Fellesforbundet vil ha kampanje mot uønsket seksuell oppmerksomhet i serveringsbransjen
Servitører tar oppgjør med sex-trakassering på julebordene
November og desember er høysesong for seksuell trakassering av ansatte i serveringsbransjen.
SERVITØRER: Ane Julie Folde (foran), Nathalie Stokke Hjelkrem (f.v.), Emma Øyan og Charlotte Waade er organiserte i Fellesforbundet. Restauranten de jobber ved er én av to restauranter med tariffavtale i byen. ?
Anne Siri Renå
anne.siri@lomedia.no
Hadde du likt at dattera di ble kløpet i rumpa kveld etter kveld mens hun var på jobb? Eller at hun ble truet med voldtekt?
– Nei vel, så ikke gjør det mot andre kvinner heller, da, sier Ane Julie Folde, servitør ved en populær restaurant i Trondheim.
Vi møter henne og tre kolleger midt i julebordsesongen. Tiden for årets store fest. Kanskje er alkoholen gratis. Servitørene synes det er vanskelig å sette ned foten når gjestene blir klåfingrete og ufine, fordi de også skal være blide og serviceinnstilte. Tåle litt ekstra fordi de er restaurantens ansikt utad.
– Bransjen som helhet trenger klare rutiner på hva som skal gjøres når gjester går over streken, sier Folde, hovedtillitsvalgt i restauranten for Fellesforbundet.
Fafo mener dette må defineres som et arbeidsmiljøproblem.
Truet med voldtekt
– Ledelsen sier det er greit å kaste ut folk, men det er ikke bare enkelt. Typen som står der kan være to meter høy, sier Folde.
Da stamkunden dro henne i den lange hestehalen for å bestille mer å drikke, trådte han langt over grensene hennes. Hun nevnte det for ledelsen, men det ble snakket bort.
HOVEDTILLITSVALGT: Fellesforbundets Ane Julie Folde er klar for å sette problematikken på dagsorden i resturanten der hun jobber som servitør.
Anne Siri Renå
Kollega Nathalie Stokke Hjelkrem ble truet med voldtekt av en full gjest idet restauranten stengte. Han sa konkret hva han ville gjøre med henne. Hun fortalte ingenting til sjefen, men ble skremt. Episoden satt i henne lenge.
– Ufinhetene starter gjerne sent på kvelden, før gjestene kanskje skal videre til et annet sted. Da kommer de slibrige forslagene, forteller Hjelkrem.
Restauranten de jobber ved er én av kun to spisesteder med tariffavtale i hele byen. De fleste hotellene har avtale. Avtalen mellom restauranten og Fellesforbundet er nokså ny. Folde var pådriver for å få den på plass. Som ved restauranter flest snakker de mye om rutiner rundt overskjenking av gjester, men seksuell trakassering er ikke et tema. Selv om de to tingene ofte henger sammen.
Måtte skjerme egne ansatte
– Noen hendelser var så grove at arbeidsgiverne til dem som gikk over streken burde vært varslet. Men det blir ikke gjort i redsel for å miste betalende gjester, sier en tidligere servitør vi har snakket med.
Hun er nå ansatt i fagbevegelsen for en annen bransje, og vil være anonym.
HØYTID: Julebordsesongen er høytid for alkohol og uønskede seksuelle tilnærmelser. Fellesforbundet ønsker en bransjekampanje for å sette søkelys på seksuell trakassering.
Tri Nguyen Dinh
En periode var hun restaurantsjef på et høyfjellshotell. Alkoholen flommet. Hun så nøkkelkort bli sendt over bardisken, som åpenlyse invitasjoner fra gjester til ansatte om å bli med på rommet. Flere ganger gikk hun selv mellom og skjermet egne ansatte fra gjester. Hun sier hun aldri lot situasjonene gå utover sine ansatte. Servitører fikk bytte avdeling, eller hun satte inn en mann istedenfor en kvinne.
– Dette har aldri vært noe stort tema i bransjen. Jeg håper på en endring, sier hun.
Menn må ta ansvar
Selv om trakasseringen kan gå begge veier, opplever kvinner som oftest trakasseringen som mye mer truende og krenkende enn menn, viser ulike kilder.
– Menn må rett og slett lære hvordan de skal oppføre seg og ikke være idioter, sier Børge Ånesen, leder i Fellesforbundets avdeling 250 i Trondheim.
En fest med mye alkohol kan lokke fram urinstinkter. Vi er bare mennesker, men vi må lære å kontrollere oss, sier han.
– Holdningsskapende arbeid må starte i de tusen hjem. Fagbevegelsen har heller ikke vært et fyrtårn her. Vi må lære å snakke om problemet, sier han.
KAMPANJE: Holdningsskapende arbeid må starte i heimen, mener Børge Ånesen, leder i Fellesforbundets avdeling 250 i Trondheim. Han tar nå til orde for en bransjekampanje mot trakassering.
Anne Siri Renå
Heller enn å starte nok et restaurantkonsept med lettkledte damer bør bransjen som helhet gå inn for en storkampanje, mener han. Det bør bli mer samarbeid på tvers, klistremerker og plakater bør slås opp over alt for å få bukt med problemet.
– Og så må både statusen til yrket og organisasjonsgraden opp. Da vil det også bli mindre gjennomtrekk, sier Ånesen.
Forskning viser problemet
Hver femte ansatte i hotell- og restaurantbransjen har vært utsatt for trakassering fra kunder, kolleger eller ledere de siste tre årene. 8. mars slipper Fafo en endelig rapport der de har spurt Fellesforbundets medlemmer i hotell- og restaurantbransjen om temaet.
I høst var Ane Julie Folde på et seminar der tallene ble presentert. Som hovedtillitsvalgt vil hun ta dokumentasjonen med seg inn i restauranten.
– Nå som vi har organisert oss bør vi sette oss ned med ledelse og verneombud for å skape gode rutiner. Min rolle er å være en slags hauk på arbeidsplassen, sier hun.
Ved å definere dette som et arbeidsmiljøproblem har en kommet et godt stykke på vei, mener Fafo-forsker Mona Bråten.
HØYTID: Julebordsesongen er høytid for alkohol og uønskede seksuelle tilnærmelser. Fellesforbundet ønsker en bransjekampanje for å sette søkelys på seksuell trakassering.
Tri Nguyen Dinh
– Systematisk forebygging og tilrettelegging må til for at dette ikke skal skje. Arbeidsmiljøloven har flere konkrete bestemmelser som kan brukes, sier Bråten.
Systematisk HMS-arbeid – med søkelys åpenhet og varslingsrutiner – er viktig, mener hun.
«Han mener da ikke noe med det»
Servitørene i Trondheim opplever å få kommentarer som at «han mener da ikke noe med det» og «ikke ta det så alvorlig». De synes gjestene heller bør korrigere hverandre enn å forsvare hverandres oppførsel.
Drømmegjesten deres er respektfull, men det er også lov med god stemning. Servitørene skryter av godt arbeidsmiljø og en artig bransje. Det er en grunn til at de har denne jobben.
– Og det er mange hyggelige gjester. Det er gull verdt når de takker deg for kvelden og for at du har vært servitøren deres, sier Charlotte Waade.
Gode råd til festfolk:
• Dropp forspillet før du drar ut på byen.
• Vær hyggelig og respektfull mot personalet.
• Bytt ut alkohol med vann etter hvert.
• Korriger hverandres utagerende oppførsel.
• God stemning er lov!
Kilde: servitører i Trondheim
Hva er seksuell trakassering?
• Uønsket seksuell oppmerksomhet som er krenkende og plagsom.
• Vanlig å skille mellom tre hovedformer:
Fysisk: fra uønsket berøring til voldtekt.
Verbal: seksuelle hentydninger og forslag, kommentarer om kropp, utseende eller privatliv.
Ikke-verbal: nærgående blikk, kroppsbevegelser, visning av seksuelle bilder, blotting.
Kilde: Fafo
Noen tall:
• Hver femte ansatte har vært utsatt.
• 47 prosent sier de mistrives på jobben på grunn av trakassering.
• Drøyt halvparten av de utsatte har aldri fortalt noen om hendelsene.
• Rundt halvparten av de spurte vet ikke om det finnes handlingsplaner eller varslingsrutiner.
Kilde: Fafos spørreundersøkelse
– Trakassering er et lederansvar
Terskelen må være lav for å si fra til leder om ubehagelige opplevelser, sier NHO Reiseliv.
anne.siri@lomedia.no
– Det er et lederansvar å sørge for et trygt og godt arbeidsmiljø, og det bør være kort vei fra noen melder fra om seksuell trakassering til det blir tatt tak i, sier Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.
Hun sier ledere oppfordres til å ha gode rutiner og praksis for å håndtere dette. Til julebordsesongen er en nedlastbar plakat distribuert til alle NHOs medlemmer.
– Budskapet til bedriftene våre er å ta vare på medarbeiderne hele året, men særlig i julebordstiden. Vi oppfordrer ansatte som opplever dette, til å melde fra umiddelbart.
– Kan flere tariffavtaler i bransjen bidra til å minske problemet?
– Tariffavtaler er positivt. Men seksuell trakassering på arbeidsplassen er ulovlig uavhengig av tariffavtale eller ei, sier Habberstad.
Å terpe på mulige scenarier sammen med de ansatte er typiske forebyggingsrutiner som medlemsbedriftene har, sier hun.
Habberstad sier NHO er positiv til en bransjekampanje, som Fellesforbundet foreslår.
– For å redusere problemet er det viktig å kartlegge omfang, bygge holdninger og gjøre konkrete tiltak sier hun.
Vil ha LO som pådriver for å utvikle rutiner
Det er arbeidsgivers ansvar å sikre at rutiner kommer på plass i bedriftene, sier Likestillings- og diskrimineringsombudet.
– Arbeidsgiver må være tydelig på at seksuell trakassering ikke skal forekomme, sier jurist Helene Jesnes i Likestillings- og diskrimineringsombudet.
Arbeidsgiver må ha rutiner for å forebygge og håndtere seksuell trakassering. Det er viktig at alle ansatte vet når de skal varsle, og at de kan være trygge på at de blir møtt på en god måte, fortsetter Jesnes.
– Bedriftens rutiner må synliggjøres for de ansatte. Dette er arbeidsgivers ansvar, men også tillitsvalgte og verneombud kan være viktige pådrivere, sier Jesnes.
Ombudet holder foredrag ute på arbeidsplasser om temaet og gir råd og veiledning til folk som tar kontakt. Jesnes minner om at rutinene også gjelder når bedriften er ute på seminar eller julebord:
– Vi vet at mange innenfor hotell- og restaurantbransjen opplever mye seksuell trakassering. Husk derfor på at rutinene fra kontoret også gjelder ute, sier Helene Jesnes.