olguin
Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt
Berit Roald / NTB
Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år
Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).
Ole Berg-Rusten / POOL / NTB
Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet
LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.
Petter Pettersen
Vil ha seniorer som Ole Martin (64) lenger i jobb: – De har en unik kompetanse
Finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) etter møtet med Axfood, Ica og Coop angående de høye prisøkningene, 21. mars 2023.
Pontus Lundahl / TT / NTB
Finansminister provosert av bonuser i dagligvarebransjen
– Det er overraskende at utbetalingene holder seg så høyt, sett i lys av den tiden vi er i, sier økonomisk rådgiver i Simployer, Espen Øren.
Brian Cliff Olguin