JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FLYKAPTEIN OG FORBUNDSLEDER: Synnøve Egeness Lilleli mener det er en fordel at hun er halvparten av arbeidstiden flykaptein og resten av tiden forbundsleder for Norsk Flygerforbund.

FLYKAPTEIN OG FORBUNDSLEDER: Synnøve Egeness Lilleli mener det er en fordel at hun er halvparten av arbeidstiden flykaptein og resten av tiden forbundsleder for Norsk Flygerforbund.

Martin Guttormsen Slørdal

Norsk Flygerforbund

Nyvalgt forbundsleder: – Jeg er ikke den som holder kjeft

Flykaptein Synnøve Egeness Lilleli var aktiv lokalpolitiker for Høyre. Én hendelse fikk henne til å melde seg ut i protest.

martin@lomedia.no

Den lille, gule flymaskinen tar et par svinger før den durer inn for landing på Brønnøysund Lufthavn. Her er en av basene til luftambulansetjenesten i Norge, og dette er hjemplassen til hun vi skal møte.

Bak spakene i flyet som lander, sitter nemlig Synnøve Egeness Lilleli, nyvalgt forbundsleder i Norsk Flygerforbund (NF).

Hun, en styrmann og en flysykepleier har akkurat vært på en rundtur i Troms og Nordland og sørget for at en pasient kom seg på sykehus, og at to nyopererte kom seg trygt hjem igjen.

Luftambulansetjenesten er en fantastisk tjeneste som skattepengene våre går til, sier Lilleli.

– Vi sørger rett og slett for at folk kan bo og leve i distriktene. Jeg har hatt pasienter om bord som spør hvordan de skal betale for hjelpen de har fått, og at dette ble vel dyrt. Da svarer jeg at nå kan du være glad for at du har betalt skatt i alle år, humrer flykapteinen.

ARBEIDSPLASSEN: Den nye forbundslederen i NF blir beskrevet som ei som får til det hun vil. Det er hun enig i. I cockpiten på ambulanseflyet har hun full kontroll.

ARBEIDSPLASSEN: Den nye forbundslederen i NF blir beskrevet som ei som får til det hun vil. Det er hun enig i. I cockpiten på ambulanseflyet har hun full kontroll.

Martin Guttormsen Slørdal

Møte med Synnøve Egeness Lilleli

Alder: 45.

Aktuell som: Ny forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

Hvilken fase i livet kunne du tenkt deg å oppleve på nytt?

Jeg ville opplevd befalsskolen og flyskolen igjen. Da sto jeg alene, kun meg, og den tiden formet meg.

Hva gjør deg sint?

Folk som går bak ryggen på deg. Usanne rykter og folk som ikke er ærlige. Jeg er heller uenig og krangler, enn å ikke si sannheten.

Hva får deg til å gråte?

Vi flyr en del psykiatri-turer. Når jeg flyr ungdommer som har prøvd å ta livet av seg, og jeg ser hvor nedkjørte de er og at dette er siste skriket om hjelp. Det kjenner jeg på.

Måtte i tenkeboksen

Synnøve Egeness Lilleli sjekker vingene på flyet som står parkert i hangaren i Brønnøysund før hun trasker over til basen der pilotene kan hvile mellom oppdragene.

De som kjenner den nye forbundslederen godt, sier at når hun først bestemmer seg for noe, da får hun det til. Det er hun enig i.

Det var et enstemmig årsmøte som valgte henne som leder rett før sommeren.

Som mamma til to tenåringsgutter og ei jente på barneskolen måtte hun en god tur i tenkeboksen før hun sa ja til å være kandidat til ledervervet.

– Det var en veldig tillitserklæring som jeg satte stor pris på. Men det kom litt uventet, og jeg måtte gå noen runder med meg sjøl, sier hun.

Martin Guttormsen Slørdal

Norsk Flygerforbund har rundt 2.300 medlemmer som blant annet organiserer flygere, flyinstruktører og dronepiloter. De to siste forbundslederne har kommet fra SAS og Widerøe, altså fra kommersiell flyging.

For første gang skal en pilot med bakgrunn fra luftambulansetjenesten lede forbundet. Det er kanskje på tide, har Lilleli hørt noen si.

– Jeg ønsker at vi skal beholde medlemsmassen vår og at medlemmene er fornøyd med jobben som forbundet gjør. Luftfarts-Norge er lite og det er ikke så mange piloter. Det hadde vært fint om vi kunne samlet alle som flyr, sier hun, og sikter til Pilotforbundet.

– Vi og Pilotforbundet har ofte mange av de samme meningene i saker. Men hvis vi hadde snakket som én, så hadde det vært lettere å få gjennomslag, mener hun.

Liker å henge med gutta

Synnøve Egeness Lilleli vokste opp i Surnadal på Nordmøre med lærerforeldre og to søsken. Med det mektige fjellområdet Trollheimen rett utenfor stuedøra, ble hun veldig glad i naturen der.

Helt fra hun var liten, har Lilleli vært fascinert av flymaskiner. Hver gang hun hørte et fly over himmelen i hjembygda, styrtet hun bort til vinduet for å se. Sånn er det ennå.

– Jeg har drømmejobben. Det er helt magisk hver gang jeg kommer opp i lufta. Det å ha kontroll og bestemme over så store krefter, er en fantastisk følelse, sier hun.

BEFAL: Egeness Lilleli har bakgrunn fra militæret. Hun ble uteksaminert fra Befalsskolen i 1999.

BEFAL: Egeness Lilleli har bakgrunn fra militæret. Hun ble uteksaminert fra Befalsskolen i 1999.

Privat

Hun måtte ut av Surnadal for å utdanne seg til drømmejobben.

Etter videregående fullførte hun befalsskolen i militæret før turen gikk videre til USA og flyskole i South Carolina. Da hadde hun aldri hatt en flytime før.

Synnøve Egenes Lilleli har aldri hatt noe imot å være i mannsdominerte miljøer. I ungdommen oppdaget hun at det var ukomplisert å være med gutta.

– Jeg har alltid likt å henge med gutta. Jeg oppdaget at de var mye mer rett fram. Det var mindre baksnakking og mindre tull og tøys, sier forbundslederen.

Ikke den som holder kjeft

Luftfarten opplever stadig endringer som preger arbeidsforholdene til de ansatte. Koronapandemien satte spor. Store selskaper har vært truet av konkurs de siste årene, og nå sist streiket de kabinansatte i SAS for bedre arbeidsforhold.

Egeness Lilleli forteller at hun har noen personlige egenskaper som kan komme godt med i en bransje som stadig opplever turbulens.

– Hvis jeg ser noe jeg reagerer på, eller jeg har noe på hjertet, da har jeg alltid sagt min mening. Jeg er ikke den som holder kjeft, sier hun.

Martin Guttormsen Slørdal

Flykapteinen tar oss med på en liten omvisning inne i ambulanseflyet, en Beech King Air 250. Du må nesten huke deg litt sammen for å bevege deg rundt. Dette er et flygende minisykehus.

Synnøve Egeness Lilleli har vært lokalpolitiker og sittet i bystyret for Høyre i Brønnøy kommune. I 2018 var hun gruppeleder for Brønnøysund Høyre, men så meldte hun seg ut av partiet.

Meldte seg ut i protest

Kort fortalt: I 2017 vant det svensk-britiske selskapet Babcock anbudskonkurransen om å operere ambulanseflyene i Norge. Selskapet ønsket å kvitte seg med med pilotene som jobbet i luftambulansetjenesten. De ville ta inn nye piloter med mindre erfaring og ansiennitet, forteller Lilleli.

Hun og kollegene kjempet for å beholde jobbene sine.

Helseberedskapen i Norge var satt under press, og potensielt sto rundt 110 flygere uten jobb. Lilleli og mannen hennes risikerte å miste livsgrunnlaget i Brønnøysund.

Martin Guttormsen Slørdal

To år i forveien hadde flykapteinen daværende helseminister Bent Høie fra Høyre på besøk på basen i Brønnøysund. Lilleli poengterte hvor avhengig luftambulansetjenesten er av kompetanse og kontinuitet.

Tjenesten egner seg ikke for anbud, var beskjeden hun ga til Bent Høie.

I 2018 mente Høie at helseforetaket som har det operative ansvaret for luftambulansetjenesten, håndterte situasjonen med Babcock godt. Da sprakk det for flykapteinen fra Brønnøysund.

Hun sendte et åpent brev til helseministeren og kalte det som skjedde for «statlig sosial dumping» og meldte seg ut av Høyre i protest.

– Andre samfunnskritiske tjenester som politi, brann og forsvar settes ikke ut på anbud. Da tenker jeg at luftambulansetjenesten hører inn under her, sier hun.

Forbundslederen har tatt til orde for en mer statlig styring av luftambulansetjenesten.

Hun har ikke meldt seg inn i Høyre igjen, men er fortsatt enig i mye Høyre-politikk. Men det går et skarpt skille i saker der hun ikke er enig.

– Det går på dette med konkurranseutsetting og privatisering av offentlige tjenester, sier hun.

Fremmed i fagbevegelsen

Lokalpolitikken er hun ferdig med. Nå er det ledervervet i Norsk Flygerforbund som gjelder.

50 prosent av tida er hun flykaptein, resten skal hun være forbundsleder. Lilleli skal møte fast i LO-sekretariatet, det blir LO-kongress og flere Oslo-turer på henne enn før. Heldigvis har hun et godt styre og ledergruppe rundt seg. De kommer til å bli et godt team, sier hun.

FLYKAPTEIN OG FORBUNDSLEDER: Synnøve Egeness Lilleli mener det er en fordel at hun er halvparten av arbeidstiden flykaptein og resten av tiden forbundsleder for Norsk Flygerforbund.

FLYKAPTEIN OG FORBUNDSLEDER: Synnøve Egeness Lilleli mener det er en fordel at hun er halvparten av arbeidstiden flykaptein og resten av tiden forbundsleder for Norsk Flygerforbund.

Martin Guttormsen Slørdal

Hun har ikke vokst opp med fagbevegelsen. Flykapteinen tror noen deler kan få henne til å føle seg litt fremmed. Å synge fagforeningssanger om å holde hverandre i hånda, er noe hun ikke har gjort før.

– For å si det sånn, jeg er ikke spesielt troende, men jeg synger hvis jeg går i kirka på julaften. Jeg er glad i synge, smiler hun.

Synnøve Egeness Lilleli sier det er mange fordeler for NF med å være med i LO.

– Med rødgrønn regjering er det kort vei for oss å få kontakt oppover i det politiske systemet. Og vi er også med i LO Luftfart som vi får utretta mye fint sammen med. Det er mye makt bakom når det er så mange medlemmer totalt, slår hun fast.

Synnøve Egeness Lilleli stapper pilotbrillene i lomma og går mot basen igjen. Én arbeidsdag ute på livreddende oppdrag, den neste arbeidsdagen som forbundsleder.

– Jeg tar med meg alt jeg gjør i kapteinsrollen i flyet til forbundslederrollen. Det handler om samhandling med andre og å få alt til å fungere. Jeg tror det er en fordel med denne fordelingen, avslutter hun.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss