JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Undervisning

Her får 15-åringene lære om fagforeninger og arbeidsliv

I læreplanen står det ingenting om organisert arbeidsliv. Likevel får klasse 10GH ved Olsvik skole lære hvorfor det er lurt å være med i en fagforening. Takket være en engasjert lærer.
INSPIRERT: Lina Nygaard (f.v.), Simen Blindheim-Haugen og Gabriella Skjeldal får høre om verdien av å være organisert hos LO i Bergen og Omland.

INSPIRERT: Lina Nygaard (f.v.), Simen Blindheim-Haugen og Gabriella Skjeldal får høre om verdien av å være organisert hos LO i Bergen og Omland.

Paul S. Amundsen

02.12.2022
10:50
05.12.2022 08:38

cathrine@lomedia.no

Fotograf

Fire litt trøtte 15-åringer har møtt opp i Bergen sentrum en tidlig morgen. De forsøker å finne ut hvilken vei de skal gå, mens de de kikker konsentrert ned i mobilene sine.

­– Maps-en min virker ikke! sier Marie Heggø frustrert.

Elevene fra 10. trinn ved Olsvik skole er sendt ut av klasserommet. Denne dagen skal de lære på en annen måte enn de pleier. For nå skal det handle om et tema som læreren deres er spesielt opptatt av å få elevene engasjert i: fagorganisering og partene i arbeidslivet.

På egen hånd skal elevene finne veien til NHO sine lokaler en liten gåtur unna. De skal få en innføring i hva arbeidsgiverorganisasjonen står for. Så skal de besøke ulike butikker i Bergen sentrum. Der skal de undersøke hvordan det står til med organisering blant de ansatte. Til slutt skal ungdommene lære om fagbevegelsen hos arbeidstakerorganisasjonene. 

Vil få elevene engasjert

– Jeg synes det er viktig at elevene vet hvordan samfunnet er organisert. Og så handler det om å trekke dem ut av klasserommet og få dem engasjert, forklarer Hanne Solveig Bakke. Hun er klassens kontaktlærer og har dem i norsk og engelsk. Dagens undervisningsopplegg er et tverrfaglig prosjekt. Bakke begynte planleggingen da hun hadde klassen i samfunnsfag i fjor.

– Jeg er jo politisk engasjert. Derfor er det viktig for meg at elevene deltar som opplyste mennesker i samfunnsdebatten. Målet er at de skal lære om dette på en måte som gjør at de faktisk sitter igjen med noe, sier Bakke.

UT PÅ TUR: Marie Heggø (f.v.), Anders Kversøy, Jørgen Aadnekvam og William Torvund er klare for en skoledag ute av klasserommet. Lærer Hanne Solveig Bakke har satt sammen et opplegg for at elevene skal lære om arbeidsliv og fagorganisering. Lærerstudent Sander Tufteøye (bak) følger elevene til ulike organisasjoner.

UT PÅ TUR: Marie Heggø (f.v.), Anders Kversøy, Jørgen Aadnekvam og William Torvund er klare for en skoledag ute av klasserommet. Lærer Hanne Solveig Bakke har satt sammen et opplegg for at elevene skal lære om arbeidsliv og fagorganisering. Lærerstudent Sander Tufteøye (bak) følger elevene til ulike organisasjoner.

Cathrine Kahrs

Elevene går først én vei. Etter hundre meter kommer de tilbake igjen for å finne riktig kurs. Lærerstudent Sander Tufteøye er med for å følge med på elevene. Nå må han ta litt styring.

Vet dere hva en fagforening er?

– Har ikke peiling, svarer Anders Kversøy.

– Poenget er at vi er her for å lære om det i dag, sier William Torvund.

Elevene er ikke alene om å ha lite kunnskap om fagorganisering. I Fagforbundets ungdomsbarometer for 2021 svarte 16 prosent av de unge som ikke er fagorganiserte, at de ikke vet hva en fagforening er. Dette gjelder unge i alderen 16 til 25 år.

Ute av læreplanen

For to år siden kom det nye læreplaner for grunnskolen og videregående opplæring. Der står det ikke noe spesifikt om at elevene skal lære om partene i arbeidslivet. Det gjorde det derimot i den forrige læreplanen for videregående. LO reagerte kraftig på at temaet var strøket da forslaget til de nye læreplanene kom i 2019.

Nå er kompetansemålene i læreplanen mindre spesifikke enn før. Dermed er det mer opp til læreren å definere hva undervisningen skal inneholde.

Bakke, som underviser på ungdomstrinnet, mener dette faktisk har gjort det enklere å inkludere organisering i arbeidslivet i undervisningen. For i grunnskolen var ikke temaet en del av gammel læreplan, uansett. Og før endringene var kravene til hva elevene skulle lære, mye mer detaljerte.

Det var mindre rom og tid til å trekke inn temaer som ikke var nevnt i læremålene.

Jeg kunne ikke ha begrunnet undervisning om partene i arbeidslivet like godt i læreplanen for noen år tilbake. Men nå står jeg mer fritt til å trekke det inn, forklarer Bakke.

Verdiskapning og forventninger

Et par minutter over tiden er elevene fremme hos NHO. De har nylig flyttet inn i moderne lokaler rett ved vannkanten. Her blir ungdommene tatt imot av politisk rådgiver for NHO Vestlandet, Sondre Olsen.

Han geleider dem inn på et møterom. På bordet står det Twist og små kanelboller.

NÆRINGSLIVET: Sondre Olsen fra NHO Vestlandet forklarer hva hans organisasjon er opptatt av. Anders Kversøy (f.v.), Marie Heggø, lærerstudent Sander Tufteøye, William Torvund og Jørgen Aadnekvam følger oppmerksomt med.

NÆRINGSLIVET: Sondre Olsen fra NHO Vestlandet forklarer hva hans organisasjon er opptatt av. Anders Kversøy (f.v.), Marie Heggø, lærerstudent Sander Tufteøye, William Torvund og Jørgen Aadnekvam følger oppmerksomt med.

Paul S. Amundsen

Olsen holder en presentasjon med flotte bilder og grafikk. Om NHO, den norske modellen og samarbeidet med LO, og hva næringslivet er opptatt av.

 – Har dere hørt om grunnrenteskatt i det siste? spør han elevene.

De rister på hodene.

VERDIER: Sondre Olsen fra NHO Vestlandet snakker om hva som er typisk for norsk næringsliv.

VERDIER: Sondre Olsen fra NHO Vestlandet snakker om hva som er typisk for norsk næringsliv.

Paul S. Amundsen

Olsen viser videoer om verdiskapning og hva en arbeidsgiver forventer av ansatte. Så er det elevenes tur til å stille noen spørsmål.

– Om dere streiker, hvilke saker pleier dere å streike for?

– Det er det arbeidstakerne som gjør. Men bedrifter kan ha noe som kalles lockout. Det skjer heldigvis sjelden, forklarer Olsen.

LÆRING: Elevene har forberedt spørsmål til organisasjonene de besøker.

LÆRING: Elevene har forberedt spørsmål til organisasjonene de besøker.

Paul S. Amundsen

Litt klokere går elevene ut i bergensgatene igjen. Nå skal de til kjøpesenteret Galleriet. Marie leter fram et spørreskjema på mobilen. Så går gruppen inn i en klesbutikk.

– Vi er elever fra Olsvik skole. Vi holder på med en spørreundersøkelse om organisert arbeidsliv. Er du organisert? spør Marie.

Den ansatte forstår ikke helt spørsmålet. «Usikker», noterer elevene.

Ikke organisert

I tobakksforretningen Tobakk Sørensen står daglig leder Arnstein Hågensen bak disken. Bedriften hans er medlem i Virke. Men han tror ikke de fem ansatte han har, er organisert.

ORGANISERT? Daglig leder Arnstein Hågensen svarer på elevenes undersøkelse. Tobakksforretningen hans er medlem i Virke. Men han tror ikke de ansatte i butikken er organisert.

ORGANISERT? Daglig leder Arnstein Hågensen svarer på elevenes undersøkelse. Tobakksforretningen hans er medlem i Virke. Men han tror ikke de ansatte i butikken er organisert.

Paul S. Amundsen

 – Tenker du at det er viktig å være organisert? spør Marie.

 – Hvis du jobber for noen som ikke driver ordentlig, så er jo det veldig viktig, svarer Hågensen.

Heller ikke de ansatte hos Urmaker J. Gjertsen eller kosmetikk-kjeden Rituals er organisert.

 – Jeg føler ikke at jeg har behov for det, sier Elisabeth Solberg hos urmakeren.

– IKKE BEHOV: Elisabeth Solberg deltar i undersøkelsen til Anders Kversøy og Marie Heggø. Selv er hun ikke organisert.

– IKKE BEHOV: Elisabeth Solberg deltar i undersøkelsen til Anders Kversøy og Marie Heggø. Selv er hun ikke organisert.

Paul S. Amundsen

HK-medlem på H&M

Et fnisete forsøk på Apotek1 blir avbrutt av at det kommer kunder. Så går elevene videre til kleskjeden H&M. Her møter de Handel og Kontor-medlem Jenny Hege Pedersen. Hun svarer villig på undersøkelsen og synes det er helt topp at elevene lærer om fagorganisering.

Jeg anbefaler dere å organisere dere på grunn av tariffavtale og forsikring. Det er viktig hvis dere vil forhandle om timer og lønn. Og så må vi stå sammen, sier hun til elevene.

ENGASJERT HK-ER: Butikkansatte Jenny Hege Pedersen forteller 15-åringene hvorfor de bør organisere seg når de skal ut i jobb.

ENGASJERT HK-ER: Butikkansatte Jenny Hege Pedersen forteller 15-åringene hvorfor de bør organisere seg når de skal ut i jobb.

Paul S. Amundsen

Pedersen lurer på om dette er et eget fag de har på skolen.

 – Nei, vi har en lærer som er veldig på at vi skal lære hvordan man skal klare seg i samfunnet, forklarer Marie.

Ønsker undervisningsopplegg

Ideen for prosjektet startet med at elevene ønsket å lære noe mer nyttig, forteller lærer Hanne Solveig Bakke. Og under lærerstreiken i fjor ble det snakk om fagorganisering. Så begynte hun å kontakte de ulike organisasjonene.

 – Må det en engasjert lærer til for at elevene skal lære om disse tingene?

– Hvis du ikke selv er engasjert i dette, er det jo tidkrevende. Hadde jeg klart å få til et fast samarbeid med organisasjonene, ville det vært lettere å få til, sier Bakke.

MYE ARBEID: Lærer Hanne Solveig Bakke har satt sammen undervisningsopplegget om fagorganisering på egen hånd. Hun etterlyser et ferdig opplegg rettet mot ungdomsskoleelever fra organisasjonene. Her sammen med lærerstudent Oddve Solberg.

MYE ARBEID: Lærer Hanne Solveig Bakke har satt sammen undervisningsopplegget om fagorganisering på egen hånd. Hun etterlyser et ferdig opplegg rettet mot ungdomsskoleelever fra organisasjonene. Her sammen med lærerstudent Oddve Solberg.

Cathrine Kahrs

LO og NHO har sammen utviklet lærings-spillet «Vinn-Vinn», som handler om arbeidslivet, trepartssamarbeidet og den norske modellen. Det kan lærere på videregående skoler bestille for å bruke i undervisningen.

Bakke ønsker seg et undervisningsopplegg også for ungdomstrinnet, og foreslår at de største organisasjonene går sammen om å lage det.

– Da er det kanskje lettere for andre lærere å ta tak i det. Hvis de faktisk ønsker å være til stede i de unges liv, må de være der de unge er, sier læreren.

Så langt er elevene fornøyde med en skoledag uten ansiktet ned i pc-en hele tiden. Allerede vet de en del mer om partene i arbeidslivet enn de gjorde før dagen startet.

– De som har lyst på støtte i ryggen, blir organisert, sier Anders.

Men Marie synes organisasjonene bør bli bedre på å nå ut til hennes generasjon.

De må forenkle språket de bruker, for det er veldig vanskelig å skjønne hva det går ut på, sier hun.

Etter en liten pause på McDonald’s skal Marie og resten av gruppen videre for å besøke arbeidstakerorganisasjonen Delta.

Pepperkaker og tariff

Imens sitter en annen gruppe fra klassen på Bybanen. De skal avslutte dagen med å møte LO i Bergen og Omland.

På kontoret i Lars Hilles gate ønsker organisasjonsmedarbeider Daniel Vik elevene velkommen, sammen med regionkontorleder for HK, Jan Sivertsen.

Inne på et møterom er bordet dekket med julebrus med og uten sukker, kjeks og pepperkaker. I tillegg er det lagt fram sjokolade, pastiller, kjærlighet på pinne, refleks og vannflaske med HK-logo til hver av elevene.

– Heftige greier, da! kommer det fra en av guttene.

GODIS: LO i Bergen og Omland disker opp med godteri, brus og forskjellige promo-effekter til ungdommene.

GODIS: LO i Bergen og Omland disker opp med godteri, brus og forskjellige promo-effekter til ungdommene.

Paul S. Amundsen

– Har dere hørt om arbeidsmiljøloven? Ikke? Da var det bra dere kom hit, sier Daniel Vik.

Han og Jan Sivertsen forklarer hva norske arbeidstakere kan takke LO for. De snakker om rett til sykepenger, ferie med lønn, lærlingeplasser og streik.

Lina Nygaard noterer på pc-en, mens de andre elevene stiller spørsmål.

SKOLETIME HOS LO: Gabriella Skjeldal (foran), Simen Blindheim-Haugen og Lina Nygaard følger med når de får en innføring i organisert arbeidsliv.

SKOLETIME HOS LO: Gabriella Skjeldal (foran), Simen Blindheim-Haugen og Lina Nygaard følger med når de får en innføring i organisert arbeidsliv.

Paul S. Amundsen

– Kan du fortelle forskjellen på uorganisert og organisert arbeidsliv? spør Gabriella Skjeldal.

Vik forklarer hvordan det var før i tiden. At arbeidere måtte stå med lua i hånda, og at du kanskje kunne få bedre lønn hvis sjefen likte deg. Men om du gjorde noe sjefen ikke likte, ble du sendt på dør.

STERKERE SAMMEN: Regionkontorleder for HK i Bergen, Jan Sivertsen, forteller om fordelene ved å være organisert i et LO-forbund. Rundt bordet sitter Sondre Vindenes (i midten foran), lærerstudent Oddve Solberg, Lina Nygaard (bak t.v.), Simen Blindheim-Haugen, Gabriella Skjeldal og Daniel Vik fra LO i Bergen og Omland.

STERKERE SAMMEN: Regionkontorleder for HK i Bergen, Jan Sivertsen, forteller om fordelene ved å være organisert i et LO-forbund. Rundt bordet sitter Sondre Vindenes (i midten foran), lærerstudent Oddve Solberg, Lina Nygaard (bak t.v.), Simen Blindheim-Haugen, Gabriella Skjeldal og Daniel Vik fra LO i Bergen og Omland.

Paul S. Amundsen

– Burde være obligatorisk

LO-kontoret tar imot elever med åpne armer når de får en forespørsel. De drar også på besøk til videregående skoler innimellom, forteller Sivertsen.

– Men vi kunne gjerne tenkt oss å ha vært mer i ungdomsskolen, sier han.

Hva tenker dere om at dette ikke er en obligatorisk del av undervisningen?

Det burde jo være en obligatorisk del av historien. Å få dette inn igjen i skolen, er noe som blir jobbet med fra sentralt hold. Ellers vet du null og niks om hva du har rett på som arbeidstaker når du kommer ut i arbeidslivet, sier Vik. 

Arvid Ellingsen er spesialrådgiver for forskning og høyere utdanning i LOs samfunnsavdeling. Han var med på å utvikle lærings-spillet «Vinn-Vinn».

I tillegg jobbet han for å beholde kunnskap om partene i arbeidslivet i den nye læreplanen for videregående.

– Vi gjorde alt vi kunne for å påvirke, men nådde ikke fram, sier Ellingsen.

LO har ikke gitt opp å få dette temaet inn igjen i læreplanen, ifølge Ellingsen. LO har tatt det opp med dagens regjering, og fikk med et punkt om pensum i Hurdalsplattformen, forteller han.

Der står det at regjeringen vil «bidra til mer informasjon om fagforeningens rolle og trepartssamarbeidet, blant annet i skolen».

Når budskapet inn?

Julebrus og pepperkaker er fortært. Sammen med en god dose opplysning om alle fordelene ved å være organisert.

Men kommer elevene til å melde seg inn i en fagforening selv når de skal ut i arbeidslivet?

– Jeg hadde egentlig ingen tanke om det. Men nå tror jeg nok at jeg kommer til å gjøre det veldig snart, egentlig. Om jeg ikke spør foreldrene mine om jeg kan gjøre det i dag, sier Lina. 

Opplæring om partene i arbeidslivet

Det står ikke noe konkret i læreplanene om at elever i verken grunnskolen eller på videregående skal lære om partene i arbeidslivet.

Før fagfornyelsen i 2020 var temaet nevnt i læreplanen for samfunnskunnskap på videregående. 

Da sto det at eleven skulle kunne «gjøre rede for arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene og deres plass i arbeidslivet, og faktorer som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår».

I ny læreplan står det at eleven skal kunne «utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor».

LO og NHO har gått sammen om å lage et interaktivt lærings-spill om trepartssamarbeidet og den norske modellen. Spillet «Vinn-Vinn» er laget for elever i videregående skole.

Kilder: Utdanningsdirektoratet, Arvid Ellingsen/LO