laster inn
STØPERI: Ikke navngitt arbeider ved Söderköping støperi, det er en stolthet i blikket som Hermanson har fanget.
Jean Hermansson
Et skittent ansikt, et blikk som ikke viker.
STØPERI: Ikke navngitt arbeider ved Tullinge støperi
Jean Hermansson
Arbeiderfotografen Jean Hermanson tok titusener bilder av arbeidende mennesker.
STØPERI: Fra Björneborg støperi i 1968, Kjell Arne Pettersen.
Jean Hermansson
Hans bilder er gjennomsyret av respekt og han sa det selv så vakkert: «Alla människor blir vackra när de arbetar».
STØPERI: Ikke navngitt arbeider ved Söderköping støperi, det er en stolthet i blikket som Hermanson har fanget.
Jean Hermansson
Et skittent ansikt, et blikk som ikke viker.
STØPERI: Ikke navngitt arbeider ved Tullinge støperi
Jean Hermansson
Arbeiderfotografen Jean Hermanson tok titusener bilder av arbeidende mennesker.
STØPERI: Fra Björneborg støperi i 1968, Kjell Arne Pettersen.
Jean Hermansson
Hans bilder er gjennomsyret av respekt og han sa det selv så vakkert: «Alla människor blir vackra när de arbetar».
STØPERI: Ikke navngitt arbeider ved Söderköping støperi, det er en stolthet i blikket som Hermanson har fanget.
Jean Hermansson
Arbeiderfotografen Jean Hermanson:
– Alle mennesker blir vakre når de arbeider
magasinet@lomedia.no
Norden har en rekke forfattere som blir betegnet som arbeiderforfattere. Kristoffer Updal, Johan Falkberget, Martin Andersen Nexø og Ivar Lo-Johansson for å nevne noen.
Derimot er begrepet arbeiderfotograf ikke-eksisterende. Det finnes selvfølgelig fotografer som har tatt bilder fra arbeidsplasser men ingen er i nærheten av livsverket til fotografen Jean Hermanson.
Arbeiderbakgrunn
Jean Hermanson (1938-2012) ble født inn i en arbeiderfamilie i Småland. Da han var 18 år flyttet han til Stockholm og begynte å arbeide for Atelje Welinder der han lærte seg faget både med kamera og i mørkerommet.
Fotografen Jean Hermanson holdt seg til det analoge formatet
Per Lindström
På slutten av 1960-tallet begynte han å reise rundt i Sverige å fotografere på arbeidsplasser. Arbeiderfotografen var født. I 1969 kom fotoboken «Byggnadsarbetare» ut i samarbeid med forfatteren Folke Isaksson.
De to reiste mye rundt på industriarbeidsplasser sammen og det resultere i enda flere bøker: «Dom svarta» og «Nere på verkstadgolvet».
På 1970-tallet gjorde Hermanson en rekke reiser til Irland, Guinea-Bissau, Vietnam og Spania. Alle bildene han tok er i hovedsak fra arbeiderklassemiljø. Senere laget han flere dokumentarfilmer, den mest kjente er «Arbetets döttrar». Filmene til Hermanson skildrer arbeidere i harde jobber ved samlebåndene med respekt.
Under valgkampen i 1968 fulgte Jean Hermanson utdanningsminister Olof Palme omkring på byggeplasser i Stockholmsregionen for å dokumentere Palmes møte med arbeiderne.
Olof Palme tar en pause sammen med en arbeider i1968.
Jean Hermansson
Det er blitt en enestående samling fotografier, der den kommende statsmannen i dress møter arbeidere i arbeidsklær.
Fra valgkampen i Sverige 1968. Olof Palme i prat med en arbeider.
Jean Hermansson
De viser på en enestående måte at Palme tydelig trives og kan kommunisere med vanlige folk på deres arena, arbeidsplassen. Fotoboken med disse bildene ble først utgitt i 2019 og burde være på statsminister Jonas Gahr Støres bord.
Fra valgkampen i Sverige 1968 hvor senere statsminister Olof Palme møtte arbeidere på en rekke arbeidsplasser
Jean Hermansson
Himlens mörkrum
I 2017 kom dokumentarfilmen om Jean Hermanson som er laget av hans assistent Nils Petter Löfstedt: «Himlens mörkrum».
En tv-versjon av filmen har vært sendt på svensk tv og er tilgjengelig på SVT-play for interesserte. I filmen forteller Hermanson at en av de største feil han har gjort i livet var at han ikke fikk navn på arbeiderne han fotograferte. De fortjener bedre.
Jean Hermanson fotograferte bare analogt og forteller i filmen om all sin tid i mørkerommet. Han fleiper med at når han kommer til himmelen så har han jo erfaring fra mørkerommet, men at det kommer å stå et skilt: «Digitale fotografer ikke velkommen».
På spørsmål til Löfstedt om hvorfor ikke Jean Hermanson er blitt vurdert høyere som fotograf sier han:
– Jeg tror det har mye å gjøre med at det er arbeiderklassen Hermanson skildret i sine bilder. Hans måte å fortelle om arbeiderklassen i sine bilder på 60-70 tallet er blitt nedvurdert. Det er et klassespørsmål.
STØPERI: Her fra Söderköping støperi i 1968. Helse for arbeiderne var ikke prioritert.
Jean Hermansson
VERKSTED: Sven Petterson ved Motala Verksted i 1968. u
Jean Hermansson
magasinet@lomedia.no
Norden har en rekke forfattere som blir betegnet som arbeiderforfattere. Kristoffer Updal, Johan Falkberget, Martin Andersen Nexø og Ivar Lo-Johansson for å nevne noen.
Derimot er begrepet arbeiderfotograf ikke-eksisterende. Det finnes selvfølgelig fotografer som har tatt bilder fra arbeidsplasser men ingen er i nærheten av livsverket til fotografen Jean Hermanson.
Arbeiderbakgrunn
Jean Hermanson (1938-2012) ble født inn i en arbeiderfamilie i Småland. Da han var 18 år flyttet han til Stockholm og begynte å arbeide for Atelje Welinder der han lærte seg faget både med kamera og i mørkerommet.
Fotografen Jean Hermanson holdt seg til det analoge formatet
Per Lindström
På slutten av 1960-tallet begynte han å reise rundt i Sverige å fotografere på arbeidsplasser. Arbeiderfotografen var født. I 1969 kom fotoboken «Byggnadsarbetare» ut i samarbeid med forfatteren Folke Isaksson.
De to reiste mye rundt på industriarbeidsplasser sammen og det resultere i enda flere bøker: «Dom svarta» og «Nere på verkstadgolvet».
På 1970-tallet gjorde Hermanson en rekke reiser til Irland, Guinea-Bissau, Vietnam og Spania. Alle bildene han tok er i hovedsak fra arbeiderklassemiljø. Senere laget han flere dokumentarfilmer, den mest kjente er «Arbetets döttrar». Filmene til Hermanson skildrer arbeidere i harde jobber ved samlebåndene med respekt.
Under valgkampen i 1968 fulgte Jean Hermanson utdanningsminister Olof Palme omkring på byggeplasser i Stockholmsregionen for å dokumentere Palmes møte med arbeiderne.
Olof Palme tar en pause sammen med en arbeider i1968.
Jean Hermansson
Det er blitt en enestående samling fotografier, der den kommende statsmannen i dress møter arbeidere i arbeidsklær.
Fra valgkampen i Sverige 1968. Olof Palme i prat med en arbeider.
Jean Hermansson
De viser på en enestående måte at Palme tydelig trives og kan kommunisere med vanlige folk på deres arena, arbeidsplassen. Fotoboken med disse bildene ble først utgitt i 2019 og burde være på statsminister Jonas Gahr Støres bord.
Fra valgkampen i Sverige 1968 hvor senere statsminister Olof Palme møtte arbeidere på en rekke arbeidsplasser
Jean Hermansson
Himlens mörkrum
I 2017 kom dokumentarfilmen om Jean Hermanson som er laget av hans assistent Nils Petter Löfstedt: «Himlens mörkrum».
En tv-versjon av filmen har vært sendt på svensk tv og er tilgjengelig på SVT-play for interesserte. I filmen forteller Hermanson at en av de største feil han har gjort i livet var at han ikke fikk navn på arbeiderne han fotograferte. De fortjener bedre.
Jean Hermanson fotograferte bare analogt og forteller i filmen om all sin tid i mørkerommet. Han fleiper med at når han kommer til himmelen så har han jo erfaring fra mørkerommet, men at det kommer å stå et skilt: «Digitale fotografer ikke velkommen».
På spørsmål til Löfstedt om hvorfor ikke Jean Hermanson er blitt vurdert høyere som fotograf sier han:
– Jeg tror det har mye å gjøre med at det er arbeiderklassen Hermanson skildret i sine bilder. Hans måte å fortelle om arbeiderklassen i sine bilder på 60-70 tallet er blitt nedvurdert. Det er et klassespørsmål.
STØPERI: Her fra Söderköping støperi i 1968. Helse for arbeiderne var ikke prioritert.
Jean Hermansson
VERKSTED: Sven Petterson ved Motala Verksted i 1968. u
Jean Hermansson
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.