Pride
Creo ønsker dragartistene velkommen
Dragartistene vil stå sammen for å bedre egne arbeidsvilkår.
Remi Johansen Hovda, aka Nabi Yeon Geisha, er fortellerstemmen i forestillingen på Mini-Pride for barna.
Sissel M. Rasmussen
sissel@lomedia.no
– Vi sliter med det samme som mange andre frilansere, med dårlige arbeidsvilkår, kontrakter og ikke å få utbetalt honorar. En faglig sammenslutning tilknyttet Creo vil gi mer trygghet for den enkelte, sier Remi Johansen Hovda.
Hovda er selv dragartist, lektor og emneansvarlig på draglinjen ved Oslo Met.
Midt under pride-uka tok dragartistene diskusjonen om de skulle gå sammen i en faglig sammenslutning. Neste trinn kan bli medlemskap i kunst- og kulturforbundet Creo.
– Dragartister møter akkurat de samme problemene som andre kunst- og kulturarbeidere som er frilansere, sier advokatfullmektig Espen Eldøy i Creo.
Eldøy var til stede på et møte som ble holdt torsdag for å svare på spørsmål og problemstillinger rundt arbeidsrett, opphavsrett og trygderettigheter. Det handlet om kontrakter, honorar og vilkår, som er kjente problemstillinger for Creo og deres medlemmer.
Sissel M. Rasmussen
Må jobbe videre
Drag er en ny og ennå ikke anerkjent kunstform. Selv om det stadig blir flere profesjonelle dragartister, er miljøet lite. Remi Johansen Hovda er en av initiativtakerne til det arbeidet som er gjort for å samle miljøet.
Torsdagens møte var en begynnelse på en prosess mot en faglig sammenslutning, slik Hovda ser det.
Konklusjonen etter møtet er at diskusjonen må fortsette, og at de vil forsøke å samle seg til et «drag-landsmøte» til høsten. Hovda understreker behovet for å profesjonalisere bransjen, men at det er viktig å få med seg amatørene, for å ivareta dem også.
Sissel M. Rasmussen
Henter erfaringer
Stig Gunnar Ringen fra Produksjon og sceneteknisk personell (lys, lyd og rigg) i Creo, skal være med i det videre arbeidet mot den faglige sammenslutningen.
– Alle har gått gjennom det samme, så her er det mye erfaring å hente, sier Remi Johansen Hovda.
Chi Ton, som er nestleder i Creo Oslo, kjenner godt til miljøet og har vært i dialog med initiativtakerne i dragmiljøet. Ifølge Ton kan man se for seg at dragartistene har vært stebarna til de etablerte kunst- og kulturmiljøene. Drag kan i noen etablerte miljøer bli ansett som en mindre anerkjent kunstform.
– Vi håper på videre samarbeid, for dragartistene er hjertelig velkommen i Creo, sier Chi Ton, som også er produsent og daglig leder i Brageprisen.