JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

De kjemper for en AFP de ikke har

Taxi-sjåfører og ansatte i varig tilrettelagt arbeid, har ikke rett på AFP. Likevel engasjerer de seg for tidligpensjonen.
ENGASJERT: - Jeg har vært engasjert i pensjonsspørsmålet siden før pensjonsreformen, men jeg burde nok minnet landsmøtet på at det er tariffavtaler uten AFP, sier taxisjåfør Svein Åge Samuelsen.

ENGASJERT: - Jeg har vært engasjert i pensjonsspørsmålet siden før pensjonsreformen, men jeg burde nok minnet landsmøtet på at det er tariffavtaler uten AFP, sier taxisjåfør Svein Åge Samuelsen.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Allerede for 15–20 år siden startet Samuelsens pensjons-engasjement. Da var han statsansatt, og den daværende Stoltenberg-regjeringen forsøkte å samordne bort de pensjonsfordelene de statsansatte hadde på den tiden.

– Da engasjerte vi oss, så jeg har jobbet med pensjon siden før pensjonsreformen kom, sier han.

Det engasjementet har han fremdeles, og på årets landsmøte i Fellesforbundet har han vært på talerstolen og argumentert for at dagens AFP-ordning må beholdes, men at hullene i ordningen må tettes.

Barn og barnebarn

I den debatten snakker 65-åringen fra Trondheim definitivt ikke for seg selv. Taxisjåførenes tariffavtale er nemlig den eneste – sammen med VTA-overenskomsten – som ikke har en ordning for avtalefestet pensjon, AFP.

– Når jeg har engasjert meg her på landsmøtet, så har det ikke vært i mitt hode at min egen overenskomst ikke har det. Jeg har engasjert meg for fellesskapet, og for at mine barn og barnebarn skal få en anstendig ordning. Men jeg burde kanskje minnet landsmøtet på at det er tariffavtaler uten AFP, innrømmer han.

LOVFORSLAG: - Det må et lovforslag til for å få AFP inn i VTA-overenskomsten, tror Cato Augestad.

LOVFORSLAG: - Det må et lovforslag til for å få AFP inn i VTA-overenskomsten, tror Cato Augestad.

Håvard Sæbø

Må lovfestes

Heller ikke for Cato Augestad får diskusjonen om å beholde dagens AFP-ordning eller få en reformert AFP-ordning direkte konsekvens for egen situasjon. Augestad er tillitsvalgt i vekstbedriften Oddaprodukt AS, og overenskomsten for varig tilrettelagt arbeid har som taxi-overenskomsten ikke AFP.

– Derfor har jeg heller ikke satt meg så grundig inn i LO og Fellesforbundets forslag om AFP. I stedet kjemper vi for at Fellesforbundet skal kreve at vår tariffavtale skal bli omfattet av AFP-ordningen, sier Augestad.

Det tror han må skje gjennom et lovforslag, siden han er tvilende til om de ansatte som er omfattet av tariffavtalen har kraft nok til å kjempe gjennom AFP i tarifforhandlinger.

– Problemet nå er at om du har jobbet 20–30 år i en AFP-bedrift og blir ufør, og får jobb i en vekstbedrift, så mister du AFP som du har opparbeidet gjennom et langt arbeidsliv. Slik kan det ikke være. Hadde VTA-overenskomsten hatt AFP, ville de kunne videreført opptjeningen sin og tatt ut AFP når de ble 62 år, sier han.

Har fått støtte

Augestad minner imidlertid om at AFP også er viktig for de som kommer inn i vekstbedrifter i ung alder.

– Vi risikerer også å få slitere i vår bransje. De bør også få mulighet til å få AFP, understreker han.

Det ligger allerede forslag inne til landsmøtet om dette, og Augestad har vært på talerstolen og argumentert for det.

– Jeg vet ikke om vi kommer til å lykkes, men etter innlegget jeg hadde i dag, så fikk jeg tilbakemeldinger fra flere som var enige med oss i at vi også burde ha AFP, avslutter Cato Augestad.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse