JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Industriarbeiderlønn:

Få dager før forhandlingene starter: Bussjåførene ligger nesten 20 kroner timen bak målet

Bussbransjeavtalen sier at bussjåfører skal nærme seg industriarbeiderlønn. Dit er det langt opp.
Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene. (Arkivfoto)

Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene. (Arkivfoto)

Tormod Ytrehus

roy@lomedia.no

De siste tallene viser at bussjåførene i gjennomsnitt ligger på 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. For få år siden lå sjåførene langt nærmere industriarbeiderlønna.

Krise for avtalen

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet har ledet forhandlingene om bussbransjeavtalen på arbeidstakersiden i flere oppgjør, og han er ikke i tvil om at årets oppgjør blir ekstremt vanskelig.

– Selv uten koronakrisen og frontfagets ramme på 1,7 prosent, ville dette blitt et tøft oppgjør. Resultatene fra både 2016 og 2018 gjorde bare situasjonen verre, og fortsetter det slik, er det krise for hele bussbransjeavtalen, sier Sivertsen til Magasinet for fagorganiserte.

Utenom årets ramme

Onsdag setter Fellesforbundet seg sammen med Jernbaneforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet på den ene siden av forhandlingsbordet, med NHO Transport og Spekter på den andre. Kravet fra arbeidstakersiden er å hente inn det man har tapt, og at dette ikke skal regnes som en del av årets ramme.

– Nå er forskjellen på litt under 20 kroner timen mellom en gjennomsnittlig industriarbeider og en gjennomsnittlig bussjåfør, ifølge siste kjente tall vi har fått på dette, sier Sivertsen.

REPRISE I ÅR: For fire år siden signerte Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, daværende 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet bruddprotokollen etter at partene ikke klarte å bli enige om ny bussbransjeavtale. Det kan bli vanskelig å unngå brudd i år også.

REPRISE I ÅR: For fire år siden signerte Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, daværende 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet bruddprotokollen etter at partene ikke klarte å bli enige om ny bussbransjeavtale. Det kan bli vanskelig å unngå brudd i år også.

Roy Ervin Solstad

Likebehandling

Det til tross for at både arbeidsgivere og arbeidstakere annethvert år siden tidlig på 2000-tallet har signert bussbransjeavtalen der det understrekes at lønnsnivåene skal bli likere.

– Vi er snart der at bussjåførenes lønn blir hengende så langt etter at det vil utløse lavtlønnstillegg i kommende oppgjør. Derfor må vi begynne å tette det gapet nå, poengterer Sivertsen.

Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene.

– Vi ønsker en likebehandling av gruppene som er i avtalen, blant annet når det gjelder fagbrev, tekniske bestemmelser og ubekvemmelighetstillegg, sier Sivertsen.

Ingenting å gi

Det kan også bli en tøff nøtt å knekke, for NHO Transport sitt kravdokument sier klart at det er «vanskelig å se at det er mulig å gjennomføre tekniske endringer under årets oppgjør.»

I tillegg har NHO sitt representantskap vært klare på at det ikke skal gis hverken sentrale eller lokale tillegg, eller gjøres tekniske endringer i tariffavtalene.

– Vi trenger ikke forvente noe annet enn at dette blir et svært utfordrende oppgjør, gjentar Dag-Einar Sivertsen.

Tre forhandinger

Forhandlingene starter onsdag 2. september og inkluderer Bussbransjeavtalen der NHO er motparten til Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet, bussbransjeavtalen i Vy, der Fellesforbundet fremmer felles krav med Norsk Jernbaneforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og har Spekter/Vy som motpart, og til slutt Funksjonæravtalen i Vy, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med, Fagforbundet, Handel og Kontor, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Forbundet for ledelse og teknikk. Også her er Spekter/Vy motpart.

De viktigste kravene

• Få godtgjort etterslepet i lønn sammenlignet med industriarbeidere, uten at dette belaster årets lønnsoppgjør.

• Generelt tillegg som bedrer kjøpekraften.

• Økt fagbrevtillegg

• Like vilkår for rutebussjåfører og ekspressbussjåfører

• Økt minstelønn og samme lønnsvekst som rutebussjåfører for hjelpearbeidere, verkstedsarbeidere og renholdere.

• Turbussjåfører sin minstelønn skal være lik rutebilsjåførenes begynnerlønn.

• Turbussjåførenes kostnader til kost og losji skal dekkes av arbeidsgiver i forbindelse med turoppdrag.

• Ingen skift skal være kortere enn 3,5 time, eller ha utstrekk på lenger enn 12 timer.

• Ordinær ukentlig arbeidstid skal fordeles på maksimalt fem dager i uka.

• I tillegg kommer krav om økte matpenger, forskuttering av sykepenger og rett til permisjon med lønn for konferansetimer i barnehage.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse