JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Teknologi

Datatrøbbel øker risikoen for sykefravær

Nye digitale løsninger på jobben kan gjøre ansatte syke, viser ny forskning.
– Det er mye forskning som viser at små hindringer i hverdagen kan ha mye å si for helsa, sier seniorforsker Jan Olav Christensen.

– Det er mye forskning som viser at små hindringer i hverdagen kan ha mye å si for helsa, sier seniorforsker Jan Olav Christensen.

Colourbox.com

Saken oppsummert

ragnhild@lomedia.no

Blir du frustrert av stadig nye digitale verktøy og systemer på jobben? 

Å innføre ny IKT-teknologi på arbeidsplassen kan øke risikoen for sykefravær blant de ansatte. Det viser ny forskning. 

Risikoen er særlig stor dersom opplæringen og den tekniske støtten ikke er god nok.

Skaper stress

Det er forskere ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) som har undersøkt sammenhengen mellom såkalt «teknostress» og sykefravær. Den sammenhengen er tydelig, forteller seniorforsker Jan Olav Christensen ved Stami.

Teknostress er et uttrykk for stress og belastninger i arbeidshverdagen som skyldes digital teknologi.

I løpet av en arbeidsdag kan tekniske problemer og utfordringer by på mange små og store hindringer, som til sammen skaper teknostress.

– Det kan høres litt rart ut at litt tekniske utfordringer på jobben henger sammen med sykefravær. Men det er mye forskning som viser at små hindringer i hverdagen kan ha mye å si for helsa, forteller Christensen.

Teknostress kan komme av at:

• Ansatte opplever mindre kontroll over arbeidet.

• En stadig opplever avbrytelser og hindringer i arbeidet fordi teknologien ikke fungerer.

• Arbeidstakerne blir mer usikre på seg selv og sin kompetanse.

• Arbeidsoppgavene blir mer komplekse.

• Arbeidsmengden øker fordi en må lære seg nye verktøy og oppgaver.

Til sammen kan dette teknostresset øke risikoen for sykefravær.

Dette fant forskerne

• 12 prosent av arbeidstakerne rapporterer at de ofte eller veldig ofte opplever IKT-utfordringer på jobb, mens 36 prosent opplever dette av og til.

• 23 prosent oppgir at de ikke har mottatt nødvendig opplæring i verktøyene de trenger.

• Å innføre nye digitale verktøy på jobben kan øke risikoen for sykefravær.

• Risikoen for sykefravær minsker dersom arbeidsplassen gir grundig opplæring i de nye verktøyene og sørger for god teknisk støtte.

Kan føre til utrygghet

Christensen forteller at studien ikke har undersøkt de psykologiske mekanismene direkte, men at dette er kjent fra annen forskning.

– Vi mennesker har behov for å føle at vi er flinke. Dersom teknologiske hindre gjør at arbeidet blir for fragmentert og at vi ikke oppnår målene vi har satt oss, kan det gå ut over mestringsfølelsen og selvfølelsen, påpeker han.

Manglende mestringsfølelse kan igjen føre til at ansatte begynner å bekymre seg for egen jobbframtid.

– Det er antakelig en viktig faktor. Hvis du i utgangspunktet tenker at det er vanskelig å henge med på den teknologiske utviklingen og opplever hindringer knyttet til det, er det fort gjort å bli utrygg på framtida og om kompetansen strekker til.

Rammer mange

I studien «IT really matters» har Stami-forskerne brukt data fra arbeidsmiljøkartleggingen «Den nye arbeidsplassen» og sammenholdt dette med data om legemeldt sykefravær som skyldes psykiske diagnoser. 

I undersøkelsen oppgir 12 prosent av arbeidstakerne at de ofte eller veldig ofte opplever IKT-utfordringer på jobb, mens 36 prosent opplever dette av og til.

Det er altså en relativt stor andel som ganske ofte opplever at de ikke får jobbet ordentlig fordi teknologien svikter, sier Christensen.

God opplæring hjelper

Det positive, påpeker han, er at det er fullt mulig å forebygge at nye verktøy går ut over helsa.

Forskningen viser at god opplæring og teknisk støtte reduserer risikoen for sykefravær.

Her er det viktig å være føre var og tenke forebyggende, understreker Christensen.

Forskerne fant nemlig at dersom ansatte først hadde masse teknisk krøll i arbeidshverdagen, så hadde god teknisk støtte begrenset effekt. Det effektive var å gi grundig opplæring og teknisk støtte i forkant, slik at en kunne hindre at problemer oppsto – eller sette medarbeiderne i stand til å løse problemene på egen hånd.

Når arbeidsplasser skal innføre nye digitale verktøy og systemer, kan det være lurt å bruke det lokale partssamarbeidet til å diskutere problemer som oppstår og kan oppstå, påpeker Stami-forskeren.

Les også: Hvem er best på jobbsøknader – menneske eller ChatGPT? 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse