JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Overvåking på jobb

Kan pårørende overvåke boligen vi jobber i? Spør pleieren

De pårørende kan aldri begrunne overvåkingen med at de er utrygge på pleierne, svarer HMS-eksperten.
Overvåking mens man utfører arbeidsoppgaver kan oppleves som krenking av personlig integritet, ifølge arbeidsmiljøloven.

Overvåking mens man utfører arbeidsoppgaver kan oppleves som krenking av personlig integritet, ifølge arbeidsmiljøloven.

Colourbox.com

Kurs- og foredragsholder om arbeidsmiljøspørsmål

SPØRSMÅL: På min arbeidsplass er vi to personer på jobb i en brukereid leilighet. Har pårørende lov til å sette opp to kameraer i leiligheten? Vi føler oss overvåket på jobb.

SVAR: Takk for interessant spørsmål. Det ser noen ganger ut til at det er vanskelig for en arbeidsgiver å forholde seg til to regelverk. Det bør det ikke være, ikke i dette tilfellet heller.

Datatilsynets nettsider vil gi god og generell forklaring på hva som er lov og ikke lov når det gjelder kameraovervåking.

Dette spørsmålet gjelder i tillegg arbeidstakers vern mot overvåking i utførelse av arbeidsoppgaver. Sånn overvåking kan oppleves som krenking av deres personlige integritet, ifølge arbeidsmiljøloven.

Argumentet til pårørende eller beboer kan bare være knyttet til helsetilstanden til beboeren – de kan aldri argumentere med at de er utrygge på at pleierne gir tilstrekkelig og forsvarlig pleie.

Pårørende kan altså sette opp kamera, men bare i den hensikt å overvåke sitt familiemedlems tilstand.

Kameraovervåking kan ikke brukes i andre situasjoner. 

Kameraovervåkingen og hensikten skal være avklart med de som gir pleien, og den pleietrengende som blir overvåket, må ha samtykkekompetanse. 

Hva kan gjøres? Arbeidsgiveren deres må ta direkte kontakt med pårørende og forklare reglene som gjelder.

I tillegg må de bli enige om overvåkingens grenser, praktiske vernetiltak og rapporteringsmuligheter.

Jeg har tidligere fått følgende forslag fra andre i samme situasjon:  

Kameraene må settes opp sånn at det ikke fanger opp annet enn den som bor i leiligheten.  

De ansatte gis anledning til å sette kameraene på pause når de kommer for pleie, for så å slå på kameraene igjen når de går. Det er jo unødvendig å ha dobbel overvåking av brukeren.

For å understreke en positiv holdning kan dere bli enige om at alle ansatte sier «hei!» til kameraet før man slår av, så dette gjøres på en respektfull måte. 

Å henge et håndkle over kameraet virker det også, men kan oppleves provoserende, om dere da ikke har blitt enige om at det er metoden. I alle fall er det arbeidsgiveren som må gå opp løypa.

Ta kontakt med Datatilsynets veiledningstjeneste om dere er i tvil om reglene og tiltakene.

Har du spørsmål om HMS eller verneombudets rolle? Da kan du sende ditt spørsmål ti arbernha@online.no.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse