JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
STORE LASS: Klubbleder Aksel Pedersen og de andre ved Narvik Bulkterminal kan laste opp til 45.000 tonn jernmalm i døgnet.

STORE LASS: Klubbleder Aksel Pedersen og de andre ved Narvik Bulkterminal kan laste opp til 45.000 tonn jernmalm i døgnet.

Håvard Sæbø

Narvik Bulkterminal

Aksel og kollegene laster opptil 45.000 tonn jernmalm i døgnet: – Dette er verdens største sandkasse

Alt er stort på Narvik Bulkterminal: Lagerhallen, båtene som skal frakte varene videre – og ikke minst de enorme haugene med jernmalm som er innom på vei fra Sverige til resten av verden.

harald@lomedia.no

has@lomedia.no 

Narvik: – Mengdene er store, pengene er store, maskinene er store … fortsetter klubbleder Aksel Pedersen oppramsingen til Magasinets storøyde malmredaksjon.

– Dette er verdens største sandkasse, sier han fornøyd, der han poserer med en fjellhøy haug.

Nå er ikke det en helt bokstavelig beskrivelse. Narvik Bulkterminal er strengt tatt ikke engang Narviks største sandkasse. Den ligger på den andre siden av havna og tilhører selskapet LKAB. Der passerer det rundt 20 millioner tonn jernmalm i året, mot cirka en tidel på Narvik Bulkterminal.

Men likevel.

– Vi kan laste opptil 45.000 tonn i døgnet, sier Pedersen.

Dét er stor sandkasse.

MEKANISK: Det er store mengder, men utstyr til alt.

MEKANISK: Det er store mengder, men utstyr til alt.

Håvard Sæbø

Ny start i 2018

Jernmalmen i Narvik kommer fra Sverige. Den på Narvik Bulkterminal kommer fra Kaunisvaara, ikke langt fra grensen mot Finland. Gruvehistorien både der og i Narvik er lang og brokete, med omstillinger, oppkjøp og konkurser, men det nåværende selskapet heter Kaunas Iron. Det gjenopptok i 2018 transporten av jernmalm med tog til Narvik, etter at den hadde ligget nede i fire år. Jobben til Narvik Bulkterminal er å få dette fra tog til båt.

To tog i døgnet – med til sammen to millioner tonn jernmalm i året, altså.

Dét er mye jernmalm.

KONTROLL: Overføringen fra lager til båt overvåkes med prima utsikt for daglig leder Rolf Gundersen og de andre.

KONTROLL: Overføringen fra lager til båt overvåkes med prima utsikt for daglig leder Rolf Gundersen og de andre.

Håvard Sæbø

Teknisk arbeid

Klubbleder Pedersen og kollegaene er «terminalarbeidere», noe som vel egentlig sier mer om hvor de er enn hva de gjør.

– Jobben her er omfattende, og det lønner seg veldig å være litt teknisk anlagt, sier han.

Selv er han utdannet mekaniker, mens daglig leder Gundersen er ingeniørutdannet. Ellers har de ansatte mange forskjellige bakgrunner.

– Vi kjører en god praksis med intern opplæring, forteller Gundersen, som når Magasinet er på besøk er ute etter å ansette to nye, i tillegg til de 14 som jobber der.

Lagerhallen til Narvik Bulkterminal har plass til 155.000 tonn jernmalm. Den er på 9.300 kvadratmeter, med femten meters klaring under taket – får vi forklart av daglig leder Rolf Gundersen når han og klubbleder Pedersen tar oss med på sightseeing.

JERNMENN: Klubbleder Aksel Pedersen (til venstre) og daglig leder Rolf Gundersen.

JERNMENN: Klubbleder Aksel Pedersen (til venstre) og daglig leder Rolf Gundersen.

Håvard Sæbø

Grovsnus

De viser oss det sinnrike systemet for lossing og lasting og frakt, og lar oss føle hvor finkornet malmen egentlig er («som snus») i det som i hvert fall er den desidert største sandkassen Magasinet noen gang har vært i.

Og da er den stor.

Narvik Bulkterminal

Driver logistikktjenester for gruveselskapet Kaunis Iron. Det vil si: Losser og laster jernmalm fra tog og over på båt.

Opprettet i 2018 som et datterselskap til Narvik Havn.

Fikk tariffavtale i 2021.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss