Lofoten utsettes til 2013
Regjeringen får støtte av KrF og Venstre for sin beslutning om å utsette en konsekvensutredning for de omstridte havområdene i Lofoten og Vesterålen.
Nå blir det to nye år med innhenting av enda mer kunnskap.
Stortinget behandlet onsdag den oppdaterte forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, men kompromisset internt i regjeringen tidligere på våren har fjernet det politiske sprengstoffet i saken.
Kunnskapsinnhentingen skal pågå fram til valget i 2013, da konsekvensutredning, med påfølgende åpning for petroleumsvirksomhet, kommer tilbake med full tyngde.
Delte ut ros
Miljøvernminister Erik Solheim (SV) roste under debatten det kompromisset som er inngått mellom de tre regjeringspartiene og KrF/Venstre.
– Fem partier er gått sammen om et nasjonalt kompromiss mellom vekst og vern, sa Solheim. Han mener at Høyres og Frps hardkjør må gjøre det svært vanskelig for KrF og V å gå med i et eventuelt regjeringssamarbeid med den blå blokken i 2013.
Høyre og Frp står alene om å ville starte en konsekvensutredning av helårlig petroleumsvirksomhet for områdene Nordland VII, Troms II og de uåpnede dele av Nordland IV, V og VI.
– Det Solheim skryter av å ha fått til, er en nasjonal utsettelse, ikke et nasjonalt kompromiss, framholdt Høyres miljøpolitiske talsmann Nikolai Astrup. Han mener at en rekke Ap-politikere fra Nord-Norge egentlig vil komme i gang så snart som mulig, men at de holdes tilbake av SV og Sp.
SV betaler
KrFs Kjell Ingolf Ropstad sa at han gjerne tar imot ros fra miljøvernministeren, men la til at han ved nærmere lesning av innstillingen fra energi- og miljøkomiteen er kommet til at SV har betalt mye for å få Ap til å utsette konsekvensutredning i to år.
– En rekke områder som grenser opp til dem det har stått sterkest strid om, blir nå åpnet for virksomhet. SV har betalt en høy pris, sa Ropstad.
Høyres Siri Meling sa at regjeringen, ved å skyve konsekvensutredning foran seg, unnlater å ta grep som vil sikre leveranser av olje og gass i 2018-2020.
Lederen av næringskomiteen, Aps Terje Aasland, er svært fornøyd og betegner forvaltningsplanen som «en melding med muligheter». Aps energi- og miljøpolitiske talskvinne, Eirin Sund, sier det er snakk om en aktivitetsplan for reiseliv, fiskeri, havbruk og petroleumsvirksomhet. (ANB-NTB)
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie