JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil gi tillitsvalgte innflytelse på kollektivanbudskriterier

LOs handlingsprogram som skal vedtas i dag vil også plassere arbeidsgiveransvaret hos de som faktisk styrer sjåførenes arbeidshverdag.
Anbudskriteriene i kollektivbransjen må ivareta grunnleggende lønns- og arbeidsvilkår, heter det i innstillingen fra redaksjonskomiteen til nytt handlingsprogram for LO. Handlingsprogrammet skal vedtas på kongressen i dag.

Anbudskriteriene i kollektivbransjen må ivareta grunnleggende lønns- og arbeidsvilkår, heter det i innstillingen fra redaksjonskomiteen til nytt handlingsprogram for LO. Handlingsprogrammet skal vedtas på kongressen i dag.

Roy Ervin Solstad

Saken oppsummert

res@lomedia.no

I dag klokka ni la redaksjonskomiteene på LO-kongressen fram sine innstillinger basert på debatten som ble ført på tirsdag denne uka. Nina Risinggård, forbundsstyremedlem i Transportarbeiderforbundet og leder i Vestfold-Telemark Transportarbeiderforening har sittet i redaksjonskomiteen som har behandlet forslag innen samferdselssektoren. Her er noen av punktene det skal stemmes over i dag.

• Anbudsreglene innen kollektivtransporten må ivareta grunnleggende lønns- og arbeidsvilkår, miljø og trafikksikkerhet, og tillitsvalgte må sikres innflytelse på utformingen av anbudskriteriene, inkludert eventuelle underleverandører. LO krever også at arbeidsgiveransvaret plasseres hos de som har den faktiske styringsretten over sjåførenes arbeidshverdag.

• I forslag til handlingsprogram sier LO at allmenngjøringen av tariffavtalene for godstransport og turkjøring med buss, er viktig for å ivareta norske arbeidsplasser og norsk transportnæring. LO krever imidlertid at kontrolletatene får tilstrekkelige ressurser for at allmengjøringsbestemmelsene skal ha virkning. Det må utvikles strategier for effektiv bekjempelse av sosial dumping også i internasjonal og kombinert transport. Det er uakseptabelt at for eksempel godstransport fra Gøteborg til Norge lovlig kan utføres på tredjelands lønnsnivåer.

• LO krever også et tydeligere regelverk for kabotasjekjøring med turbusser. Slik det er nå rammes beredskapen da det blir stadig færre norske turbusser.

• LO mener det er stort behov for å bygge ut og ruste opp vegnettet både i distriktene og sentralt. LO vil også ha større satsing på ras- og flomsikring.

• LO vil ha mer gods over på sjø og bane, noe som gjør at infrastrukturen til og i havnene på rustes opp.

• LO forventer at byggingen av Stad skipstunnel starter så fort utredningen er ferdig.

Saken vil bli oppdatert når vedtakene blir gjort.

Warning