Eksperten svarer
Kan jeg kontakte bedriftshelsetjenesten uten å spørre sjefen først?
Mange arbeidsplasser sier at arbeidstakeren må innom arbeidsleder for å få godkjent timer med bedriftshelsetjenesten. Men er dette riktig?
Praksisen som sier at arbeidstakerne må innom arbeidsleder for å få godkjent timer med bedriftshelsetjenesten, strider med bestemmelser i arbeidsmiljøloven, mener vår ekspert.
Colourbox
SPØRSMÅL: Jeg er verneombud og lurer på om ansatte kan kontakte bedriftshelsetjenesten uten å måtte gå via nærmeste leder? Hos oss må vi ha godkjenning av leder på forhånd.
SVAR: Et viktig spørsmål, og det kommer ofte opp for tida. Bakgrunnen er gjerne at en bedrift eller kommune har inngått en rammeavtale med en bedriftshelsetjeneste, som inneholder et begrenset antall konsultasjonstimer i året. Når timene er «brukt opp», koster hver time en anselig sum for virksomheten. Derfor innføres en ordning med at arbeidstakerne må innom arbeidsleder for å få godkjent sitt kontakt med bedriftshelsetjenesten.
Men dette er fullstendig i strid med ordningen, sånn som den er bestemt i arbeidsmiljøloven § 3-3 andre og tredje ledd, og fra forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 13-2 bokstav h: Arbeidsgiver skal sørge for at bedriftshelsetjenesten «bistår ved henvendelser fra arbeidstaker, verneombud og arbeidsmiljøutvalg».
Arbeidstilsynets veiledning til bestemmelsen er tydelig, men likevel ikke praktisert over alt.
LO ønsket en avklaring om dette allerede i 2011, og fikk klart svar fra departementet: «Departementet er enig i den forståelse som Arbeidstilsynet her gir uttrykk for og som innebærer at arbeidstaker kan ta opp eller informere bedriftshelsetjenesten om saker knyttet til arbeidsmiljøet uten først å få godkjenning fra arbeidsgiver.»
Bedriftshelsetjenesten er til for å bistå arbeidsgiver i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet. Dette mandatet er ytterligere forsterket gjennom regelverksendringene fra 1. januar 2023. Som ledd i arbeidet, må BHT ha tilstrekkelig kunnskap om forholdene i virksomheten og de ansattes helseutvikling. Det betyr tett kontakt og oppfølging med alle deler av virksomheten.
Men strengt tatt skal BHT bare bistå med den delen av arbeidstakernes helse som har med arbeidsforholdene å gjøre. Egne helseplager skal man oppsøke fastlegen sin med, om man må ha en sykmelding eller medisiner til behandling av en lidelse.
Oppsummert: Bedriften eller kommunen kan ikke nekte ansatte å gå til BHT med arbeidsrelaterte problemer. Det spiller ingen rolle hva slags avtale virksomheten har inngått. En BHT-avtale som har grenser for antall konsultasjoner ansatte kan bruke, kan være i strid med både intensjonen i regelverket og den praktiske forståelsen av det.
Har du et spørsmål du vil ha svar på? Send spørsmål til arbernha@online.no.