JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
– This is my baby: Eward Walcott er synlig fornøyd med den ferdig overhalte t-banemotoren.

– This is my baby: Eward Walcott er synlig fornøyd med den ferdig overhalte t-banemotoren.

Tri Nguyen Dinh

Arbeidstid på skinner

På Sporveiens verksted på Ryen i Oslo jobber folk til alle døgnets tider. Dagens arbeidsmiljølov er ikke noe hinder for fleksibel jobbing.



19.05.2015
12:00
22.05.2015 14:20

torgny@lomedia.no

Det er nesten helt tomt i vaskehallen, bare noen reparatører som skal rette på noen signallys holder på. De åtte sporene kan fylles med nesten 100 vogner, men det er bare om natta. Om dagen er T-banevognene rundt om i hele byen og frakter folk.

Målet er at av Sporveiens 115 vognsett skal 106 alltid være i trafikk.

– Her har vi nettopp fått en ny skiftordning, forteller Per Martinsen.

Martinsen er klubbleder for Verkstedklubben på Sporveiens verksted på Ryen i Oslo. Klubben organiserer blant annet renholdere, elektrikere og mekanikere.

Blant renholderne på Ryen var det et ønske om å jobbe færre dager, lengre skift og flere dager fri. Det ble derfor innført en arbeidstidsordning med blant annet ni timers nattskift.

– Men det viste seg at det var mange som syntes at det ble for lenge, det ble for slitsomt. Derfor gikk vi tilbake til en ordning der de fleste skiftene er åtte timer, enten fra halv åtte om kvelden til halv fire om natta eller fra ti om kvelden til seks om morgen.

Rødt signallys

Vasking foregår bare på natta, men for mekanikerne er det også mange ulike skift.

I grava under to t-banetog møter vi Geir Akselsen, Torbjørn Melbye og Lars Martin Hofseth. Vi ser beina på en fjerde mann også. Han står på en gardintrapp under t-banevognen og jobber, men lar seg ikke forstyrre, og det er like greit. Det er strøm på t-banevogna. Rød signallys med «750V» lyser. 750 volt likespenning er ikke til å tøyse med. Det er viktig at han beholder konsentrasjonen.

– Vi jobber etter instruks, forklarer Akselsen.

De er t-banens vedlikeholdsarbeidere, og driver med ettersyn på vognene. Instruksen de jobber etter er en vedlikeholdsmanual. Der står det hvilke deler som skal byttes etter så og så mange kilometer.

De første vognene ble levert i 2006, nå er de klar for 960 000 kilometer-servicen.

Gutta i grava

Gutta i grava jobber to skift. Dagskiftet er fra klokka 7 til 15. Kveldsskiftet er fra 15 til 23.

– Vi har fri alle røde dager, og så har vi fri annen hver fredag, legger Melbye til. Alle nikker samtykkende når han legger til at de er veldig fornøyd med skiftordningen.

– Jeg er ikke sikker på hvor mange skiftordninger vi har, sier Per Martinsen, men her er det alle varianter.

Han går igjennom de skiftvariantene de har i Sporveien. Reinhold har bare natt. På ettersyn er det noen få som jobber bare dag, og noen som jobber bare kveld, de fleste jobber som de vi traff under t-banen, annen hver uke dag og natt. De som jobber med å rette opp skader på togsett, har en tre-skiftsordning slik at det alltid er noen på vakt.

Ved de store servicene plukker de store deler av vognene helt fra hverandre. De som jobber med å overhale de ulike komponentene, jobber bare dagtid.

Under press

– Vi har en egen plankomité i verkstedklubben som jobber med skiftplaner. De blir valgt på årsmøtet som andre tillitsvalgte, forklarer Martinsen. Men han har best erfaring med å sette ned en gruppe hvor ledelsen og de ansatte det gjelder, snakker sammen.

– Fra 1. juli kommer det en ny arbeidsmiljølov. Der blir det en oppmyking blant annet på arbeidstidsbestemmelsene. Føler du at det er behov for videre rammer for å få skiftene til å gå opp?

– Nei, det er det ikke. Vi har aldri hatt problemer med å holde oss innafor lovens rammer, men vi har heller aldri søkt om dispensasjon. Arbeidsmiljøloven krever 11 timers hvile mellom hver arbeidsøkt, men det er mulig å søke om å gå ned til åtte. Det vet jeg de har gjort i helsevesenet, men det har aldri vi hatt behov for, sier klubblederen.

Det er mange av medlemmene på verkstedet som har lang vei hjem, og det blir lite hvile hvis det er kort mellom skiftene.

Martinsen er skeptisk til å la de helt lokale tillitsvalgte bestemme.

– De kan bli satt under press for å gå med på dårlige ordninger. Det er heller ikke sånn at alle i en gruppe har samme interesser. Det kan være avhengig av familiesituasjonen for eksempel, sier han. Da de forlot ni-timers skiftene i renholdsavdelingen var det nødvendig å begynne et skift så tidlig som halv åtte på kvelden. De jobber til halv fire på natta.

– Det var ikke alle som var fornøyd med det. Når en begynner halv åtte, så går mye av kvelden bort.

My baby

På komponentverkstedet ligger deler av t-banevognene i deler. Som vanlig passasjer får en aldri anledning til å se hva som er under t-banen. De svære 750-voltsmotorene er demontert. Viklingene i statoren danner et finurlig mønster som den vakreste vev.

Edward Walcott klapper kjærlig på en motor som er ferdig overhalt:

– This is my baby, sier han med et lurt smil.

I boggiavdelingen står Victor Paulo Dala med hodetelefonene på. Dala er industrimekanikerlærling. Han strammer muttere på hjulene, mens han lytter intenst.

– Hva hører du på?

– Det er bare noe fagstoff, naturfag. Jeg går på skole på kvelden, og så har jeg lest inn lærebøkene så jeg kan høre på dem på jobben. Det gjelder å utnytte tida, forklarer han.

Ledelsen

Det er ofte endringer i skiftplanene. Systemet for kollektivtrafikken i Oslo er at det er selskapet Ruter som kjøper tjenester av Sporveiene når det gjelder trikk og bane, og av busselskapene når det gjelder buss.

– Når de forandrer rutetider, for eksempel tettere avganger utover kvelden, så kan det være at vi er nødt til å endre skiftene for å få utført arbeidet.

– Har dere noen problemer med ledelsen angående arbeidsmiljøloven og skiftplaner?

– Nei, vi har ikke noen problemer med ledelsen, men de er ikke alltid like oppmerksomme på lovverket som det vi er, forklarer klubblederen.

– Kommer det til å bli endringer med den nye loven?

– Slik jeg har forstått ledelsen i Sporveien, lever de godt med dagens arbeidsmiljølov, og de har ikke noe behov for å øke muligheten for midlertidig ansatte eller den daglige og ukentlige arbeidstida slik den nye loven gir adgang til, sier Martinsen.

– De fleste slike behov blir løst internt på en grei måte.

– Har det vært behov for å endre loven?

– Nei. Det som er viktig å huske på, er at arbeidsmiljøloven er en vernelov. Den skal beskytte folk mot helseskadelig arbeid.

Sporveiens T-baneverksted

• Cirka 260 ansatte, hvorav 30 jobber på verkstedet på Majorstua.

• Utfører renhold og vedlikehold av Sporveiens vogner.

• Verkstedklubben har vel 210 medlemmer innenfor renhold, teknisk vedlikehold, lager og logistikk.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.05.2015
12:00
22.05.2015 14:20



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Mer enn ti år etter Linn kom inn i Nav-systemet, er hun ennå ikke ferdig avklart for jobb eller trygd

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

Håvard Sæbø

Her er den nye lovfesta minstelønna i ni bransjar

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

Ole Martin Wold

Åtte måneder etter at Håvard (28) ble syk av korona, er han fortsatt glemsk

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

Marit Hommedal / NTB

Disse partiene støtter Fagforbundets medlemmer før valget

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

Tormod Ytrehus

No skal alle byggeplassar ha eigen damegarderobe: – Det gjer noko med trivselen, meiner tømrardamene

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene


Flere saker