JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norgesmodell for offentlige anbud

Offentlig anbud: Her er LOs 10 krav

Regjeringen jobber med en Norgesmodell for offentlige anbud. LO har spilt inn det de mener er viktigst.
LO-sekretær Trude Tinnlund

LO-sekretær Trude Tinnlund

Jan-Erik Østlie

sym@lomedia.no

Regjeringen er i gang med prosessen som skal bli en Norgesmodell for offentlige anbud. På et innspillsmøte har LO presentert 10 punkter de mener må være med i arbeidet med en slik modell.

– Det offentlige må bruke sin innkjøpsmakt slik at seriøsitet, kvalitet og kompetanse fremmes, og arbeidslivskriminalitet og utnytting av arbeidstakere bekjempes, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.

Her er LOs 10 hovedpunkter:

• Formålsparagrafen i lov om offentlige anskaffelser må presisere at samfunnshensyn og sosiale hensyn, som arbeidstakerrettigheter, skal telle på samme måte som pris.

• Fast ansatte fagarbeidere og lærlinger i produksjonsbedrifter skal være hovedmodellen i arbeidslivet. En ny antikontraktørklausul må fastslå at fiktive enkeltpersonforetak aldri skal benyttes.

• Regelverket for offentlige innkjøp må være utformet slik at det er lett forståelig og lett å kontrollere. Terskelverdiene må sees i sammenheng med samfunnshensyn.

• Det er viktig å styrke innkjøpernes kompetanse på regelverk og handlingsrom. Det er behov for nye regler som kan forhindre at offentlige innkjøpere må betale fortjenestetap for innkjøpsfeil. Det vil bidra til vektlegging av andre hensyn enn bare pris (fra positiv til negativ kontraktsinteresse).

• Myndighetene må tilrettelegge for økt fagorganisering gjennom å styrke tariffavtalens betydning ved tildeling av oppdrag.

• Hovedentreprenør/leverandør må dokumentere at minst 50 prosent av arbeidet utføres som egenproduksjon. Arbeidet skal utføres av faste ansatte i fulle stillinger.

• Alle leverandører i alle ledd må anerkjenne retten til å være fagorganisert og drive kollektive forhandlinger (ILO 87 og 98). Tillitsvalgte hos innkjøper må ha innsyn i lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandører. For det handler ikke bare om kriminalitet, men sosial dumping og useriøsitet som undergraver den norske modellen.

• Ved utsetting av arbeid, eller ved skifte av leverandør må det settes krav til at reglene for virksomhetsoverdragelse følges.

• Innleie av arbeidskraft må kun benyttes der særskilte behov tilsier det, og innen tillatte rammer. Oppdragsgivers rolle og ansvar i å kontrollere bruk av innleie og entreprise ved tildeling av oppdrag må styrkes.

• Begrensing til maksimalt to ledd underleverandører i kjeden. Bortsetting av arbeid som regnes som kjernevirksomhet må begrenses og begrunnes særskilt. I visse bransjer bør bruk av underleverandører ikke tillates.

LO-forbundene som organiserer innenfor bygg og renhold, vil foreslår mer konkrete tiltak tilpasset disse bransjene, ifølge LO.no.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse