JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen mener at EØS-avtalen gjør at den norske modellen med trepartssamarbeid er i full oppløsning. - Partene i arbeidslivet styrer ikke selv, sier han.

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen mener at EØS-avtalen gjør at den norske modellen med trepartssamarbeid er i full oppløsning. - Partene i arbeidslivet styrer ikke selv, sier han.

Tri Nguyen Dinh

Forbundsleder: Derfor bør LO si nei til EØS-avtalen

Få dager før LO-kongressen starter, er leder Lars Morten Johnsen i Transportarbeiderforbundet klar til å stå på barrikadene for å få LO til jobbe for å si opp hele EØS-avtalen.



04.05.2017
13:12
04.05.2017 13:34

res@lomedia.no

Det har han full støtte for i handlingsprogrammet til Transportarbeiderforbundet, og en undersøkelse Transportarbeideren gjorde blant både delegater og deres varaer til LO-kongressen fra NTF, viste at tolv av de 15 hadde EØS-saken som sin viktigste sak under kongressen.

Allerede for fire år siden gjorde LO-kongressen et vedtak om EØS-avtalen som satte klare krav til avtalens mulighet for å påvirke norsk arbeidliv. I vedtaket står det:

"EØS-avtalen påvirker norsk arbeidsliv og samfunn gjennom beslutninger fattet i EU. LO krever at norske myndigheter går imot begrensinger i retten til kollektive kampmidler, det kollektive forhandlingsystemet og retten til nasjonal lønnsdannelse. ILO konvensjoner, norske tariffavtaler og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EU regler. En slik forrang må avklares mellom EØS-avtalens parter. LO understreker at EU-reglene skal være underordnet norske lover og spilleregler i arbeidlivet."

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

– Trepartssamarbeidet i full oppløsning

Hverken Mimmi Kvisvik fra FO eller Sissel Karlsen fra Transportarbeiderforbundet som satt i redaksjonskomiteen den gang, mente den siste setningen gikk langt nok, og ville ha med at hele avtalen skulle sies opp dersom ikke EU godtar en slik ordning, men fikk bare støtte fra mellom 20 og 30 delegater i dette.

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, er imidlertid klar på at tiden etter forrige LO-kongress har vist at det er norske lover og regler som må vike, ikke EUs regler.

– Den viktigste grunnen til at EØS-avtalen må sies opp er at den griper inn folks lønns- og arbeidsvilkår, i tariffavtalene og fører til sosial dumping. EØS-avtalen gjør at vi ikke lenger kan styre oss selv. Det gjør at hele den norske modellen med trepartssamarbeider er i full oppløsning, tordner Johnsen.

• Følg oss på Facebook

Mer katolske enn paven

Han viser til at Holship-dommen i Høyesterett sa rett ut at tariffavtalen var i strid med EØS-avtalen og at havnearbeidernes ILO-konvensjon måtte vike for EØS-avtalen.

– Sverige har nettopp vedtatt en lov som ikke akseptere noen innskrenkning av kampretten når man skal opprette en tariffavtale, slik Høyesterett sa i Holship-dommen her i Norge. Her har vi en situasjon der en ytre faktor blander seg direkte inn i arbeidsforhold i Norge. Det er ikke akseptabelt, og det er helt utrolig dersom vi skal bli det eneste landet som ikke kan bruke kampmidler i opprettelse av tariffavtaler, sier Johnsen.

– Betyr det at vi er mer katolske enn paven når det gjelder å gjennomføre EU-politikk på arbeidslivsområdet?

– Det er helt tydelig at det ikke lenger er partene i arbeidslivet som er rådende lenger, så alt tyder på det, sier Johnsen oppgitt.

Alt om LO-kongressen på vår samleside

Tror på splitta kongress

Mens hovddelen av EØS-vedtaket i 2013 var enstemmig, tror Johnsen at det kan bli vanskeligere å bli enige om en felles uttalelse om EØS på neste ukes kongress.

– Det har vært en betydelig utvikling innenfor fagbevegelsen. Det blir stadig flere som er skeptiske og mot EØS-avtalen. Samtidig er det helt tydelig at det er skapt en situasjon der folk tror at vi mister all handel og alt samkvem med EU dersom avtalen sies opp, så jeg tror vi får en splitta kongress i det spørsmålet, sier han og legger til at Norge ikke har noen bilateral handelsavtale med USA.

– Men vi handler jo med dem likevel, sier han.

Er klar til å kjempe

At han kommer til å prioritere EØS-saken under årets LO-kongress, mener han er helt naturlig, siden bransjene forbundet organiserer ansatte i er spesielt hardt rammet av virkningene av EØS-avtalen.

– For våre medlemmer griper dette inn på alle områder. Sjåførene opplever sosial dumping som ødelegger hele sektoren, i havnene er tariffavtalen dømt ulovlig, på lagrene ser vi innleie av arbeidskraft, og i flere andre bransjer har vi anbud. Derfor er det viktig for oss å ta denne kampen, avslutter Lars Morten Johnsen.

EØS-kritisk LO-kongress

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.05.2017
13:12
04.05.2017 13:34



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder