LO-kampanje i servicesektoren:
Målet var 4000 nye medlemmer og 100 nye tariffavtaler i servicesektoren. Her er resultatet
En tre år lang kampanje for å organisere flere i servicesektoren har gitt mersmak. Nå vil LO videreføre satsingen lokalt.
Martin Guttormsen Slørdal
ragnhild@lomedia.no
De siste tre årene har LO og forbundene satset tungt for å øke organiseringen i servicesektoren. I dag, mandag, er den ekstraordinære kampanjen ved veis ende. Målet som ble satt for tre år siden, var 4000 nye medlemmer og 100 nye tariffavtaler totalt. Fasit er at LO og forbundene som har vært involvert i prosjektet, kan telle opp:
• 3863 nye yrkesaktive medlemmer
• 134 nye tariffavtaler
• 225 nye tillitsvalgte
– Kampanjen har vært en suksess. Det finnes ikke noe annet ord for det, sier LO-sekretær Terje Olav Olsson til LO-Aktuelt.
De nesten 4000 medlemmene er netto økning i yrkesaktive medlemmer. Studenter, pensjonister og andre ikke er regnet med. Det er heller ikke personer som har meldt seg inn, men som etter få måneder har sluttet å betale.
ph
Når han skal oppsummere tre års innsats, er det likevel ikke tallet 3863 Terje Olav Olsson er mest opptatt av.
– Den store suksessen her er tariffavtalene, og ikke minst at vi har revitalisert og bygd opp nye klubber, sier Olsson.
For når en får tariffavtale og tillitsvalgte på plass, da kommer også medlemmene, påpeker LO-sekretæren.
– Det er der vi kommer til å se resultatene på litt sikt.
Saken fortsetter under bildet.
OPPSUMMERER: LO-sekretær Terje Olav Olsson (t.v.) og Onur Safak Johansen og Ståle Dokken fra LOs organisasjonsavdeling er godt fornøyd med resultatet av den treårige kampanjen i servicesektoren. Nå skal arbeidet videreføres i regionene.
Ragnhild Heyerdahl
1 av 5 er organisert
Rundt 1,2 millioner mennesker jobber i privat tjenesteytende næring i Norge – også kalt servicesektoren. Denne delen av arbeidslivet har lenge vært LOs hodepine. For mens industrien og offentlig sektor tradisjonelt har hatt en sterk fagforeningskultur med høy andel organiserte, er store deler av servicesektoren preget av svak organisering, mye deltid og midlertidige stillinger. Bare én av fem arbeidstakere er organisert, og langt færre er dekket av en tariffavtale enn ellers i arbeidslivet.
Samtidig er det først og fremst i servicenæringene at sysselsettingen har vokst. De delene av arbeidslivet der fagforeningene står sterkt, har med andre ord krympet. Mens den sektoren der LO står svakest, har vokst.
Det var denne utviklingen LO ville gjøre noe med, da ledelsen for snart fire år siden vedtok en «ekstraordinær og langsiktig organiseringskampanje for servicesektoren». Seks forbund ble med på satsingen og til sammen sju prosjektsekretærer ble ansatt for å verve medlemmer og danne grunnlag for tariffavtaler og klubber.
Videreføres regionalt
I dag er prosjektet formelt avsluttet, men såpass fornøyd er LO og forbundene med resultatet, at de lover å videreføre satsingen.
Allerede for 2020 setter LO av 14 millioner kroner til arbeidet. Men nå overleveres stafettpinnen til LO-regionene.
Kjøpesenter-ansatte samarbeider på tvers
– Det overordnede ansvaret skal fortsatt ligge i LO sentralt. Vi skal koordinere, legge til rette og være pådriver. Men det er i regionene at jobben skal gjøres, sier Terje Olav Olsson.
Pilotprosjektet er avsluttet. Nå skal arbeidet inn i den ordinære driften. Tanken er at forbundene og regionrådene skal utarbeide sine egne lokale prosjekter og at de kan søke økonomisk støtte fra LO sentralt, for eksempel til frikjøp av tillitsvalgte.
Har styrket fellesskapet
De første planene er allerede i støpeskjeen, forteller spesialrådgiver Ståle Dokken i LOs organisasjonsavdeling. Region Vestlandet vil for eksempel videreføre sin satsing på å organisere på kjøpesentrene og på flyplassen på Flesland. Her går flere forbund sammen om å sette seg konkrete mål i et felles prosjekt.
Og nettopp dette har vært en av de store suksessfaktorene i løpet av den tre år lange kampanjen, mener Terje Olav Olsson: LO og forbundene har lyktes med å styrke fellesskapsfølelsen og jobbe sammen i stedet for hver for seg.
HK og Transport samarbeider om å få flere medlemmer
– Vi har fått en annen spirit. «Vi i LO»-følelsen har blitt mye mer fremtredende, mener Olsson.
Som eksempel trekker Ståle Dokken fram et møte i Asko hvor tillitsvalgte fra både Transportarbeiderforbundet og Handel og Kontor deltok.
– De sju i Transportarbeiderforbundet var alle mest opptatt av hvordan de skulle verve for HK. Det har jeg ikke opplevd før, og jeg har jobbet lenge i huset her, humrer Ståle Dokken.
Ellers er det én erfaring serviceprosjektet har vist, mener LO-sekretær Olsson, og det er at det er den gode, gamle – men arbeidskrevende – måten å organisere på, som fungerer.
– Du må være synlig og du må være tilstede. Det nytter ikke å kaste inn noen flygeblader og så gå igjen, avslutter han.
LOs kampanje i servicesektoren
• Kampanjeperioden har vært på tre år (2016-2019).
• Kampanjen hadde som mål å styrke organiseringen i servicesektoren.
• Det ble ansatt 7 prosjektsekretærer som skulle jobbe med kampanjen.
• Seks forbund har vært representert i arbeidsgruppa: Handel og Kontor, Arbeidsmandsforbundet, Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, El & IT Forbundet og Fagforbundet.
• Det overordnede målet var 4000 nye yrkesaktive medlemmer og 100 nye tariffavtaler.
Prosjekt 1: Kjøpesenter
Hovedansvar: Handel og Kontor
Målgruppe: Ansatte på kjøpesentre og omkringliggende butikker i Agder, Rogaland og Hordaland.
Resultat: 1082 yrkesaktive medlemmer og 170 studenter. 101 tariffavtaler.
Prosjektsekretærer: Kenneth Mørk og Beate Tvedt Johannessen
Prosjekt 2: Helse og velvære
Hovedansvar: Fagforbundet
Målgruppe: Apotekteknikere, helse- og tannhelsesekretærer, frisører, hudpleiere, fotterapeuter og andre «velværeyrker».
Prosjektsekretærer: Knut Ivar Egset/Mette Sigvartsen
Resultat: Se prosjekt 3.
Prosjekt 3: Sykehus
Hovedansvar: Fagforbundet
Målgruppe: Ansatte i støttefunksjoner ved norske sykehus, såkalte «fasiliteringstjenester». Her har det kommet til mange nye foretak som er spesialisert på for eksempel eiendomsdrift, kantine, innkjøp og ikt.
Prosjektsekretærer: Knut Ivar Egset/Mette Sigvartsen
Resultat: Totalt 559 yrkesaktive medlemmer, 180 studenter og 114 elever for Fagforbundets to prosjekter. 12 nye tariffavtaler.
Prosjekt 4: ISS
Hovedansvar: Norsk Arbeidsmandsforbund
Målgruppe: Ansatte og tillitsvalgte innenfor renhold i ISS.
Prosjektsekretær: Cathrine Linn Kristiansen.
Resultat: 212 yrkesaktive medlemmer. 29 nye tillitsvalgte.
Prosjekt 5: IKT-bransjen
Hovedansvar: EL & IT Forbundet
Målgruppe: Ansatte i IKT-sektoren.
Prosjektsekretær: Geir Aasen.
Resultat: 899 yrkesaktive medlemmer og 4 studenter. Tre tariffavtaler.
Prosjekt 6: Gods, grossist og spedisjon
Hovedansvar: Norsk Transportarbeiderforbund
Målgruppe: Ansatte på transportterminalene, i grossistbedrifter og innen godstransport.
Prosjektsekretær: Håvard Hansen.
Resultat: 553 nye medlemmer. 15 tariffavtaler.
Prosjekt 7: Gardermoen
Hovedansvar: Fellesprosjekt mellom Fellesforbundet, Arbeidsmandsforbundet, Transportarbeiderforbundet, Handel og Kontor og LO.
Målgruppe: Ansatte ved Oslo lufthavn Gardermoen.
Prosjektsekretær: Dan Rugsveen.
Resultat: 420 medlemmer. 2 tariffavtaler.
Flere saker
LOs kampanje i servicesektoren
• Kampanjeperioden har vært på tre år (2016-2019).
• Kampanjen hadde som mål å styrke organiseringen i servicesektoren.
• Det ble ansatt 7 prosjektsekretærer som skulle jobbe med kampanjen.
• Seks forbund har vært representert i arbeidsgruppa: Handel og Kontor, Arbeidsmandsforbundet, Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, El & IT Forbundet og Fagforbundet.
• Det overordnede målet var 4000 nye yrkesaktive medlemmer og 100 nye tariffavtaler.
Prosjekt 1: Kjøpesenter
Hovedansvar: Handel og Kontor
Målgruppe: Ansatte på kjøpesentre og omkringliggende butikker i Agder, Rogaland og Hordaland.
Resultat: 1082 yrkesaktive medlemmer og 170 studenter. 101 tariffavtaler.
Prosjektsekretærer: Kenneth Mørk og Beate Tvedt Johannessen
Prosjekt 2: Helse og velvære
Hovedansvar: Fagforbundet
Målgruppe: Apotekteknikere, helse- og tannhelsesekretærer, frisører, hudpleiere, fotterapeuter og andre «velværeyrker».
Prosjektsekretærer: Knut Ivar Egset/Mette Sigvartsen
Resultat: Se prosjekt 3.
Prosjekt 3: Sykehus
Hovedansvar: Fagforbundet
Målgruppe: Ansatte i støttefunksjoner ved norske sykehus, såkalte «fasiliteringstjenester». Her har det kommet til mange nye foretak som er spesialisert på for eksempel eiendomsdrift, kantine, innkjøp og ikt.
Prosjektsekretærer: Knut Ivar Egset/Mette Sigvartsen
Resultat: Totalt 559 yrkesaktive medlemmer, 180 studenter og 114 elever for Fagforbundets to prosjekter. 12 nye tariffavtaler.
Prosjekt 4: ISS
Hovedansvar: Norsk Arbeidsmandsforbund
Målgruppe: Ansatte og tillitsvalgte innenfor renhold i ISS.
Prosjektsekretær: Cathrine Linn Kristiansen.
Resultat: 212 yrkesaktive medlemmer. 29 nye tillitsvalgte.
Prosjekt 5: IKT-bransjen
Hovedansvar: EL & IT Forbundet
Målgruppe: Ansatte i IKT-sektoren.
Prosjektsekretær: Geir Aasen.
Resultat: 899 yrkesaktive medlemmer og 4 studenter. Tre tariffavtaler.
Prosjekt 6: Gods, grossist og spedisjon
Hovedansvar: Norsk Transportarbeiderforbund
Målgruppe: Ansatte på transportterminalene, i grossistbedrifter og innen godstransport.
Prosjektsekretær: Håvard Hansen.
Resultat: 553 nye medlemmer. 15 tariffavtaler.
Prosjekt 7: Gardermoen
Hovedansvar: Fellesprosjekt mellom Fellesforbundet, Arbeidsmandsforbundet, Transportarbeiderforbundet, Handel og Kontor og LO.
Målgruppe: Ansatte ved Oslo lufthavn Gardermoen.
Prosjektsekretær: Dan Rugsveen.
Resultat: 420 medlemmer. 2 tariffavtaler.