Gjelder arbeidsmiljøloven alle i Nordsjøen?
Nå lytter han til fagbevegelsen
Arbeidsdepartementet vil utrede om arbeidsmiljøloven også gjelder for flerbruksfartøy på sokkelen.
Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) har bedt Petroleumstilsynet utrede om ansatte om bord i flerbruksfartøyer er beskyttet av arbeidsmiljøloven når fartøyene opererer i norske farvann.
Anette Karlsen
torgny@lomedia.no
I et brev til Industri Energi bekrefter og Arbeids- og sosialdepartementet at de har bedt Petroleumstilsynet om å se nærmere på forholdene rundt bruk av flerbruksfartøy på norsk sokkel.
Industri Energi har lenge arbeidet for at myndighetene skal gripe fatt i disse problemstillingene. Flerbruksfartøy er skip som mer og mer overtar arbeidsoppgaver som før ble utført av tradisjonelle plattformer. Problemet er at arbeidsmiljøloven gjelder ikke på disse fartøyene.
Flerbruksfartøyene er ikke bare bemannet med folk som får langt dårligere betalt enn norsk standard. De har også et betydelig dårligere lovverk som beskyttelse. Hvis de i det hele tatt har noen lovbeskyttelse. Det er uklart hvem som har tilsynsansvar for denne sektoren.
– Endelig kan vi begynne å få skikkelig oversikt over en uregulert bransje. Det er svært positivt at departementet har bedt Petroleumstilsynet om en bred redegjørelse, sier områdeleder Ommund Stokka i Industri Energi.
Departementet sendte 23. oktober brev til Petroleumstilsynet der tilsynet ble bedt om å redegjøre for den faktiske beskrivelsen av flerbruksskip-bransjen, utviklingstrekkene som tegner seg og gi en rettslig beskrivelse av situasjonen, skriver forbundet nettsider.
AML: Petroleumstilsynet skal utrede om arbeidsmiljloven gjelder på slike skip når de opererer i norske farvann.
Pressefoto fra Technip
Faste og flytende
Industri Energi har lenge jobbet med å få myndighetene til å se nærmere på dette, og de ser det som en liten seier når Robert Erikssons departement griper fatt i saken.
– Bruk av flerbruksfartøy er sterkt økende på norsk sokkel. Vi kan ikke tillate en utvikling der de som jobber i denne næringen ikke er omfattet av norsk lov. Arbeidsmiljøloven må gjelde for oljearbeiderne på flerbruksfartøy, slik den gjør for folkene som jobber på faste og flytende installasjoner, sier forbundssekretær Håkon Bjerkeli i Industri Energi til forbundets nettsider.
Følg oss på Facebook og Twitter
I Stortinget
I september tok stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg fra Arbeiderpartiet opp problemstillingen med at oljearbeidere som installerer subsea-moduler på norsk sokkel fra et fartøy i dag ikke omfattes av arbeidsmiljøloven. Han sendte et skriftlig spørsmål til arbeidsministeren.
I svaret fra Eriksson skriver ministeren at dette er komplekse problemstillinger, både av juridisk og praktisk art som blant annet berører flaggstatsprinsippet i internasjonal skipsfart. Men til tross for dette er han altså villig til å la Petroleumstilsynet vurdere saken nærmere.
Parallelt med kampen for arbeidsmiljøloven kjemper også Industri Energi for å få tariffavtaler på disse skipene. I slutten av oktober skrev frifagbevegelse.no om konflikten mellom LO-forbundet og Technip-konsernet.
Arbeidsretten
Technip-konsernet er en av verdens fremste undervannsentreprenører. De utfører arbeid på oljeinstallasjoner som det tidligere krevdes plattformer for å få utført. Technip har ansatte i mange land. Technip Norge er organisert i NHO gjennom bransjeorganisasjonen Norsk Olje og Gass. Technip Norge er dermed bundet av tariffavtale.
Men skipene deres er eid eller chartret av rederifunksjonen i den britiske delen av Technip, kalt T-mos. Arbeiderne ombord, kranførere, riggere og sveisere er leid inn fra Technip Singapore.
Technip Singapore er konsernets bemanningsbyrå.
Industri Energi har oppfordret til boikott av bemanningsbyrået. NHO svarte med å stevne oljearbeiderne for arbeidsretten. Saken kommer opp i arbeidsretten 12. og 13. januar.
Les også: Anita (21) må jobbe til hun er 75 år
Les også: Når blir det skatt på kjøregodtgjørelse