JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Martin Guttormsen Slørdal

Tjenestepensjon

Vegard mener han fikk for lite i pensjon: – Jeg kaller det tyveri

Vegard Arntzen Lundemo stolte på at sjefen hadde betalt inn pensjon som han skulle. Nå advarer han andre om å gjøre samme tabbe.

Saken oppsummert

martin@lomedia.no

En vårdag i 2024 åpnet drosjesjåfør Vegard Arntzen Lundemo fra Trondheim et brev fra Sparebank 1.

Der var kontoutskriften som viste hva arbeidsgiver hadde betalt inn til ham i tjenestepensjon. Null kroner, sto det på papiret for ett av årene.

Beløpet som først var betalt inn, var trukket tilbake igjen.

Lundemo stusset og ønsket å sette seg inn i pensjonsopptjeningen fra alle årene han hadde jobbet som drosjesjåfør for drosjeeieren.

Han logget seg inn på pensjonskontoen sin og begynte å regne.

– Jeg oppdaget at det var flere ting som ikke stemte, sier den tidligere drosjesjåføren.

Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

Ekstra pensjonssparing i tillegg til folketrygden, som arbeidsgiver betaler inn.

Gjelder i privat sektor.

Arbeidsgiver plikter å spare et beløp på minst to prosent av din lønn. Mange betaler inn mer.

Fra 2022 gjelder ordningen fra første krone du tjener.

All lønn, også feriepenger, skal regnes med. Noen unntak finnes.

Det finne tre ulike ordninger for privat sektor. Arbeidsgiver bestemmer hvilken ordning som opprettes.

Banker og forsikringsselskaper tilbyr ulike løsninger for arbeidsgiverne.

Kilde: Skatteetaten, Sparebank 1, LO

Kjenner bransjen godt

Alle arbeidsgivere i privat sektor er pålagt å spare minst 2 prosent av lønna i tjenestepensjon til sine ansatte. Dette kalles obligatorisk tjenestepensjon (OTP).

Vegard Arntzen Lundemo jobbet som drosjesjåfør fra 2015 til 2023.

Han var hele tiden fast ansatt hos samme drosjeeier knyttet til TrønderTaxi i trondheimsområdet.

KJENNER TAXIBRANSJEN: Lundemo jobber ikke som drosjesjåfør i dag. Men han kjenner mange sjåfører og bransjen godt etter mange år i yrket.

KJENNER TAXIBRANSJEN: Lundemo jobber ikke som drosjesjåfør i dag. Men han kjenner mange sjåfører og bransjen godt etter mange år i yrket.

Martin Guttormsen Slørdal

For halvannet år siden var Lundemo på vei ut av arbeidsforholdet på grunn av en skulderplage.

Han hadde vært sykmeldt over en lengre periode og gått over på arbeidsavklaringspenger fra Nav.

Mener det mangler 43.000 kroner

Lundemo synes det har vært vanskelig å sette seg inn i og få oversikt over tjenestepensjonen.

Han regnet først på pensjonen sin alene, og så sammen med Midtnorsk Transportarbeiderforening.

Sammen kom de frem til at arbeidsgiveren hadde betalt inn 24.151 kroner for lite i pensjon fra 2015 til 2023. Hovedgrunnen er at feriepengene har blitt utelatt i beregningsgrunnlaget.

All lønn du mottar, er i utgangspunktet pensjonsgivende. Også feriepenger.

BEGYNTE Å REGNE PÅ PENSJONEN: Vegard Arntzen Lundemo logget seg på pensjonskontoen sin for å sjekke hva arbeidsgiver hadde satt over.

BEGYNTE Å REGNE PÅ PENSJONEN: Vegard Arntzen Lundemo logget seg på pensjonskontoen sin for å sjekke hva arbeidsgiver hadde satt over.

Martin Guttormsen Slørdal

Lundemo kontaktet Sparebank 1 for å finne ut hvor mye pengene kunne ha vokst hvert år hvis arbeidsgiveren hadde innbetalt riktig.

Den årlige avkastningen ble satt til 4,6 prosent.

Ifølge fagforeningens beregninger skylder drosjeeieren Vegard Arntzen Lundemo dermed rundt 43.000 kroner.

– Jeg kaller det et regelrett tyveri, sier Lundemo.

Fellesforbundet region Midt-Norge har også sett på saken til Lundemo og regnet seg frem til samme sum. De har tatt utgangpunkt i 10 års foreldelsesfrist.

Flere saker på bordet

Roy Einar Nilsen er organisasjonsarbeider i Fellesforbundet. Han har bistått Lundemo underveis.

Nilsen forteller at Midtnorsk Transportarbeiderforening nå også bistår to andre medlemmer fra drosjenæringen i Trondheim som mener de ikke har fått den pensjonen de har krav på.

Begge sakene likner på Lundemo sin sak, forteller Nilsen.

Han tror ikke dette handler om at arbeidsgiverne ikke kjenner til regelverket.

– Jeg har sett dette så mange ganger nå, og regelverket er ganske klart. For meg virker det som arbeidsgiverne gjør seg dummere enn de er, sier Nilsen.

FLERE SAKER: Midtnorsk Transportarbeiderforening forteller at de jobber med flere saker med medlemmer fra drosjenæringen som har fått for lite i obligatorisk  tjenestepensjon. Drosjene på bildet er ikke knyttet til saken.

FLERE SAKER: Midtnorsk Transportarbeiderforening forteller at de jobber med flere saker med medlemmer fra drosjenæringen som har fått for lite i obligatorisk tjenestepensjon. Drosjene på bildet er ikke knyttet til saken.

Martin Guttormsen Slørdal

Han legger til at han også tidligere har blitt kontaktet av medlemmer fra drosjenæringen som ikke har fått OTP innbetalt.

Vegard Arntzen Lundemo er medlem av Fellesforbundet og sitter i styret i Midtnorsk Transportarbeiderforening. Han kontaktet fagforeningen for bistand i saken. Sammen utformet de et krav mot drosjeeieren.

Partene møttes i forliksrådet i Trondheim i august.

Kravet er foreldet

Drosjeeieren innrømmer at pensjonsbeløpet som har vært betalt inn, ikke har vært riktig. Dette beklager han.

«Arbeidsgiver erkjenner at grunnlaget for beregning av pensjonspremie har vært feil, ettersom feriepenger ikke har blitt inkludert,» står det i tilsvaret sendt til forliksrådet.

Arbeidsgiveren avviser likevel kravet fra Vegard Arntzen Lundemo. Hovedargumentet er at kravet er foreldet etter den generelle foreldelsesfristen på 3 år for lønnskrav.

Arbeidsgiveren er heller ikke enig i størrelsen på kravet fra Lundemo. Han mener nemlig han kan ha betalt inn for mye i OTP da Lundemo ble sykmeldt senere.

LO-Aktuelt har gitt drosjeeieren anledning til å svare på kritikken fra Lundemo. Han ønsker ikke å kommentere saken fordi Lundemo har varslet at han vil bringe den videre i rettssystemet.

Må følge med selv

Om den tidligere arbeidsgiveren regnet feil med vilje eller har slurvet, er Lundemo usikker på.

– Men jeg frykter at det er gjort med vilje for å spare utgifter, sier han.

Lundemo forteller at han har hatt et godt forhold til sin tidligere arbeidsgiver frem til han fant ut at det manglet innbetalinger.

– Jeg har hele tiden håpet på at han skulle betale. Dette er penger som er mine, og som skulle stått på en konto.

OPPFORDRER FOLK TIL Å FØLGE MED: Vegard Arntzen Lundemo sier at ansatte må følge med på egen pensjon.

OPPFORDRER FOLK TIL Å FØLGE MED: Vegard Arntzen Lundemo sier at ansatte må følge med på egen pensjon.

Martin Guttormsen Slørdal

Han ønsker at hans historie skal gjøre andre arbeidstakere bevisste på at de må følge med på hva arbeidsgivere betaler inn i obligatorisk tjenestepensjon.

– I mine øyne handler dette om noen som prøver stikke av fra regninga. Jeg stolte på at dette skulle være i orden fra arbeidsgivers side, sier Lundemo.

Oppdager ikke feil

Ståle Nerland er pensjonsrådgiver i Sparebank 1 Forsikring. Han sier banken er avhengig av at arbeidsgiverne gir korrekte opplysninger om pensjonsgrunnlaget:

«Hvis arbeidsgiver oppgir feil pensjonsgrunnlag, har vi ingen andre kilder å hente opplysningene fra. For at pensjonsinnbetalingene skal bli korrekte, er vi avhengig av å motta riktige opplysninger fra arbeidsgiver,» skriver Nerland i e-posten.

Hvis en arbeidsgiver ikke betaler inn til pensjonskontoen, purres det automatisk to ganger. Etter noen manuelle purringer opphører avtalen, ifølge Sparebank 1.

Kartlegger OTP-rutiner

Bjørn Aas Farbu er direktør for marked og kommunikasjon i TrønderTaxi AS. Han ønsker ikke å kommentere saken med drosjesjåfør Vegard Arntzen Lundemo og hans tidligere arbeidsgiver. De har ikke nok informasjon til å si om kravet eller beregningen er riktig, skriver han i en e-post.

Han legger til at konflikter eller uenigheter i konkrete arbeidsforhold heller ikke er deres direkte ansvar.

Ifølge Farbu har drosjesentraler som TrønderTaxi ikke noen lovpålagt plikt til å kontrollere den enkelte drosjeeiers arbeidsgiverpraksis. Men fra juli 2026 innføres det nye krav om internkontroll for drosjesentraler. Dette vil gjelde for tilknyttede løyvehavere.

KARTLEGGER OTP:  TrønderTaxi har sendt ut spørreskjema til sine drosjeeiere for å kartlegge om de følger lovverket rundt OTP.

KARTLEGGER OTP: TrønderTaxi har sendt ut spørreskjema til sine drosjeeiere for å kartlegge om de følger lovverket rundt OTP.

Martin Guttormsen Slørdal

«Selv om kravene om internkontroll ikke har trådt i kraft, jobber vi aktivt med tilsyn og oppfølging. I opplæring og skolering informerer vi drosjeeierne om hvilke plikter som gjelder,» skriver Farbu i e-posten.

Nylig sendte TrønderTaxi ut en undersøkelse til drosjeeiere i selskapet med følgende spørsmål: «Betaler du inn OTP til dine ansatte slik loven sier?»

Farbu skriver at resultatet derfra «viser at løyvehaverne som kjører for oss, så langt har god kontroll og følger reglene for OTP-innbetaling».

Den tidligere arbeidsgiveren til Vegard Arntzen Lundemo henviser til Kristian Nilsen for kommentar. Nilsen leder Norges Taxiforbund, avdeling Trøndelag.

I en e-post skriver Nilsen at de er opptatt av at medlemmene deres følger lover og regler. Ellers vil han ikke kommentere saken eller påstandene til Lundemo av samme grunn som drosjeeieren.

Tips oss!

Har du opplevd ikke å få pensjonen du har krav på? Da vil vi gjerne høre din historie

Tips oss på e-post: martin@lomedia.no eller på telefon: 94495221

Hilsen

Martin Guttormsen Slørdal

Journalist i LO-Aktuelt

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss