JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene. (Arkivfoto)

Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene. (Arkivfoto)

Tormod Ytrehus

Industriarbeiderlønn:

Få dager før forhandlingene starter: Bussjåførene ligger nesten 20 kroner timen bak målet

Bussbransjeavtalen sier at bussjåfører skal nærme seg industriarbeiderlønn. Dit er det langt opp.



28.08.2020
13:48
28.08.2020 14:01

roy@lomedia.no

De siste tallene viser at bussjåførene i gjennomsnitt ligger på 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. For få år siden lå sjåførene langt nærmere industriarbeiderlønna.

Krise for avtalen

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet har ledet forhandlingene om bussbransjeavtalen på arbeidstakersiden i flere oppgjør, og han er ikke i tvil om at årets oppgjør blir ekstremt vanskelig.

– Selv uten koronakrisen og frontfagets ramme på 1,7 prosent, ville dette blitt et tøft oppgjør. Resultatene fra både 2016 og 2018 gjorde bare situasjonen verre, og fortsetter det slik, er det krise for hele bussbransjeavtalen, sier Sivertsen til Magasinet for fagorganiserte.

Utenom årets ramme

Onsdag setter Fellesforbundet seg sammen med Jernbaneforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet på den ene siden av forhandlingsbordet, med NHO Transport og Spekter på den andre. Kravet fra arbeidstakersiden er å hente inn det man har tapt, og at dette ikke skal regnes som en del av årets ramme.

– Nå er forskjellen på litt under 20 kroner timen mellom en gjennomsnittlig industriarbeider og en gjennomsnittlig bussjåfør, ifølge siste kjente tall vi har fått på dette, sier Sivertsen.

REPRISE I ÅR: For fire år siden signerte Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, daværende 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet bruddprotokollen etter at partene ikke klarte å bli enige om ny bussbransjeavtale. Det kan bli vanskelig å unngå brudd i år også.

REPRISE I ÅR: For fire år siden signerte Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, daværende 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet bruddprotokollen etter at partene ikke klarte å bli enige om ny bussbransjeavtale. Det kan bli vanskelig å unngå brudd i år også.

Roy Ervin Solstad

Likebehandling

Det til tross for at både arbeidsgivere og arbeidstakere annethvert år siden tidlig på 2000-tallet har signert bussbransjeavtalen der det understrekes at lønnsnivåene skal bli likere.

– Vi er snart der at bussjåførenes lønn blir hengende så langt etter at det vil utløse lavtlønnstillegg i kommende oppgjør. Derfor må vi begynne å tette det gapet nå, poengterer Sivertsen.

Et annet viktig krav er at sjåførene som kjører tur- og ekspressbusser skal ha de samme vilkårene som rutebussjåførene.

– Vi ønsker en likebehandling av gruppene som er i avtalen, blant annet når det gjelder fagbrev, tekniske bestemmelser og ubekvemmelighetstillegg, sier Sivertsen.

Ingenting å gi

Det kan også bli en tøff nøtt å knekke, for NHO Transport sitt kravdokument sier klart at det er «vanskelig å se at det er mulig å gjennomføre tekniske endringer under årets oppgjør.»

I tillegg har NHO sitt representantskap vært klare på at det ikke skal gis hverken sentrale eller lokale tillegg, eller gjøres tekniske endringer i tariffavtalene.

– Vi trenger ikke forvente noe annet enn at dette blir et svært utfordrende oppgjør, gjentar Dag-Einar Sivertsen.

Tre forhandinger

Forhandlingene starter onsdag 2. september og inkluderer Bussbransjeavtalen der NHO er motparten til Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet, bussbransjeavtalen i Vy, der Fellesforbundet fremmer felles krav med Norsk Jernbaneforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og har Spekter/Vy som motpart, og til slutt Funksjonæravtalen i Vy, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med, Fagforbundet, Handel og Kontor, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Forbundet for ledelse og teknikk. Også her er Spekter/Vy motpart.

De viktigste kravene

• Få godtgjort etterslepet i lønn sammenlignet med industriarbeidere, uten at dette belaster årets lønnsoppgjør.

• Generelt tillegg som bedrer kjøpekraften.

• Økt fagbrevtillegg

• Like vilkår for rutebussjåfører og ekspressbussjåfører

• Økt minstelønn og samme lønnsvekst som rutebussjåfører for hjelpearbeidere, verkstedsarbeidere og renholdere.

• Turbussjåfører sin minstelønn skal være lik rutebilsjåførenes begynnerlønn.

• Turbussjåførenes kostnader til kost og losji skal dekkes av arbeidsgiver i forbindelse med turoppdrag.

• Ingen skift skal være kortere enn 3,5 time, eller ha utstrekk på lenger enn 12 timer.

• Ordinær ukentlig arbeidstid skal fordeles på maksimalt fem dager i uka.

• I tillegg kommer krav om økte matpenger, forskuttering av sykepenger og rett til permisjon med lønn for konferansetimer i barnehage.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.08.2020
13:48
28.08.2020 14:01



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker