JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bård Skarra

Kommentar:

Skal du eller vi betale for veibyggingen?

I Norge har vi i stor grad valgt brukerbetaling som finansieringsmodell for veier og bruer. Nå er det opprør i landet.
17.06.2019
14:56
18.06.2019 13:15

Jeg kjører mye bil i Sverige. Og i fjor sommer passerte jeg noe så sjeldent som en bomstasjon på vei over brua i Sundsvall. En måned senere dukket det opp en regning på noen titalls kroner. I vårt naboland finansieres to bruer med bompenger. Det er alt. I Norge har vi i stor grad valgt brukerbetaling som finansieringsmodell for veier og bruer. Nå er det opprør i landet. Folk vil ha slutt på bompenger. Den eneste byen som lenge var uberørt var Oslo. Byen hvor bompenger er en del av hverdagen og hvor alle vet at inntektene går til bedre miljø og kollektivtilbud. Men nå har opprøreret også kommet dit.

ph

Da jeg for noen måneder siden var i USA, fortalte lokale politikere om hvordan stadig flere bomstasjoner rammet de fattige hardt. Mange hadde ikke tilgang til digitale løsninger som sikret rabatter, og de ble derfor også ekstra hardt belastet. Så ille er det ikke Norge. Men det er liten tvil om at brukerbetaling kan ramme sosialt skjevt. Det gjør også de fleste avgifter som moms på mat.

Den teknologiske utviklingen gjør det fullt mulig å lage systemer som sørger for at hver enkelt betaler for sitt forbruk og levemønster. Avansert vegprising basert på hvor du kjører, hva du kjører og når du kjører er ett eksempel. Kanskje vil vi i framtida få betalt på jobb ut fra tida vi aktivt arbeider, med fratrekk for dagdrømming og private sysler på mobilen. Det meste er mulig å måle, hvis vi åpner for det. Og aksepterer kontinuerlig overvåking.

Men først og fremst er dette en diskusjon om hvordan vi skal finansiere velferdssamfunnet vårt. Den borgerlige regjeringen har redusert skattene for de rikeste og påført oss andre økte kostnader gjennom blant annet strammere fradragsregler og økt skatt på jobbreise. Leder for samfunnskontakt og strategisk arbeid i LO, Wegard Hasvik, skriver i en kronikk at disse kuttene utgjør rundt 15 milliarder kroner som rammer vanlige arbeidsfolk og pensjonister. Det er fullt forståelig at mange nå reagerer på kanskje det mest konkrete de opplever i hverdagen, bompengene.

ph

Rettferdighet er vanskelig å definere. I min verden er brukerbetaling i mange tilfeller ikke rettferdig hvis du ikke samtidig tar hensyn til folks privatøkonomi og behov. I Norge er det stor oppslutning om et skattesystem som er utjevnende og gir alle gode offentlige tjenester. Opprøret mot bompenger kan derfor være en reaksjon på at folk føler at skattesystemet ikke leverer det man forventer. Debatten om bompenger kan være begynnelsen på en langt mer dyptgripende diskusjon om finansieringen av det norske velferdssamfunnet. Det er liten tvil om at mange ønsker et sterkere innslag av markedskrefter og brukerbetaling. Det vil bety slutten på velferdsstaten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.06.2019
14:56
18.06.2019 13:15



Mest lest

DELE PÅ SKYLD: Høyesterett mener mannen som fikk utbetalt for mye fra SPK og Nav ikke må ta all skyld.

DELE PÅ SKYLD: Høyesterett mener mannen som fikk utbetalt for mye fra SPK og Nav ikke må ta all skyld.

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Hvem skal ha regninga når SPK har utbetalt 170.000 for mye til en pensjonist? Dette sier Høyesterett i en fersk dom

GRAVFERD: – Eg hadde kjensla av å vere ferdig med ei gravferd, seier hovudtillitsvald Anne Marie Andersen om allmøtet på Park Hotell i Sandefjord. Andersen sit også i det norske og europeiske samarbeidsutvalet til Scandic-konsernet.

GRAVFERD: – Eg hadde kjensla av å vere ferdig med ei gravferd, seier hovudtillitsvald Anne Marie Andersen om allmøtet på Park Hotell i Sandefjord. Andersen sit også i det norske og europeiske samarbeidsutvalet til Scandic-konsernet.

Tormod Ytrehus

Scandic nedbemannar med 1000 årsverk: – Den svartaste dagen i livet mitt, seier tillitsvald

SAMARBEIDSAVTALEN: Allerede i 1977 ble den første samarbeidsavtalen mellom Securitas og de tillitsvalgte undertegnet. Avtalen regulerer blant annet hvordan samarbeidet mellom bedrift og tillitsvalgte skal foregå lokalt, regionalt og sentralt.

SAMARBEIDSAVTALEN: Allerede i 1977 ble den første samarbeidsavtalen mellom Securitas og de tillitsvalgte undertegnet. Avtalen regulerer blant annet hvordan samarbeidet mellom bedrift og tillitsvalgte skal foregå lokalt, regionalt og sentralt.

Sissel M. Rasmussen

Rett før 100 flyplass-vektere skal sies opp, kutter Securitas samarbeidsavtalen med fagforeninga

Debatt:

Terje Pedersen / NTB scanpix

«Tillit må fortjenes. Det burde høyresida og arbeidsgiverne huske når hverdagen vender tilbake»

GODT BETALT: Toppsjefene i Jernbane-Norge tjener godt. Fra venstre Geir Isaksen: (Vygruppen), Philipp Engedal (Flytoget) og Ingvild Storås (Baneservice)

GODT BETALT: Toppsjefene i Jernbane-Norge tjener godt. Fra venstre Geir Isaksen: (Vygruppen), Philipp Engedal (Flytoget) og Ingvild Storås (Baneservice)

Ole Palmstrøm /

Fortsatt fett å være jernbanesjef: Dette tjener toppene i jernbanen

NYANSATTE: Yara oppleves som en trygg og stabil arbeidsplass, mener prosessoperatørene Sture Rasmus Olsen og Marie Moen.

NYANSATTE: Yara oppleves som en trygg og stabil arbeidsplass, mener prosessoperatørene Sture Rasmus Olsen og Marie Moen.

Sissel M. Rasmussen

Sture (21) og Marie (23) fikk fast jobb under koronakrisa: – Jeg trodde nesten det var tull

FRIVILLIGE HJELPERE: Dan-Eirik Hætta og Harald Bjørsvik i Statens Pensjonskasse (SPK) nølte ikke lenge med å melde sin interesse da Nav ba om saksbehandlere fra andre statlige viksomheter.

FRIVILLIGE HJELPERE: Dan-Eirik Hætta og Harald Bjørsvik i Statens Pensjonskasse (SPK) nølte ikke lenge med å melde sin interesse da Nav ba om saksbehandlere fra andre statlige viksomheter.

Ole Palmstrøm

Dan-Eirik og Harald er på utlån fra Statens pensjonskasse til Nav: – Nå har hele samfunnet skjønt at man må tenke nytt

Merethe Solberg i Fellesforbundet sier at mange medlemmer nå desperat tar kontakt fordi de ikke har fått feriepengene sine.

Merethe Solberg i Fellesforbundet sier at mange medlemmer nå desperat tar kontakt fordi de ikke har fått feriepengene sine.

Erlend Angelo

Mange ansatte får ikke feriepengene sine som lovet: – Dette er folk som føler seg sist i rekka og har lite å gå på

Nora Lund skal gå av med pensjon, men er bekymret for Ylva Bjørkedal og andre ansatte ved Polaria som til høsten mister inntektsgrunnlaget sitt.

Nora Lund skal gå av med pensjon, men er bekymret for Ylva Bjørkedal og andre ansatte ved Polaria som til høsten mister inntektsgrunnlaget sitt.

Ida Bing

Nora (61) går av med pensjon samme dag som kollega Ylva (24) mister jobben

STRAFF I SAMFUNNET: - Jeg er kjempefornøyd nå med å kunne etablere med på normalen, sier Jan (54). Bøtesoningen hans har til nå spart oss en halv million skattekroner i ubenyttede fengselsdøgn.

STRAFF I SAMFUNNET: - Jeg er kjempefornøyd nå med å kunne etablere med på normalen, sier Jan (54). Bøtesoningen hans har til nå spart oss en halv million skattekroner i ubenyttede fengselsdøgn.

Martin Guttormsen Slørdal

Dette gjerdet sparer samfunnet for en halv million kroner

Norsk Industri-direktør Stein Lier-Hansen provoserer både arbeidstakersiden og sine egne i NHO med utspillet om at offentlig ansattes bidrag i koronadugnaden bør være å bli langt færre.

Norsk Industri-direktør Stein Lier-Hansen provoserer både arbeidstakersiden og sine egne i NHO med utspillet om at offentlig ansattes bidrag i koronadugnaden bør være å bli langt færre.

Håvard Sæbø

Provoserer: Offentlig ansatte må akseptere at det blir færre av dem for å hjelpe samfunnet fremover, mener Norsk Industri-direktøren

Det er ikke slik en kriseorganisasjon skal være; at du må ha et enormt antall overtidstimer for å håndtere situasjonen, sier NTL-tillitsvalgte Marc Gayorfar.

Det er ikke slik en kriseorganisasjon skal være; at du må ha et enormt antall overtidstimer for å håndtere situasjonen, sier NTL-tillitsvalgte Marc Gayorfar.

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte har allerede 19.000 overtidstimer i år. Midt i stormen står kutt-bekjemper Marc Gayorfar

Debatt:

Artikkelforfatteren imøtegår det han mener er påstander fra Oslo-kommentatorene som kun støttes av vindkraftlobbyen.

Artikkelforfatteren imøtegår det han mener er påstander fra Oslo-kommentatorene som kun støttes av vindkraftlobbyen.

LO Media

«Kommentatorer i Oslo-pressen fremmer påstander som bare støttes av vindkraftlobbyen. Hva kan være grunnen?», skriver Hogne Hongset

TILLITSVALGTE I FELLESFORBUNDET: Arne Sveen, Djevat Hisenaj, Oddvar Hølland og Idar Magne Klemo.

TILLITSVALGTE I FELLESFORBUNDET: Arne Sveen, Djevat Hisenaj, Oddvar Hølland og Idar Magne Klemo.

Erlend Angelo / Roy Ervin Solstad

Fellesforbundet-tillitsvalgte med klar beskjed: Lønna skal fortsatt opp

LOVSTRIDIG: – Vi mener vi det er lovstridig å holde tilbake lønn, uansett om det foreligger en plikt til å benytte elektronisk verktøy eller ikke, sier hovedtillitsvalgt i Schindler AS, Alexander Jordnes.

LOVSTRIDIG: – Vi mener vi det er lovstridig å holde tilbake lønn, uansett om det foreligger en plikt til å benytte elektronisk verktøy eller ikke, sier hovedtillitsvalgt i Schindler AS, Alexander Jordnes.

Knut Viggen

260 heismontører får ikke utbetalt lønn. Nå går Schindler-konflikten til Arbeidsretten

FRAMSKYNDET: Spordrift, selskapet som har tatt over drifts- og vedlikeholdsdelen av Bane NOR skal skilles helt ut fra Bane NOR allerede fra juli 2021

FRAMSKYNDET: Spordrift, selskapet som har tatt over drifts- og vedlikeholdsdelen av Bane NOR skal skilles helt ut fra Bane NOR allerede fra juli 2021

Morten Hansen

Bane Nor hasteinnfører oppstykking av jernbanen: Departementet velger ideologi foran sikkerhet, mener ansatte

Debatt:

Ole Palmstrøm

Industri-topp vil kutte i offentlig sektor. Merkelig timing, svarer NTL-lederen

Annika Byrde / NTB scanpix

NHO: Ekstra viktig å unngå konflikt i lønnsoppgjøret

Debatt:

Jane B. Sæthre,  forbundsleder i Norsk jernbaneforbund (NJF)

Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk jernbaneforbund (NJF)

Tri Nguyen Dinh

«Jo, Knut Arild Hareide – du privatiserer jernbanen»

De gamle regjeringspartnerne Ap, Sp og SV ligger for første gang i år an til et mindretall på gjennomsnittsmålingene.

De gamle regjeringspartnerne Ap, Sp og SV ligger for første gang i år an til et mindretall på gjennomsnittsmålingene.

Stortinget

Måling: Nå har de rødgrønne mistet flertallet