JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene. (Arkivfoto)

Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene. (Arkivfoto)

Tormod Ytrehus

Industriarbeiderlønn:

Få dager før forhandlingene starter: Bussjåførene ligger nesten 20 kroner timen bak målet

Bussbransjeavtalen sier at bussjåfører skal nærme seg industriarbeiderlønn. Dit er det langt opp.



28.08.2020
13:48
28.08.2020 14:01

roy@lomedia.no

De siste tallene viser at bussjåførene i gjennomsnitt ligger på 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. For få år siden lå sjåførene langt nærmere industriarbeiderlønna.

Krise for avtalen

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet har ledet forhandlingene om bussbransjeavtalen på arbeidstakersiden i flere oppgjør, og han er ikke i tvil om at årets oppgjør blir ekstremt vanskelig.

– Selv uten koronakrisen og frontfagets ramme på 1,7 prosent, ville dette blitt et tøft oppgjør. Resultatene fra både 2016 og 2018 gjorde bare situasjonen verre, og fortsetter det slik, er det krise for hele bussbransjeavtalen, sier Sivertsen til Magasinet for fagorganiserte.

Utenom årets ramme

Onsdag setter Fellesforbundet seg sammen med Jernbaneforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet på den ene siden av forhandlingsbordet, med NHO Transport og Spekter på den andre. Kravet fra arbeidstakersiden er å hente inn det man har tapt, og at dette ikke skal regnes som en del av årets ramme.

– Nå er forskjellen på litt under 20 kroner timen mellom en gjennomsnittlig industriarbeider og en gjennomsnittlig bussjåfør, ifølge siste kjente tall vi har fått på dette, sier Sivertsen.

REPRISE I ÅR: For fire år siden signerte Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, daværende 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet bruddprotokollen etter at partene ikke klarte å bli enige om ny bussbransjeavtale. Det kan bli vanskelig å unngå brudd i år også.

REPRISE I ÅR: For fire år siden signerte Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, daværende 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet bruddprotokollen etter at partene ikke klarte å bli enige om ny bussbransjeavtale. Det kan bli vanskelig å unngå brudd i år også.

Roy Ervin Solstad

Likebehandling

Det til tross for at både arbeidsgivere og arbeidstakere annethvert år siden tidlig på 2000-tallet har signert bussbransjeavtalen der det understrekes at lønnsnivåene skal bli likere.

– Vi er snart der at bussjåførenes lønn blir hengende så langt etter at det vil utløse lavtlønnstillegg i kommende oppgjør. Derfor må vi begynne å tette det gapet nå, poengterer Sivertsen.

Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene.

– Vi ønsker en likebehandling av gruppene som er i avtalen, blant annet når det gjelder fagbrev, tekniske bestemmelser og ubekvemmelighetstillegg, sier Sivertsen.

Ingenting å gi

Det kan også bli en tøff nøtt å knekke, for NHO Transport sitt kravdokument sier klart at det er «vanskelig å se at det er mulig å gjennomføre tekniske endringer under årets oppgjør.»

I tillegg har NHO sitt representantskap vært klare på at det ikke skal gis hverken sentrale eller lokale tillegg, eller gjøres tekniske endringer i tariffavtalene.

– Vi trenger ikke forvente noe annet enn at dette blir et svært utfordrende oppgjør, gjentar Dag-Einar Sivertsen.

Tre forhandinger

Forhandlingene starter onsdag 2. september og inkluderer Bussbransjeavtalen der NHO er motparten til Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet, bussbransjeavtalen i Vy, der Fellesforbundet fremmer felles krav med Norsk Jernbaneforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og har Spekter/Vy som motpart, og til slutt Funksjonæravtalen i Vy, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med, Fagforbundet, Handel og Kontor, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Forbundet for ledelse og teknikk. Også her er Spekter/Vy motpart.

De viktigste kravene

• Få godtgjort etterslepet i lønn sammenlignet med industriarbeidere, uten at dette belaster årets lønnsoppgjør.

• Generelt tillegg som bedrer kjøpekraften.

• Økt fagbrevtillegg

• Like vilkår for rutebussjåfører og ekspressbussjåfører

• Økt minstelønn og samme lønnsvekst som rutebussjåfører for hjelpearbeidere, verkstedsarbeidere og renholdere.

• Turbussjåfører sin minstelønn skal være lik rutebilsjåførenes begynnerlønn.

• Turbussjåførenes kostnader til kost og losji skal dekkes av arbeidsgiver i forbindelse med turoppdrag.

• Ingen skift skal være kortere enn 3,5 time, eller ha utstrekk på lenger enn 12 timer.

• Ordinær ukentlig arbeidstid skal fordeles på maksimalt fem dager i uka.

• I tillegg kommer krav om økte matpenger, forskuttering av sykepenger og rett til permisjon med lønn for konferansetimer i barnehage.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.08.2020
13:48
28.08.2020 14:01



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten